Hei,
Holder på å gjøre om i leiligheten min fra 1938. Akkurat nå vil jeg flytte et avløpsrør av støpejern som går fra kjøkkenbenken inn til et skap hvor det kobles til stammen. Røret skal flyttes ca 20-25 cm slik at det går langs med en vegg, noe som skaper plass til en kjøkkenbenk
Se Bilde 0 for en illustrasjon av hva jeg vil gjøre.
Bilde 1 viser hvordan røret er lagt for øyeblikket.
Jeg har noen spørsmål angående dette:
1. Er veggen som skiller skapet og kjøkkenet bærende? Det er allerede et hull i veggen, men er det noen risiko med å gjøre hullet større?
Trenger jeg kanskje å plassere noe i hullet slik at veggen ikke kollapser eller så det ikke oppstår sprekker i veggen? En stålramme foreslått? Eller trebiter?
Se bilde 2 av veggen.
Veggen er bygget opp slik:
1. Kalkmørtel
2. Siv
3. Liggende trebord. Ca 1-2 cm tykke.
4. Noen sort plastfilm
5. Stående trebord. Ca 4-5 cm tykke.
6. Mer siv
7. Mer mørtel
3. I midten av veggen i skapet finnes det en sjakt av eternitt. På begge sider av sjakten har man stablet murstein oppå hverandre (med en form for mørtel i mellom, naturligvis). Deretter har man dekket det hele med det jeg tror er kalkmørtel.
Jeg har hakket bort mørtelen og klart å få bort de to nederste mursteinene i det høyre hjørnet, se bilde 3-5. Må jeg plassere noe i hullet for å bære opp lasten fra mursteinene ovenfor?
For øyeblikket virker veggen å være stabil uten de to nederste steinene. Jeg tror at mørtelen holder alt sammen ganske godt. Men er det noen risiko for at alle mursteinene raser ned i fremtiden? Det eneste jeg kan tenke meg som bærer opp lasten fra mursteinene og gir nok plass til avløpsrøret er en bit av en U-bjelke. Behøves det?
4. Trenger jeg å gjøre noe med eternittsjakten? Jeg er ikke helt sikker på hva den brukes til. Under meg er det et lokale. Det er ingen peis i lokalet. Det finnes derimot en PAX-vifte som jeg nesten er sikker på er tilkoblet den isolerte ventilasjonskanalen i midten av skapet. Utover hullet for PAX-viften er det ikke noe hull i taket i det området. Så jeg tror ikke at eternittsjakten brukes. Se bilde 6 av PAX-viften i lokalet under meg.
Takk på forhånd!