Jan-L skrev:
De rørfirmaer jeg har vært i kontakt med sier at det fungerer bra med 22 mm spon, jeg ville aldri sjanset med noe dårligere. Se i lenken nedenfor hva Uponor anbefaler, side 11.

[lenke]
Jo, jeg har lest deres informasjon meget nøye pluss et antall andre produsenters informasjon. Har også snakket med noen av dem, og det er blant annet der jeg har fått informasjonen om at gulvet blir tregere med et tykkere gulv over slyngene.

Når rørfirmaet av erfaring sa at man dessuten kan trenge å øke varmen, føltes valget klart å prøve å finne en bedre løsning.

Dessuten er det jo slik at alle de store gulvvarmeprodusentene har en ting felles; de ønsker helst å selge sin sporadisk sponplate som er mye dyrere enn vanlig sponplate (ca. 3 ganger). De vil helst ikke se noen annen løsning.

Det jeg ikke forstår i din resonnement med 22 mm spon, er hvorfor ikke 28 mm gles skulle kunne være bærende på cc 600 mm’s bjelkelag.

En 12 mm spon burde vel likevel kunne jevne ut de forholdsvis små sprekkene som blir mellom glespanelet.

Min tanke er denne: Om 22 mm spon er bærende cc600 mm, burde vel likevel 12 mm spon kunne jevne ut ca. 20 mm’s sprekker mellom glesen.

Eller er jeg helt på villspor?

MathiasS skrev:
Veldig bra tips fra deg, at jeg ikke tenkte på det tidligere! Helt sjukt!

......

Gips oppå gulvvarme er i visse tilfeller en veldig god idé (så du får i det minste sette opp ett riktig på min konto).
... kunne ikke la være med det siste lille tipset -:))) det var jo noen forvekslinger

Ja ja litt seriøst nå, cc60 er jo helt klart bærende/uavstivende for i alle fall altangulv. Men i gulv innendørs kanskje det er annerledes. Er vektene så annerledes?

Tester man en 120x28 sammenlignet med en 22 mm spon føles det nesten som om sponet svikter mer. Dog var ingen av dem skrudd, men lå løst på bjelkelaget.

Bare en liten undring, når er gips en god idé på gulvvarme? På badet kanskje?

Jeg er ingen ekspert på bøyestivhet o lignende. Men jeg tror bare ikke at du får samme stivhet i ditt gulv ved hjelp av 12 mm sponplater pluss litt 28-virke og 45 x 45. Det kanskje fungerer, kanskje ikke. I dine 12mm sponplater har du vel ingen not og fjær heller vel? I så fall kan du jo ikke lime dem mot hverandre, ytterligere en grunn til å ikke ta en sjanse på en egen konstruksjon. Dessuten har gulvspon og veggsponplater ikke samme egenskaper. Gulvsponet er mye hardere. Det er ikke det samme å jevne ut sprekker som å konstruere et gulv som ikke svikter. Nå har jeg iallfall tipset om hvordan jeg ville ha gjort det, håper ditt gulv blir bra. :) Hilsen Janne!

Jan-L skrev:
Jeg er ingen ekspert på bøyningsstivhet og lignende. Men jeg tror bare ikke at du får samme stivhet i ditt gulv ved hjelp av 12 mm spon pluss litt 28-virke og 45 x 45. ......
Nå har jeg i alle fall tipset om hvordan jeg ville ha gjort det, håper ditt gulv blir bra. :)
Hilsen Janne!
Nå tror jeg du har gått glipp av noen innlegg her. Jeg har allerede etter tips fra andre droppet ideen om å legge lektene senket i gulvbjelkelaget (av andre årsaker).

Dog er det nok slik at det skulle være mulig å få denne konstruksjonen bærende er nok ingen problem det er nok mest et spørsmål om cc mål på kilingene og eventuelt bytte dem ut mot kanskje 45X70.

At du refererer til 120x28 som lite virke gjør at man ikke tar deg så seriøst, ettersom det virket i hvert fall for en terrasse er et bærende og usviktende underlag ved cc60.

Prøv å skru fast en 120X28 planke cc60 og hopp på den så skal du få se hva jeg mener. Jeg har en hel 70 m2 terrasse å teste på, som har nettopp den konstruksjonen.

