Hei, ville vært takknemlig for noen tips og råd.

I vårt tilfelle skal vi bygge nytt med to etasjer bestående av sokkel og inngangsplan. Hva tror dere om å gjøre sokkelen 10m x 8m og inngangsplanet 10m x 12m? Jeg tenker at det i prinsippet kan være dyrere og fremfor alt mer besværlig rent byggeteknisk enn å gjøre begge planene like store.

Velger vi å gjøre begge planene like store, vil de ekstra 40m2 brukes til å lage et hobbyrom og et lagringsområde uten vinduer, så det er relativt billige arealer å ferdigstille.
Plate på mark og vegger av thermomur så den ekstra oppvarmingskostnaden bør bli minimal.

Skal vi spare inn og bygge mindre eller gjøre begge planene like store? Takknemlig for råd.

Jeg irriterer meg over at den som bygde huset mitt ikke bygde hele underetasjen. Jeg savner disse 30 m2 som kunne vært verksted og lagring.
Bruk maks areal om det ikke blir veldig dyrt.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Som arkitekten har tegnet så har vi egentlig nok med plass med den noe mindre sokkelen. Men det ville jo vært synd om man angrer seg i etterkant.
Er det noen som har erfaring med å bygge mindre sokkel og større overetasje?
Blir jo en til plate på bakke med mye fyllmateriale og risiko for setninger. Må man rett og slett gjøre platen (40 m2) på inngangsplan selvbærende eller er det nok å være nøye med å "padde" fyllmassene?

P Pin skrev:
Jeg irriterer meg over at den som bygde mitt hus ikke bygde hele den nedre etasjen. Jeg savner disse 30 m2 som kunne vært verksted og lagring. Gå for maks areal hvis det ikke blir veldig dyrt.
Enig!
Vårt forrige hus var 1½-plan med sokkeletasje, størrelse 10 x 8 m i begge de nedre etasjene.
Og den indre delen av sokkeletasjen var et gjesterom uten vindu (veldig stille og fredelig)
samt et lager/verksted hvor alt fikk plass, inkludert en fryseboks. Gulle verdt kvadratmeter!

• Liker
Pin
  • Laddar…
H Harry_k skrev:
Som arkitekten har tegnet så har vi egentlig nok med plass med den noe mindre underetasje. Men det ville jo være synd om man angrer seg i ettertid. Er det noen som har erfaring med å bygge mindre underetasje og større ovenpå? Det blir jo en til plate på mark med mye fyllmateriale og risiko for setninger. Må man til og med lage platen (40 m2) på inngangsplan selvbærende eller er det nok at man er nøye med å "padde" fyllmassene?
Det er veldig vanskelig å få til et godt pakket underlag inntil kjellerveggen. Derfor pleier man å gjøre platen selvbærende minst like lang som kjellerveggen er høy. En annen aspekt å tenke på er fremtidig vedlikehold, for eksempel hvordan man drenerer om kjelleren uten å undergrave platen på mark. I tillegg bygger de veiledningene ang. thermomuren på Jacksons hjemmeside ikke på noe pakketrykk mot kjellervegg. Skal du pakke blir veggene litt mer kompliserte enn det som presenteres på hjemmesiden..

Og à propos kjellervegger:
Da vi kjøpte vårt forrige hus (bygget i 1969) i 1998 så klødde besiktigelsesmannen seg i hodet og undret hvorfor ikke hans fuktmåler slo alarm der nede. Det burde jo være fuktig!
Men så kom vi ut på utsiden, og han fikk se mønsteret etter forskalingsformens planker.
Aha, det er plass-støpt, det forklarer de fine fuktverdiene, sa han omtrent (y)

Så å bygge med leca-blokker eller gråsuggor gir nok en mye fuktfølsomere konstruksjon.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Og à propos kjellervegger:
Da vi kjøpte vårt forrige hus (bygd 1969) i 1998 så klødde takstmannen seg i hodet og lurte på hvorfor ikke hans fuktmåler slo alarm der nede. Det burde jo være fuktig!
Men så kom vi ut på utsiden, og han fikk se mønsteret etter støpeformens planker.
Aha, det er plass-støpt, det forklarer de fine fuktverdiene, sa han omtrent (y)

Så å bygge med lecablokker eller gråsuggor gir nok en mye mer fuktfølsom konstruksjon.
Plass-støpt er greia(y)
Thermoblockene er også støpte vegger der selve blokkene er støpeformen.

Ja, visst føles helvalset vegger som en god løsning!
Det høres ut som at det kan være en god idé å kjøre full størrelse på sokkeletasjen. Materialkostnaden blir noe høyere, men rent byggeteknisk så kanskje man kan spare inn en del tid og slippe en del beregninger for å få inngangsplaten selvbærende.

Kommer an på hvordan tomten er, har bygget både med like stor sutereng og mindre og forskjellen var mer armering i platen.

T twoody skrev:
Kommer an på hvordan tomten er, har bygget både med like stor sokkel og mindre og forskjellen var mer armering i platen.
Du ville med andre ord ikke si at den ene byggteknikken var mer besværlig enn den andre?

Sokkelhus har visse generelle problemer. Det er ikke nødvendigvis den beste løsningen når man skal bygge i en skråning. Har man god plass er det ofte bedre å bare bygge den øvre delen og grunnlegge den delvis på pilarer. Vil eller må man bygge en sokkeletasje, er det ingenting som sier at den øvre etasjen må være like stor. Den kan være større eller mindre.

J justusandersson skrev:
Sokkelhus har visse generelle problemer. Det er ikke opplagt den beste løsningen når man skal bygge i en skråning. Har man god plass er det ofte bedre å bare bygge den øvre delen og legge grunnlaget delvis på pilarer. Vil eller må man bygge en sokkelplan er det ingenting som sier at det øvre planet behøver å være like stort. Det kan være større eller mindre.
I vårt tilfelle er vi begrenset av en smal tomt. En enebolig med én etasje ville bli altfor langsmal for vår smak med utsikten mot en av kortsidene. Men jeg forstår hvordan du tenker.

Det er alltid nyttig å utvide horisontene. Mye av problematikken er stedsspesifikk, topografi, type undergrunn, himmelretninger, reguleringsplan etc.

Jeg har en treetasjes sokkel hvor midterste etasje er den minste :)

Men det er mest fordi det er bygget på flere ganger og ikke noe som var der fra starten. I originalen var det to etasjer sokkel hvor de var like store. Så har det gradvis blitt bygget på. Dels en ekstra etasje som ble større, og så ble det bygget ut i den delen av sokkeletasjen som var over bakken. Det blir jo litt spesielt og mange rare hjørner og kanter, men det har sin sjarm det også. Så kanskje det ikke er noe å ettertrakte hvis man får bygge nytt.

Gøy med litt annerledes løsninger, alt går bare man bygger riktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.