trimsten skrev:
Over til gulvvarmen har noen tips på hvilket system man skal velge. Personlig har jeg vanskelig for de systemene som har radio-lenker mellom enhetene. Forstår ikke hva det skal være bra for, man vil jo ikke flytte gulvvarmen uten å bygge om ......
Jeg kjører wirsbo fordi det går an å kjøpe til gode priser på nettet + at deres support er suveren.

Regulering har jeg ikke brukt på 6 år og det fungerer utmerket uansett. Den eneste reguleringen som finnes er på varmepumpen. Spør du meg er termostater og styringsenheter penger i sjøen. I visse tilfeller trenger man sikkert å ha det, men ofte klarer man seg uten.

MathiasS skrev:
Regulering har jeg ikke brukt på 6 år og det fungerer utmerket likevel. Den eneste reguleringen som finnes er på varmepumpen. Spør du meg er termostater og styringsenheter penger ut av vinduet. I visse tilfeller trenger man det sikkert, men ofte klarer man seg uten.
Samme her, har ingen regulering. Men mitt system er ikke ferdigbygd, så jeg vet ikke hvordan det blir senere. Siden jeg har et bad og resten "vanlige" rom på fordeleren, alle i kjelleren, så mistenker jeg at jeg kanskje senere trenger å styre sløyfene litt forskjellig, nå styrer jeg romtemperaturen med tilledningstemperaturen.
Hvis du vil være sikker kan du jo legge noen tomme vp-rør i bjelkelaget og frem til de stedene hvor du eventuelt vil sette romtermostater, da er det bare å tre dem i senere ved behov. De kablede termostatene er mye billigere og (synes i hvert fall jeg) burde være mer driftssikre.

Byggmax parkettgulv er etter min mening utmerket og dessuten veldig prisverdig, jeg lurer bare litt rundt dette med dampsperre. Jeg vet ikke om man skal bruke dampsperre eller ikke med deres gulv, og du har jo allerede byggplast nederst i bjelkelaget, så jeg antar at det ikke er så lurt å legge et lag rett under gulvet også. Mer enn ett lag plast med tre og isolasjon imellom er jo aldri så lurt...... Så trolig legger du parketten uten dampsperre under, hvilket gjør det veldig viktig at det ikke finnes fukt i ribbe eller bjelkelag. Jeg vet at materialet ditt har ligget tørt ute, men det kan være bra å tenke på, er du det minste usikker så sjekk med en fuktmåler, det kan det være verdt. Jeg mener å huske at gulvspon skal ha maks 6 % ved gulvvarme, så jeg antar at det gjelder for det øvrige materialet også, spør noen som vet sikkert.........
Et annet tips er å bruke clickguard, et tetningsmiddel som gjør skjøtene på parkettgulvet vanntette. Jeg vet at det sjelden brukes til parkett, men gulvet blir kanskje mer følsomt for fukt ved gulvvarme? Vil man gjøre grundig rent med moppen eller kanskje søler noe er det kanskje bra? Det er ikke særlig vanskelig å påføre ved leggingen og de har det på byggmax så det er kanskje noe å tenke på i hvert fall...........

Jan-L skrev:
Samme her, har ikke noen regulering. ...... De trådbundne termostatene er mye billigere og (synes i hvert fall jeg) burde være mer driftssikre.

Byggmax parkettgulv er etter min mening helt utmerket og dessuten veldig prisverdig, jeg funderer bare litt rundt dette med dampsperre. ...........
Et annet tips er å bruke clickguard, et tetningsmiddel som gjør skjøtene på parkettgulvet vanntette. ...........
For min del kommer jeg til å velge styring & regulering og da den trådbundne varianten. Kan se et visst behov. Dels bad og så forskjellige solforhold for de forskjellige delene av overetasjen.

Fant et firma som het varmtgolv.se, som så ut til å ha bedre pris enn rinkabyrör. Det eneste som ikke virket bra der var platene hvis jeg forstod riktig hadde de kun en bredde på 180 mm, mens de andre jeg har sett hadde 275 mm og begge hadde sammenlignbar pris og samme lengde. Men det er vel bare å kjøpe det meste fra den ene produsenten og resten fra den andre.

Alltid bra med tips, det er tipsene som gjør at man slipper "oppfinne hjulet igjen".

Et gulvvarmefirma tipset meg om at jeg skulle legge gulvvarmen samtidig som lektene. Dette for at alt skulle få riktig avstand fra starten. Dette føltes som et vanskelig tips siden jeg hadde tenkt å legge lektene først sånn at man har noe fornuftig å gå på og kunne begynne å sette opp veggene. Etter dette hadde jeg tenkt å legge gulvvarmen.

Som sagt noen som har noen synspunkter, har som sagt bygd en god del før, men dette er mitt første store prosjekt.

Jeg foreslår at du tester uten regulering først. Funker det ikke kan du jo alltid komplettere i etterkant.

Det er vanskelig å forstå hvorfor man får riktig avstand på glesen om man legger slangen samtidig. Gjør passbiter som mellombiter så blir det perfekt. 30mm for 20-slang.