Jeg har aldri påstått at gulvsponet skulle være med i den bærende delen av konstruksjonen uten dette skulle lektene stå for.

Når det gjelder gulvsponet så tror jeg du kanskje skulle ta deg en titt på www.swedspan.se de produserer sponplater og de har et ganske stort sortiment av ulike tykkelser på gulvspon. Blant annet har de en som heter "Rego", som er nettopp den modellen jeg har, den er ment å jevne ut gulv ved blant annet renoveringer. Den har not og fjær og skal limes akkurat som 22 mm spon.

Pleier alltid å være veldig nøye i mine undersøkelser før jeg gjennomfører et prosjekt, dette er et ledd i denne forberedelsen.

Joda, jeg har lest på swespans hjemmeside før, også snakket med deres tekniske support nå og da. Akkurat rego har jeg ikke arbeidet med, og det første jeg leser er at det legges flytende på et bærende undergulv. Om du synes at din trall på terrassen er stum som et bærende undergulv skal være, så kjør på for sjutton! :) I Uponor-lenken på side 13 finnes en gulvkonstruksjon som jeg antar ligner den du tenker å gjennomføre, lektet på tvers av bjelkelaget. Der står det iallfall minst 22 mm gulvsponplate, jeg kan ikke forstå hvorfor Uponor skulle anbefale det om det var helt unødvendig og går like bra med bare en halvparten så tykk sponplate. Men du tar kanskje verken meg eller Uponor så seriøst. :) Uansett så ville jeg bare hjelpe til og synes at det ville være trist om du satser en masse arbeid og penger på et prosjekt som du lenger fram ikke blir fornøyd med. Hilsen Janne.

Jan-L skrev:
Jo da, jeg har lest på swespans hjemmeside før, også snakket med deres tekniske support nå og da. ...
Uansett, jeg ville bare hjelpe til og synes det ville være synd om du satser masse jobb og penger på et prosjekt som du senere ikke blir fornøyd med. Hilsen Anne.
Det eneste som føltes litt unødvendig i dine innlegg var visse kommentarer, som føltes litt nedlatende.

Hoveddelen av det du sier er jeg enig i, og tror at du har rett i, så også Uponors informasjon.

Mitt problem er bare at jeg vil finne den beste løsningen både bærekraftig og varme messig. I det tilfellet er ikke Uponors løsning med en 22 mm spon den beste ut fra varme synspunkt. Den fungerer, men er ikke optimal.

Den optimale løsningen er deres 22 mm sporede sponplate, som om jeg forstår riktig til og med tåler 7 mm laminat direkte på. Dog er den meget dyr og gir mye svinn ved legging.

Hvis jeg blir tvunget til å redusere cc målet for bjelkelaget vil jeg gjøre det, for et sviktende gulv vil jeg ikke ha.

Som sagt ikke før jeg er helt overbevist om at min konstruksjon blir bra vil jeg gjennomføre den.

Takk for dine kommentarer og synspunkter, de hjelper alltid.

Bare en til refleksjon:

En interessant observasjon jeg gjorde i Uponor-lenken på side 13, er at en bærende konstruksjon ifølge dem er 120X28 pluss 15 mm lamellpakke. Det stod som et alternativ til spon 22 mm.

Min konstruksjon var tenkt som 120x28, 12 mm spon, 7 mm laminat.

Dog er det sikkert forskjell i bæreevne mellom 15 lamellpakke og 12 mm spon pluss 7 mm laminat.

Men helt feil ute er jeg nok ikke, men som jeg sa tidligere. Dette må undersøkes mye grundigere før noe kan begynne å bygges.

Er det ingen her som kan noe om bæreevne for ulike materialer.

trimsten skrev:
..... Problemet der er egentlig ikke fordi takhøyden blir for dårlig, men fordi etasjeskillet allerede er 420 mm og det blir litt dårligere for trappen. Nye takstolene ligger på de gamle, derav det høye etasjeskillet.

Hvis man nå legger på tvers av etasjeskillet, burde vel et oppsett som nedenfor fungere:

Gles (ca. 20 mm mellom glesen, så man får ned gulvvarmerørene) + 12 mm spon og deretter 7 mm laminat.

