Oscarvon Oscarvon skrev:
Hei! Er i full fart med en utbygging på 50kvm på mitt eksisterende hus (tidligere fritidshus) bygget -89.
Eksisterende hus har 120mm glassullisolering og plast på innsiden.
Utbyggingen har 170mm steinull i vegger (+45mm steinull på installasjonslekt) og tanken er å blåse inn cellulose i tak og gulv.
Men jeg er redd for at jeg har gjort en tabbe, jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke plast i vegger og tak men snekkeren overtalte meg om at dampbrems er en bedre løsning siden den puster. Har derfor montert en halotex d20 med sd verdi på 2. (Utsiden har en vindsperre på 0,035 sd så innsiden er 5 ganger tettere)
Er det en dårlig konstruksjon? Bør jeg gjøre noe med dette eller bare sitte rolig i båten? Vi har allerede begynt å lukke veggene med plywood så det er ingen "quickfix" å ordne. Vi bruker huset som permanentbolig og kommer alltid til å holde det oppvarmet.
Det der fungerer trolig utmerket.
Det hadde sikkert funket med dampsperre også siden du bygger nytt og teiper ordentlig, men jeg ser ingen problemer med dampbrems der ...

H
Oscarvon Oscarvon skrev:
Det er steinull i veggene og vi skal blåse inn cellulosa i tak og gulv. Jeg er vel klar over det, derfor jeg blir usikker på mitt valg da dette ikke er en dampsperre, men en brems
Jeg har akkurat slik - mataki d20 (skal egentlig være en annen i taket). Bygget på huset i 2020 og nå fem år etter fikk jeg mulighet til å inspisere pga et annet prosjekt. Følte meg litt bekymret for at det skulle være noe problem med "feil duk" men det var helt tørt og luktet nytt fortsatt.

Tomture61
I hus med varmegjenvinning av avtrekksluften så pleier man å ha et visst undertrykk i huset. Å bruke en dampsperre er da nødvendig.

I hus med selvtrekk så fungerer en dampbrems helt fint, cellulosa isolering er å foretrekke da.

Bruker man mineralull i klimaskallet + selvtrekk så fungerer begge typer av folie.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.