180mm platene er rimeligvis laget for 17mm slang. 275mm platen er ment for 20mm slang. Du må selvfølgelig ha plater som passer slangen.

MathiasS skrev:
Jeg foreslår at du tester uten regulering først. Fungerer det ikke kan du jo alltid komplettere i etterkant.

Det er vanskelig å forstå hvorfor man får riktig avstand på glesen hvis man legger slangen samtidig. Lag passbiter som mellomlegg så blir det perfekt. 30mm for 20-slang.

180mm platene er rimeligvis laget for 17mm slang. 275mm platen er beregnet for 20mm slang. Du må selvfølgelig ha plater som passer slangen.
Trodde akkurat som deg Mathias, at de platene er for 17-slang.............men det står jo faktisk at de er for 20-slang, merkelig. Jeg skulle ha skaffet 275-plater...........

Det der med å legge gulvvarmen sammen med glesen......kan heller ikke forstå hva som er praktisk med det.
Muligens det at du kan snu med slangene under glesen og da få all gles festespikret med en gang. Men da må du hele tiden holde styr på de kommende veggenes plassering. Ellers pleier man jo å la glesen være ufestet ved veggen for å kunne tre ned slangen under glesen, snu, legge videre slangen til den andre siden og så spikre endene når alt er klart. Men hvis du skal legge varmen ferdig samtidig så får du mye forskjellig materiale å håndtere, gles, plater, slang, høres ut som det kan bli kaotisk.
Jeg hadde lagt ut plywood å gå på og så fikset gulvleggene som veggene skal stå på først før jeg hadde gleset gulvet. Tror det kan være en fordel å ha veggenes plassering klart, enklere å se hvor man skal snu med sløyfer og så videre. Etter det planlegge for fremledninger og returlinjer til sløyfene. Deretter kan du jo glese, la endene være ufestet og fortsette med veggene. Da slipper du å tråkke rundt på plater og slanger så mye i og med at du kan ta det i et senere stadium.
Såg at du skal ha bad også, hvordan skal du konstruere gulvet der? Måtte bare spørre, nysgjerrig som jeg er....... :)

Skal du ha parkett der også, så skal du absolutt kjøre med Clickguard.............(Nå prøver jeg å spøke litt altså, sier ifra så ingen misforstår) Hilsen Janne.

Jan-L skrev:
Trodde precis som du Mathias, att dom plåtarna är för 17-slang.............men det står jo faktiskt att dom är for 20-slang, rart. Jeg skulle ha skaffet 275-plåtar...........

........Såg at du ska ha bad også, hur ska du konstruere gulvet der? Måtte spørre, nysgjerrig som jeg er....... :)

Ska du ha parkett der også så ska du absolutt kjøre med clickguard.............(Nå prøver jeg å spøke litt altså, taler om det så ingen misforstår) Hilsn Janne.
Som sagt som du Janne verkar redan ha kollat så såg varmtgolv.se:s prislista för plåtarna ut enligt detta:

110116 Enkelplåt 16 mm 1150x180 mm 1 st 25,00 31,25
110120 Enkelplåt 20 mm 1150x180 mm 1 st 39,00 48,75

Det måste nog vara trykk felsnisse som har vært fremme, jeg skal maile og spørre. For 180 stemmer jo som dere sier mye bedre med cc200.

Håller helt med om at det må bli veldig besværlig, å gjøre allt samtidig. Dessuten som Mathias sier det er jo bare å bruke passbit.

Ja ha jeg som hadde tenkt å legge glesen først og så bygge vegger. Hvorfor gjøre tvert om?

Badet er et svart hull i planleggingen ennå, bortsett fra at jeg vet at det finnes avløp og vann-ledninger i nærheten som enkelt går å koble seg til. Der kommer jeg eventuelt til å ta hjelp av en fagmann for å skjøte seg inn på vannledningene. Det kreves jo godkjente koblinger om det skal være skjult i gulvet.

Kommer nok til å legge typ plast matte i badet, kjenner en som er kyndig innen det området, så han får hjelpe meg med den biten. Dessuten har jeg planlagt å ha dusjkabinett i stedet for åpen dusj.

Har ikke riktig koll på hva man har for materiale under matten, men det kanskje noen av dere vet.

I prinsippet er ingenting av det som er sagt i denne tråden relevant på et bad. Start en ny tråd for dette i stedet... Hvis du skal ha et baderom på området som er diskutert i tråden, kan du helt glemme din egen konstruksjon.

MathiasS skrev:
I prinsippet er ingenting av det som er sagt i denne tråden relevant på et baderom. Start en ny tråd for dette i stedet.... Om du skal ha et baderom på det arealet som er diskutert i tråden, kan du helt glemme din egen konstruksjon.
Nei, det var akkurat det jeg hadde for meg.

Bare som en parentes, min endelige konstruksjon ble altså parkett og glespannel, det er ett av blant annet uponors forslag.

Dog ikke for baderom, men som sagt jeg roer meg med baderomsdelen. Den rekker jeg når det blir mer aktuelt. Jeg lar det være en "svart boks" så lenge.