Som sagt, når man selv sitter og funderer blir løsningen gjerne passe bra, men hvis man har noen å diskutere med, kan løsningen ofte bli veldig bra.

Takk for svaret
Hei igjen,
spørsmålet er om de nye takstolene ligger på tvers over de gamle (220+220)? Hvis det er tilfelle, vil du ikke ha problemer med at gulvet svikter hvis du gjør resten riktig. Du skrev i et av de senere innleggene at du allerede har skaffet 12 mm spon, da må jeg og flere i forumet gå ut fra at du vil og tenker å bruke dem også. Var jeg i dine sko, ville oppsettet mitt ligne ditt.
Jeg ville først og fremst sørge for at varmen ikke kan gå nedover og samtidig trinnlydsisolere. Dette gjør man på enklest mulig måte, for eksempel løsull, spillisolering eller hvis man har isopor til overs. Vi brukte isopor i bunnen og fylte opp med løsull for å fjerne to typer lyd (høy- og lavfrekvent) etter et tips i dette forumet. Dessuten fikk vi god varmeisolering for gulvvarmen. Deretter ville jeg legge 28x120 glesen. Avstanden mellom glesen? Ja, jeg ville først og fremst legge varmefordelingsplater på glesen. Jeg antar at gulvvarmerørene du har tenkt å velge er 16 mm, ikke sant? Da burde det være passe med 20 mm avstand, men ikke mindre. Sikkert er det imidlertid å sjekke i monteringsanvisningen, eller ringe leverandøren. Så ville jeg legge byggeplast med 20 cm overlapp i skjøtene samt lumppapp og til slutt laminatet på tvers av glesen. Byggeplasten er kanskje litt "over kill," men det er hva noen proffer anbefaler. Synes ikke at det er noe å fundere på med tanke på den lave kostnaden og at det kanskje tross alt forhindrer at gulvet slår seg hvis det kommer opp varm og fuktig luft fra første etasje.

Jeg tror ikke, i motsetning til noen andre i denne tråden, at du får problemer med for mye svikt i gulvet. Du har 28 mm gles og de står tett. Du har spon og laminat som hver for seg er stive. Man må tenke på at vekten når man setter ned foten fordeles på stor overflate. Er du usikker på om konseptet holder, kan du jo alltid prøvelegge et par kvadrat uten å skru eller lime noe, så får du se om det svikter eller ikke.

kmilic skrev:
Hei igjen,
spørsmålet er om de nye takstolene ligger på tvers over de gamle (220+220)? Hvis det er tilfelle, vil du ikke ha problemer med at gulvet svikter om du gjør resten riktig.
.............................
Er du usikker på om konseptet holder, kan du jo alltid prøve å legge et par kvadrat uten å skru eller lime noe, så får du se om det svikter eller ei.
Nei, takstolene er lagt ovenpå langs med de gamle, derimot har jeg to bærende vegger rett gjennom i første etasje. Denne delen er beregnet av et firma og skal ifølge konstruktøren fungere.

17 mm rør er tenkt at jeg skal ha og da cc 200 mm, kommer til å kjøpe gulvvarmen fra en mindre gulvvarmefirma som hadde gode erfaringer med denne typen.

Kommer til å måtte lengdekapre 120x28 for å kunne få til cc målet, men det er smeller man får ta.

Siden vi tidligere hadde løsull på den gamle loftet, har den blitt lagt tilbake og plast har vi allerede, men den ligger under løsullen, av naturlige grunner på grunn av at det er en ombygging.

Interessant at noen tror på min idé, hadde nesten tenkt å gi opp og kjøpe parkett 15 mm, men det blir jo litt dyrere og man må trøble med å forsøke å returnere en del av det man allerede har kjøpt.

Det beste hadde vært om noen allerede har brukt denne konstruksjonen og visste at det fungerer.

Skal du legge glespanel bare for å kunne legge 17mm rør? Mitt forslag er at du legger 20mm rør på cc30, da legger du glespanel med 30mm avstand så blir det riktig. Før du bestiller fra gulvvarmefirmaet, sammenlign prisene på f.eks. byggbo.se. Har du ikke veldig gode kontakter med det lokale firmaet, blir det billigere å handle på nett. Små firmaer pleier også å ha vanskelig for å konkurrere med nettbutikkene på pris rett og slett fordi de kjøper for små volumer...

