Jeg lurer på om det påvirker bæreevnen eller noe annet i husets konstruksjon om jeg sager opp kjellermuren og gjør det eksisterende vinduet til en dør. Huset er bygget i 1926 og betongveggen er 40 cm tykk, vinduets bredde er 60 cm. Dette er i kjelleretasjen, og det er to etasjer over. Døren vil gå fra taket til gulvet. Jeg legger ved et bilde av hvordan vinduet ser ut i dag, og jeg skal altså sage rett ned gjennom veggen hele veien til gulvet langs de røde linjene jeg har tegnet i bildet. Bakom vinduet finnes det et rom som jeg vil komme til, derfor døren inn dit i stedet for et vindu.
Takk-Per

• Vindu i betongkellermur med røde linjer markert ned til gulvet, hvor eieren planlegger å sage for å lage en dør.
Sist redigert:
Svaret er Nei = ingen påverkan bare å sette inn

Låte vanskelig å stole på et råd fra noen med kallenavnet "Danger" :)

Flytter til byggmatrial og byggteknikk

Hvordan skulle det kunne ha noen påvirkning? Veggen under vinduet kan jo ikke gjerne ha noen bærende virkning.

Tror ikke heller at det gjør noe rent holdfastighetsmessig. Men ringsag? Er det en slik latterlig vaier med 2 ringer i enden? Er det betong så glem det uten leie en bilmaskin og tette døren ut i huset med tape når du går inn.

Vi gjorde det samme (yttervegg), brukte en vinkelsliper modell større med en stenkappeskive. Det var store steiner opptil 30 cm i veggen som jeg kappet med kappeskiven for å få en jevn åpning. Huset bygget 1922

Sist redigert:
vi har også gjort så men vi engasjerte en betonghulltager.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.