Hei,
Skal akkurat begynne byggingen av et stake, og jeg trenger litt råd om dimensjoner for spikerregel samt en pen innfesting av spilene. Stolpene festes i stolpespyd som står i leira.

Tenkede dimensjoner er:
Stolpe 70x70mm cc1000mm
Spikerregel 45x28mm
Spiler 45x25mm

Er spikerregelen for svak? Vil først og fremst ha den fordi jeg tror det ser bedre ut estetisk, at den ikke har samme dimensjon som stolpene.

Har noen erfaring med en pen og så skjult innfesting som mulig? Har sett på skjult terrassekrue, men siden spile og spikerregel bare bygger 52mm er jeg usikker på om man kan skråskru (45 grader) den uten at skruen kommer ut på baksiden.
Stolper og spikerregel kjøpes ubehandlet og skal males, spiler kjøpes grunnet og skal bare dekkmales.

Har laget en skalert, men ikke så pen, tegning som jeg legger ved.

Takknemlig for all input jeg kan få.

• Skalert tegning av et gjerde med dimensjoner på stolper, spikerregler, og spiler. Viser layout og mål i meter og millimeter.
richardtenggren
Trenger du virkelig så mange stolper?
Jeg planlegger ca 2m-seksjoner, men jeg har en betongmur som stolpene skal festes i og grovere dimensjoner på gjerdestolpene (50x75).
Men ferdige gjerdeseksjoner pleier vel å være ca 1,8 m brede?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Trenger du virkelig så mange stolper?
Jeg planlegger ca 2m-seksjoner, men jeg har en betongmur som stolpene skal festes i og grovere dimensjoner på staketslanan(50x75).
Men ferdige gjerdseksjoner pleier vel å være ca 1,8 m brede?
Hadde samme tanke i begynnelsen, men med 95x95. Men mine naboer som har liggende ribber på sine gjerder har 70x70-stolper med cc 1000, derfor har jeg valgt det samme.

Et alternativ jeg har vurdert er:
Stolper 95x95 cc1500
Spikerregel 50x75
Spiler 45x25

Dette ser kanskje mer estetisk ut, samt at jeg får en tykkere spikerregel å skru inn i.

Kan nevne at jeg også skal ha en grind, og jeg vil ikke at den blir for bred.

• Diagram av gjerde med stolper 95x95 mm, spikregel 50x75 mm, spjælker 45x25 mm, og grind; målingene viser seksjoner på 1,5 meter.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.