Skulle nok tippe på at det finnes noen tråder å lese før jeg trenger å lage en egen.

Når jeg har lagt gulvvarme i trebjelkelag, har jeg spikret ned i bjelkelaget, kappet spikerne der den skal snu, hugget ut 20 mm i gulvbjelken, og lagt videre i neste seksjon. Når sponplaten kommer på, har den bæringen som trengs, så det gjør ingenting at spikerne er kappet ved veggene.
I ditt tilfelle er det viktig at spikerne er ubrutte hele veien fra vegg til vegg, jeg ville også vært nøye med å spre eventuelle skjøter. Så du må da snu med slangen under spikerne ved veggene slik at parketten har støtte av spikerne også der. Hvis du spikrer alt først, må du senere, når du har satt opp veggene, kappe spikerne der for å kunne snu slyngene under spikerne. Da gjelder det at du har tenkt på hvor veggene havner slik at du kan få et solid opplegg for spikerne der du må kappe den. Det kan også være vanskelig å sette inn ekstra bjelker i etterkant. Det er ingen fordel å tre kanskje 50 meter slange under spikerne 8-10 ganger når du legger varmen. Håper du forstår hva jeg mener.

Jan-L skrev:
Når jeg har lagt gulvvarme i trebjelkelag så har jeg gleset nede i bjelkelaget, kappet glesen der den skal snu, ........
Kan være vanskelig å tre inn ekstra bjelker i etterkant også. Det er jo ingen høydare å tre kanskje 50 meter slange inn under glesen 8-10 ganger når du legger varmen. Håper du forstår hvordan jeg mener.
Forstår akkurat hvordan du mener, og klart bare fordi man ikke legger gulvvarmen samtidig må man jo planlegge for den når man legger glesen.

Selve overetasjen er først skisset av meg og deretter tegnet av det arkitektfirmaet, ble overrasket over hvor bra jeg fikk til skissen, kun små endringer i forhold til mitt opprinnelige forslag.

Med andre ord har jeg en bra plantegning å måle ut fra.

Akkurat som du sier er det lettere å fikse ekstra støtte når man ikke har festet glesen.

Å forskyve skjøtene er jo en selvfølge, ellers mister man jo en del av bæringen, men på den andre siden hvordan skulle du vite at jeg hadde koll på det.

Som sagt, alltid bra å få ens konstruksjon og valg av metode undersøkt under lupen, man slipper å gjøre en masse unødvendige feil.

Eller som noen sa i en tråd om El, "Problemet er ikke det man kjenner til, men det man ikke kjenner til"

Forresten når det gjelder forsterkning for vegger og gleskjøter, antar jeg at man kottler og legger en bjelke, som ekstra støtte under glesen Eller?

trimsten skrev:
Å skyte skøtene er jo en selvfølge, ellers mister man jo en del av bæreevnen, men på den andre siden, hvordan skulle du vite at jeg hadde styr på det.
Du aner ikke hvor mange generalskjøter vi er nødt til å bygge inn i helt nye hus, det er tegnet sånn, og vi må jo følge tegningene, men det føles ikke så bra...........

trimsten skrev:
Forresten, når det gjelder forsterkning for vegger og glesskjøter, antar jeg at man kottler og legger en bjelke som ekstra støtte under glesen. Eller?
Ja, akkurat, dine innervegger skal vel ikke ha noen bærende funksjon antar jeg, så korttverrbjelker av 45x170 på cc 600 burde være mer enn nok under veggene. Det fungerer sikkert med 145 eller 120 også, men da må du kanskje bruke byggvinkler for å forankre dem tilstrekkelig stødig, og da kommer du raskt opp i samme pris som 170 og et antall skråspik..........
Glesen skjøter du selvfølgelig midt på en gulvbjelke.

Sist redigert:
Jan-L skrev:
Ja, akkurat, dine innervegger skal vel ikke ha noen bærende funksjon antar jeg, så kortbjelker av 45x170 på cc 600 burde rekke mer enn nok under veggene. Det funker sikkert med 145 eller 120 også, men da kanskje du må bruke byggvinkler for å forankre dem tilstrekkelig stødig, og da kommer du raskt opp i samme pris som 170 og et antall skråspiker……..
Den glisne skjøter du selvfølgelig midt på en gulvbjelke.
Nei, den bærende biten er allerede avklart, den overlot jeg til proffer å gjøre. Man må innse sine begrensninger. Med andre ord det dreier seg om helt vanlige enkle innervegger.

Det virker som om jeg er inne på riktig spor, da skal det ikke være noe problem å få til ekstra støtte for veggene.

For øvrig fikk jeg levere tilbake sponplatene i dag, var overhodet ikke noe problem. Det eneste problemet var å få dem ned fra loftet, men heldigvis hadde jeg hjelp av en lastemaskin.

Dessuten oppdaget jeg at de leverte feil plater, skulle vært 12 mm, men det var 10 mm. Men dette spiller jo ingen rolle nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.