Hei
Tenkte å pynte opp og bygge inn peisen min.
Er det noen som har gjort noe lignende tidligere? Vet at mange setter inn en kassett, men jeg synes det er stygt.
Min tanke er å pusse overflaten glatt så man ikke ser mønsteret av mursteinene. Spørsmålet er da hvilken type pussmørtel man kan bruke som tåler varme?
Glassdører med fester burde man kunne få laget av et glassmesteri? Noe annet man bør tenke på slik at det blir riktig fra begynnelsen?
Hei,
Har sett innlegg på dette forumet i flere år, men dette blir første kommentaren der jeg føler at jeg har noe å dele.
Vi har en liknende åpen peis på soverommet, litt over en meter fra sengen.
Det betyr at vi vanligvis aldri fyrer i den, da det fort blir for varmt å sove der. Å sette inn en kassett var derfor aldri et alternativ på grunn av den økonomiske aspekten.
Vi ville likevel ha glass/dør i tilfelle vi under lengre strømbrudd eller ekstrem kulde skulle ønske å fyre og ikke trenge et separat gnistbeskyttelse eller være redd for å sovne ved åpen ild. Dessuten kan fuglene være ganske støyende når de prøver å bygge rede over risten på skorsteinen. Glass og dør føles også mer moderne og "rent".
Jeg gikk til den lokale smeden og bestilte noen stykker 3 mm Cortenstål, bøyde som vinkeljern i dimensjon 60 x 30 mm. Corten er det materialet som for eksempel energikassetten brukte for sine ovner, det brukes også som rabattkanter fordi det får en rusten overflate men ruster ikke i stykker. Med dette materialet sveiste jeg så sammen to sider av en kassett og plasserte disse i åpningen av peisen. Tetning mot peisens sider ble gjort med tetningsbånd av glassfiber som brukes for pejseider. Glassene ble bestilt av den lokale glassmesteren, tror de er 4 mm "ildglass". Fyren var litt nervøs da han skulle skjære glasset, det krevde en del vold...
Hengsler til døren ble bestilt på nettet og er beregnet for hjemmelagde ovner. Ventil under døren ble laget som den vi har på en energikassett i underetasjen, noen hull i en metallbit som kan skyves i sidelengs for å regulere luften, døren har også to innstillinger for dette formålet, liksom vår energikassett.
Vi har ikke tetning i selve døren, tenkte at det ble for klumpete og det skal jo uansett komme inn noe luft. Vi malte den ikke og nå må det være mer enn femten år siden vi gjorde den. Varmen har påvirket fargen men vi synes ikke det forstyrrer og den har ikke rustet vesentlig i dette tørre miljøet.
I løpet av den tiden har vi kanskje fyrt en eller et par ganger i året, glassene soter igjen, men siden det er så sjelden ser vi ikke det som et problem og er fornøyde med installasjonen.
Opprinnelig hadde vi fortsatt original "glassert", brunt tegl på peisen, rett etter vi hadde satt inn "peishjørnet" så pusset vi over teglen med vanlig "C-pussmørtel", tynt så at tegelens form fortsatt synes. Da den "glasserte" overflaten var så grov var det ingen problemer med vedheft.
Under Corona ble soverommet renovert og da pusset vi over teglen igjen, ikke fordi det hadde sprukket eller noe men vi ønsket en ny overflate. Fortsatt ser man teglens form men det ble en glattere overflate med Hey'di fiberpuss.
Når kona har våknet skal jeg prøve å ta noen bilder og legge opp.
"I'll be back"
/R
Hej,
Har kollat inlägg på detta forum under flera år men detta blir första kommentaren där jag känner att jag har något att dela med mig.
Vi har en likadan öppen spis i sovrummet en dryg meter från sängen.
Det betyder att vi normalt aldrig eldar i den då det fort blir för varmt för att sova där. Att sätta in en kassett var därför aldrig ett alternativ på grund av den ekonomiska aspekten.
Vi ville ändå ha glas/dörr på ifall man under längre strömavbrott eller extrem kyla skulle vilja elda och inte behöva ett separat gnistskydd eller vara rädd för att somna vid tänd brasa. Dessutom kan fåglarna väsnas en del när de försöker bygga bo ovanför gallret på skorstenen. Glas och dörr känns även mer modernt och ”rent”.
Jag gick till den lokala smeden och beställde några bitar 3 mm Cortenplåt, bockade som vinkeljärn i dimension 60 x 30 mm. Corten är det material som exempelvis energikassetten använde för sina kaminer, det används även som rabattkanter för att det får en rostig yta men rostar inte sönder. Med detta material svetsade jag sen samman två sidor av en kassett och placerade dessa i öppningen av spisen. Tätning mot spisens sidor gjordes med tätningsband av glasfiber som används för spisdörrar. Rutorna beställdes av den lokala glasmästaren, tror de är 4 mm ”eldglas”. Killen var lite nervös när han skulle skära glaset, det krävdes en del våld…
Gångjärn till dörren beställdes på nätet och är avsedda för hembyggda kaminer. Ventil under dörren gjordes som den vi har på en energikassett på nedervåningen, några hål i en plåtbit som kan skjutas i sidled för att reglera luften, dörren har även två lägen för detta ändamål, liksom på vår energikassett.
Vi har inte tätning i själva dörren, tänkte att det blev för klumpigt och det ska ju likväl komma in en del luft. Vi målat inte den och nu måste det vara mera än femton år sedan vi gjorde den. Värmen har påverkat färgen men vi tycker inte att det stör och den har inte rostat nämnvärt i denna torra miljö.
Under den tiden har vi kanske eldat en eller ett par gånger om året, glasen sotar igen men eftersom det är så sällan ser vi inte det som ett problem utan är nöjda med installationen.
Ursprungligen hade vi kvar original ”chatterad”, brun tegel på spisen, strax efter vi hade satt in ”spishörnan” så putsade vi över tegeln med vanlig ”C-putsbruk”, tunt så att tegelns form fortfarande syns. Då den ”chatterade” ytan var så grov var det inga problem med vidhäftning.
Under Corona renoverades sovrummet och då putsade vi över tegeln igen, inte för att det hade spruckit eller något men vi ville ha en ny yta. Fortfarande ser man telgelns form men det blev en slätare yta med Heyd’i fiberputs.
När frun har vaknat ska jag försöka ta några foto och lägga upp.
”I’ll be back”
/R
Stort tack för en bra beskrivning! Det var precis den här infon jag var ute efter.
Har selv sett på lignende løsning, men det ble peisinnsats. Det som veide tyngst var problemet med å få en løsning som reduserer soting av glasset.
Så bygger du selv bør du vurdere en konstruksjon der tilluft suges inn over glassflaten for å redusere soting.
Du bør se på hvordan ulike produsenter har løst det.
En av våre ovner ligner din med en innsats og vi fyrer ofte, så det er støpejernsinnsats.
Vær så god!
Må legge til at sideglasset som ikke kan åpnes soter igjen raskest. Siden det ikke er tetning rundt døren, trekkes det inn luft der som helt sikkert hjelper til med å "ventilere" glasset i døren. Hvis vi skulle brukt den for mer regelmessig oppvarming i vinterhalvåret, ville jeg satset på en peisinnsats, mye mer miljøvennlig og betydelig mer effektiv.
Tror nok det er mulig å finne en som er ganske pen også. Personlig er jeg spesielt fornøyd med at hjørnet mitt går rundt stolpen. Vanskelig å fange på bilde.
/R
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.