Den evige spørsmålet, hvilken side skal være opp? Glad mann er min spontane tanke, men ser på mine nyinnkjøpte terrassebord at legger jeg glad mann er terrassebordene allerede u-formet. Hvilket ikke er bra.

Nyinköpt trykkimpregnert terrassebord, stablet i en hage, viser årringer som danner en u-form på oversiden.
 
  • Liker
Bygghammer
  • Laddar…
Fine siden opp tror jeg det rette svaret er
 
  • Liker
Huzzbutt og 3 andre
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fina siden opp tror jeg det rette svaret er
Absolutt. Forutsatt at den fine siden ikke er u-formet. Eller pleier u:et å rette seg ut, om man skrur fra den siden?
 
  • Liker
Värmelärlingen
  • Laddar…
N
Fra snekkere jeg kjenner så er det alltid glad gubbe opp.
 
  • Liker
Fixar Janne
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Fra snekkere jeg kjenner så er det alltid glad gubbe opp.
Snekkeren jeg snakket med sa finsiden opp. Men om finsiden inne u-form føles det sånn.
 
Glad gubbe opp dvs kjerresiden oppover er vel ifølge skoleboken som deretter når den tørker retter seg ut og blir rett. Men som nevnt ovenfor stemmer ikke alltid teorien med praksis og derfor er det sikkert ikke en så dum idé å satse på fine siden oppover.
 
H
H Hobby Bob skrev:
Arga Snickaren forespråker sur gubbe ca 8.50 inn i filmen [media]
Interessant. Sur gubbe = vannet renner av.
 
Krilleman
Jeg la terrassebord sommeren 2019, la med den fine siden opp.

MEN

Det er en enorm forskjell på glad eller sur mann.

Læren er å alltid legge sur mann, det er betydelig mer behagelig å gå på! (y)
 
  • Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
nikasp
  • Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Nei, nei, til artikkelen.
Har montert mange terrassebord i mine dager og med kjernesiden opp så blir det glad mann på enden og ikke vannavrenning.
Derimot skal de alltid monteres med kjernesiden opp da den andre siden normalt er den som sprekker og blir styggest.
 
Glad gubbe, sur gubbe - sier ikke artikkelen imot seg selv hva det gjelder kjernesiden og om vannet skal renne av?
 
  • Liker
  • Haha
Lars-Ingvar Dunér og 1 annen
  • Laddar…
Mobilskjermbilde av nettstedet byggahus.se, som viser meny og en diskusjon om treverksmontering.
Men akkurat motsatt.... 🙄
 
Fremste årsaken til å legge kjernesiden opp er at tørkesprekkene er færre og mindre på den siden.
Jo lenger fra stokkens midtpunkt jo større blir sprekkene
Göran Palm bygningsingeniør og bygningskyndig og skogtekniker.
 
  • Liker
Per Olov Rikner og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.