MathiasS skrev:
Skal du legge glespanel kun for å kunne legge 17mm rør? Mitt forslag er at du legger 20mm rør på cc30, da legger du glespanel med 30mm avstand så blir det riktig. Før du bestiller fra gulvvarmefirmaet, sammenlign prisene på f.eks. byggbo.se. Hvis du ikke har veldig gode kontakter med det lokale firmaet, blir det billigere å handle på nett. Små firmaer pleier også å ha vanskelig for å konkurrere med nettbutikkene på pris rett og slett fordi de kjøper for små volumer...
Gulvvarmefirmaets erfaring var at det ga jevnere varmefordeling hvis man hadde 17 mm rør cc 200 og selvfølgelig plater.

Må sammenligne sluttprisen før jeg kjøper, men så vidt jeg har sett ligger de bra i pris.

trimsten skrev:
Gulvvarmefirmaets erfaring var denne at det ga jevnere varmefordeling om man hadde 17 mm rør cc 200 og naturligvis plater.

Får sammenligne sluttprisen før jeg kjøper, men det jeg har sett ligger de bra i pris
Noen ganger må man lese litt mellom linjene.

Gulvvarmemenn synes generelt at det er besværlig å jobbe med 20mm slange, den er litt mer bångstyrd* enn 17mm slangen => de kjøper 17mm slange til de installasjonene de selv gjør => de har best pris på 17mm slange => de foreslår deg 17mm slange og prøver å få deg til å tro at det er bedre enn 20mm slange.

Gulvet blir ikke varmstripete med 20mm slange. Jeg har 20mm slange i hele huset og det er ikke varmstripete noe sted. Med 20-slange blir det dessuten færre sløyfer som holder kostnaden for fordelere og koblinger nede.

MathiasS skrev:
Noen ganger må man lese litt mellom linjene.

Gulvvarmefolk synes generelt at det er vanskelig å jobbe med 20mm slange, ......
er ikke varmstripete noe sted. Med 20-slange blir det dessuten færre sløyfer, noe som holder nede kostnaden for fordeler og koblinger.
Så bra at jeg ikke har rukket å kjøpe noe ennå, før jeg snakket med gulvvarmefirmaet var jeg nemlig helt innstilt på å gå for 20 mm.

Skal ta om mine undersøkelser i emnet igjen og er da mer innstilt på å gå med 20 mm's rør. Blir mye enklere og jeg slipper å lengdeskjære 120x28 gleisen.

Alltid bra å høre fra noen som har et visst produkt enn de som installerer, blir litt mer upartisk da.

Jeg bruker også 20mm slangen, så himla besværlig er den ikke å legge, spesielt hvis man varmer den litt før legging i for eksempel et ordentlig varmt rom. Sørg for at du har noen som kan hjelpe til å rulle ut slangen mens du forsiktig trykker den ned i platene, er man alene ved leggingen så kan det være struligt, men det er det med 17 og 12 mm slange også......... En annen fordel med 20-slange er at du kan ha lengre og færre sløyfer om det skulle være nødvendig. Et tips, sjekk rinkaby rør sine priser, de er ofte veldig bra i pris sammenligning. Hilsen Janne.

Jan-L som litt info kan jeg si at jeg kommer til å velge Uponors konstruksjon med sporadisk og parkett og vil returnere sponplatene (sjekket med Beijer og det var OK å returnere)

Byggmax så ut til å ha en 15 mm eikeparkett til en overkommelig pris, bøk og lønn skulle man tydeligvis unngå hvis man skal ha gulvvarme, de beveger seg tydeligvis for mye. Dessuten har jeg hørt for det meste gode kommentarer om Byggmax parkett.

Over til gulvvarmen, har noen tips om hvilket system man skal velge? Personlig har jeg vanskelig for de systemene som har radiolenker mellom enhetene. Forstår ikke hva det skal være godt for, man kommer jo ikke til å flytte gulvvarmen uten å bygge om ......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.