Vårt stuegulv i vårt 20-tallshus er vinglete.

Rommet er 4.40 x 4.40 og med cc omtrent 60 cm og ca 220mm bjelker.

Under stuen er det en kjeller.

Vurderer å sette en HEA 120-bjelke i kjellertaket rett over bjelkelaget for å "stivne det."

Spørsmål:

1. Ville en HEA120-bjelke tvers over med spennvidde 4.40 m utgjøre en forskjell, eller må jeg øke dimensjonen på HEA-bjelken? Ønsker jo å unngå å miste takhøyden i kjelleren...

Kan man støpe inn bjelken i kjellermuren (som består av sement / kalk og typ store steiner) eller må jeg lage en søyle mot veggen som bærer bjelken? Det hadde vært fint å holde den veggen ren...

Takk for svar!

Jonas
 
Man kunne gjøre det slik, men HEA 120 virker spinkelt på 4,4 m. Jeg har ikke regnet på det. Det blir arbeid med opplegg og fundamentering.

Er det mulig å supplere med limtrebjelker eller kerto i omtrent samme dimensjon som eksisterende bjelker som en alternativ løsning?
 
Tja, det er en balansegang mellom takhøyden i kjelleren og stivheten i gulvet. Tror du at det ville gi noe i det hele tatt eller blir det bare feil hvis man dimensjonerer for svakt?
 
Det trengs nok en HEA 180 for den jobben. Jeg er enig med witten, det føles tvilsomt med den typen av kjellermurer og usikker fundamentering. Det "enkleste" er å legge inn ekstra bjelker mellom de eksisterende. F.eks. limtre 90x225 mm. Om en HEA 180 koster 4000 kr, koster kanskje alt limtreet 6000 kr.
 
Et alternativ som kanskje fungerer (kommer litt an på hvordan eksisterende stendere ser ut), er å lime-skru en 45x95 liggende på undersiden av hver eksisterende bjelke. Tanken er at den skal fungere som en trekkflens. Kan du i tillegg komme til å korte eller krysskolve mellom de eksisterende bjelkene så blir det enda bedre.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
På 20-tallet (og et stykke inn på 70-tallet) var det tommemål som gjaldt for tverrsnittsdimensjoner av virke. Hva har dine gulvbjelker for bredde? Jeg ville gjette på 50 eller 75 mm.
 
Akkurat, bjelkene er bredere og litt høyere enn 45X220. Har ikke tilgang til nøyaktige mål nå. Men det er solide bjelker og hardt godt tre. Det er egentlig ikke noe galt med bæreevnen i rommet, men det hadde vært fint med litt mer stivhet når barna hopper fra sofabordet ned på midten av gulvet i stuen. Får jeg mer stivhet til tross for en mindre bjelke f.eks. HEA 120? Finnes det noen risiko for at en for svak stålbjelke blir litt "fjærende" eller er det rett og slett at stivheten ikke blir like bra med HEA 120 som med HEA 180? Tenker også at installasjonen er raskere og enklere jo mindre bjelke man setter inn. Pluss den bevarte takhøyden. Ville vært fornøyd med merkbart mindre gyng men ikke perfekt, samtidig som jeg beholder takhøyden i kjelleren.
 
En HEA 120 vil bøye seg ned aldeles forferdelig. Det blir ingen stumhet med den. Overhodet har du et problem med å feste inn en bjelke i den typen murverk. Å støtte bjelken med søyler forutsetter at du vet hvordan fundamenteringen er gjort, noe som kan kreve at du hakker opp deler av kjellergulvet. Det finnes andre varianter på løsninger utover ekstra bjelker, men det er ingen mening i å regne på dem uten å vite det eksakte målet på dine bjelker.
 
Bjelkene er 230 x ca 50-60 mm, på ca cc 600. Fra toppen har vi 20 mm tregulv, 22 mm gulvspon, 230 mm bjelker, 20 mm råspont, gips.
 
En variant er å skruelim to 25x230 mm (helst, i nødstilfelle 23x220) planker på hver side av bjelkene dine. Det forutsetter at de gamle bjelkene er rimelig glatte og rette. Tiltaket fører til at bjelkenes stivhet (yttröghetsmomentet) øker samtidig som limfugene også bidrar til større motstand mot nedbøyning (bedre elasticitetsmodul). Sponplaten under gulvplankene bør også være limskrudd.
 
Går det an å skruvlime 15mm plywood på sidene av bjelkene? Jeg mistenker Justus har svaret.
 
Litt lurere å regne på siden plywood har andre egenskaper enn massivtre. Det går sikkert bra å bruke, men jeg synes det er bedre med massivtre. I dette tilfellet ville jeg i så fall brukt 21 mm plywood.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.