Skal bygge et enkelt gjerde og tenkte å bruke 45x70 trykkimpregnerte lekter NTR AB. Jeg tenkte å gjøre det lett og slå disse direkte i bakken. Holder det med NTR AB? Jeg regner med at det skal holde i alle fall 10 år, jeg vet at det finnes mye bedre alternativer men vi ser bort fra dette, uten spørsmålet er hvor godt NTR AB holder. Tjener man mye på å tjære inn den delen som skal være i jorden?

NTR A bør brukes når de skal slås ned i bakken. Vet ikke om det er dette du mener med "bedre alternativ". Er det slik at du har en større mengde NTR AB liggende?

For jeg foreslå at du bruker uhøvlet 75x75 NTR AB og deretter bruker passende jordanker (en spidd i den ene enden og plass for stolpen i den andre)?

eller høvlet 70x70 A impr.

Jeg tenkte bare at det er lettere å få tak i AB i litt tynnere dimensjoner, og det kanskje fungerer greit uansett. Jeg vet om en gärdesgård med helt ubehandlede en- og granstaurer som er drøyt 30 år gamle, men de begynner å gi etter litt nå. Med tanke på dette, burde vel NTR AB holde et titalls år i alle fall, eller er det såpass dårlig kvalitet på det trykkimpregnerte treverket at det ikke holder?

70x70 er som oftest NTR A

I
Foreslår at du hopper over trykkimpregnert til stolper og går for rått kjernevirke i stedet. I så fall brenner du spissen med en propanbrenner til den er svartbrun, men ikke brent (skal altså bare kole litt lett i overflaten). Stryk spissen deretter med tjære til et godt stykke over bakken når den er nedslått. Toppen kan du smøre med 'Roslagsmahogny', slik som resten av gjerdet ditt (rått virke). Litt mer arbeid, men ikke dyrere, men holder så mye lengre enn t.o.m NTR A.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.