Hva jeg forstår, etter å ha sett rundt på noen produsenters/importørers hjemmesider, så finnes det visse standardmål på glassbetong som vanligvis brukes noenlunde konsekvent både i Europa, USA og Kina, f.eks. 190x190x80 mm (LxBxD) eller 240x240x80 mm, 145x145x95 mm, etc., for å angi blokkens størrelse.

SPØRSMÅL: De angitte dimensjonene når man kjøper glassbetongblokker antar jeg er selve blokkenes. Men når man senere monterer disse blokkene i f.eks. en nøyaktig åpning i en solid betongvegg, må man da ha ytterligere margener for lim, fugemasse eller lignende, eller regne med at ytterligere "monteringsplass" kreves for å få blokkene på plass? Hvis åpningen i betongveggen er (eller gjøres) veldig nøyaktig på forhånd - på millimeteren - hvilke margener skal man regne med for å fuge inn glassbetongblokkene?

EKSEMPEL: Hvis jeg vil ha et lite innslag med glassbetong i en ellers solid betongvegg, HOLDER det å lage åpningen i den solide betongveggen f.eks. 600x150 mm stor, for å få plass med fire blokker på rad om 145x145 mm hver? Hva er det MINSTE ekstra rommet som trengs på sidene for å kunne lime/fuge disse blokkene inn i åpningen?

Jeg er en millimeterteller og må vite hvordan det fungerer, nøyaktig. Har aldri satt glassbetong før.

Jeg antar at du i ditt regneeksempel har tenkt at fugen er 5 mm?
I så fall har du glemt at for dine 4 blokker i rad blir det faktisk 5 fuger og i høyden 2!
Dvs. målene burde bli 605 x 155 om du vil ha samme fugestørrelse overalt.

Ja du har rett - i dette eksempelet ville tallene blitt som du sier, om alle fugene er 5 mm;

B-G-G-G-G-B (horisontalt over raden med klosser)
B-G-B (vertikalt over hver kloss)

5 henholdsvis 2 fuger. B = betongvegg, G = glassbetongblokk.

Hovedspørsmålet mitt er dog, HOLDER det f.eks. med 5 mm (som i så fall medfører at åpningen i veggen må være 605x155), eller hva er den MINSTE marginen som kreves for å kunne lime disse glassbetongblokkene stabilt og profesjonelt og estetisk pent? 0 mm, 3 mm, 5 mm, 12 mm, 35 mm...? Og er den minste fugemarginen den samme både mellom ulike blokker, og mellom blokk og vegg?

Spørsmålet er stilt mot bakgrunn av pågående prosjektering av selve betongveggen, i et prefab-betonghus (hvor jeg monterer disse glassbetongblokkene selv etterpå). Jeg holder nemlig på nå, å instruere veggprodusenten hvordan stort hull han skal støpe inn i veggen. Dette skjer med laser i fabrikken hvor de setter formene, så åpningen i veggen leveres millimeterpresist. Det er bare opp til meg å fortelle dem hvor stor åpningen i veggen skal være, hvor jeg senere vil montere mine gjennomsiktige klosser.

Det du bør gjøre er å dra til stedet du tenker å kjøpe dine blokker og faktisk kjøpe dem allerede nå. Deretter legger du dem opp hjemme slik de skal monteres. Da ser du lett hvilke avvik i målene de har.

Til slutt vil jeg anbefale at du, når det er tid, monterer dem med elastiske fuger. Betong og glass beveger seg nemlig litt forskjellig med f.eks. temperaturforandringer. Jeg har sett mange eksempler der glassblokker har blitt knust på grunn av dette fenomenet.

Det er ikke eventuelle målavvik på selve blokkene som jeg mener. (Slike avvik fra fabrikken er uansett normalt ganske små og disse bekymrer meg egentlig ikke.)

Det er fugenes bredde som jeg er ute etter, dvs. om fugene i seg selv skaper noe ytterligere mellomrom mellom glassbetongblokkene som man må ta med i beregningene, og i så fall hvor mye?

Parallell: Når man for eksempel murer vanlig murstein, selv om man stiller opp alle mursteinene nøyaktig etter hverandre før man begynner å bygge, så mister man jo det faktum at det også skal inn mørtel, noen centimeter eller så, mellom hver stein. Det er lett å se på hver eneste mursteinsvegg. Så selv om man legger sammen alle mursteinene i en rad, så tilkommer det altså noen centimeter for mørtelen, dvs. fugemassen i fugene.

Nå til spørsmålet igjen: Når det gjelder glassbetong, hvor brede fuger pleier man å regne med ved sammenføyningen/monteringen? Er det slik at all fugemasse ligger i det lille uthulede rommet på kantene av disse klossene, slik at "fugetillegget" i denne likningen er lik null, dvs. 0 mm ytterligere påslag i raden med klosser p.g.a fuger? Eller er det som ved mursteinssetting, dvs. ca. 10 mm? Eller et annet tall?

Hva er den smaleste fugebredden som vanligvis brukes for eventuell fugemasse mellom glassbetongblokker, for å få det stabilt og pent?

Det finnes ulike måter å montere glassbetong på.
Liming - du monterer og limer fast en plastdistanse mellom alle blokkene. Deretter fuger du kun for syns skyld. Har dessverre ingen mål på plastdistanse.

Med glasslåsbruk - du bruker passende kryss (omtrent som ved fliser), som finnes i dimensjonene 2, 5 og 10mm så vidt jeg har sett.

EDIT:

Ifølge denne guiden legger du bruk i bunnen og cellplast ved sidene (5-10mm). Forslagsvis legger du like mye bruk i bunnen som du setter cellplast ved sidene.

http://www.vetro.se/index.php?show=5571_SWE&&page_anchor=http://www.vetro.se/p5571/p5571_swe.php

Sist redigert:
Ser man på Vetros nettside er helblokken 190x190mm og halvblokken 190x90mm. Det betyr at de regner med 10 mm skjøt og cc målet blir da 200mm.

10 mm fuge er sikkert helt OK.
Skulle dog ha lagt celleplast også mot betongen. Tenker på bevegelsene igjen.

Kjøpte glassblokker på K-rauta i går for å bygge en skillevegg med glassblokker øverst for lysinnslipp. Spurte "eksperten". Det jeg lurte på var jo hvordan man får på plass den siste delen på en fornuftig måte. Nå kan jeg nok løse det siden jeg bygger en ny vegg og kan vente med å sette opp sidestendere osv. Men hvis man sager ut et hull i en eksisterende vegg, kan man jo ikke trylle. Tror det blir å mure den siste. Uansett, eksperten i butikken ringte sin "ekspert" som igjen ringte sin... Og jeg tror ikke de fant på noe som jeg ikke allerede hadde funnet på. Lykke til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.