Hei!
Jeg har litt tanker om å tilleggsisolere innvendig med 45mm glassull og dampbrems. Er dette en kjempedum idé? Blir det fukt i veggene? Jeg er litt tvilende til å sette inn dampsperre da det, i min verden, blir for tett. Men samtidig kan jeg ikke forsvare prisen for organisk isolasjon, derfor en mellomløsning med glassull. Til saken hører også at det må være høy lydisolering, noe som avgjorde saken.

Huset er et gammelt tømmerhus-ruin vi prøver å fikse opp på budsjett-vis.
 
Fuktvandring går fra varmt til kaldt, så du vil ikke stenge inn fukt slik at det blir problemer.

Med glassull skal det være plast. Kan du tette innsiden og at veggene ikke blir våte fra regn fungerer det.

Er det tynne vegger trengs ikke dampbrems. Så er det tømmerhytte og du vil ha 45mm ville jeg satset på cellulose/trefiber uten dampbrems, bare gips+farge eller gjort det helt dekket med dampbrems.

Glassull er billig, men husk at mer høyverdig isolasjon også gir bedre isolasjon.

Lydisolering, det viktige er at det er tett, så tykkelse og deretter masse. Hvilken isolasjon spiller mindre rolle.
 
  • Liker
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.