Hei!
Tid for årets uteprosjekt. Den gamle potetåkeren skal bli 144 kvm dyrkningshage i 2022.
ca 2000 mm høyt gjerde med armeringsnett som vegger. cc 2500 mellom stolpene/sperrene. Har bygget et par gjerder i min byggehistorikk, men ingen over 800 mm eller lengre enn 10 meter.
Siden gjerdeveggene (med armeringsnett og ingen planter mot ytterveggene) har minimalt med vindfang heller jeg mot dimensjon 95x95, men har også sett 125x125 uhøvlet hos min C24-butikk.
Armeringsnettet kommer til å bli "klemfestet" mellom sperrene, samt en enkel overligger som beskyttelse mot skarpe net-ender. Det blir 21 stk totalt.
Spørsmålet er om noen har bygget høyt, lengre eller kraftigere gjerde?
I mitt tilfelle: Blir det overkill/unødvendig med 125x125, eller vil 95x95 fungere utmerket?
Vil helst unngå lavtstående 45 graders støtte på midten av langsiden eller skråstag i overkant i hjørnene men kanskje en god idé som ekstra stabilitet?
Inputs?
Detaljer som jeg ser som kritiske er å vende U-stolpeskoene riktig (minimere svai) og at de støpte stolpene blir stabile (dybde og armering).
En kompis har maset på meg at det ikke trenger støpes, men at det holder med stolpespyd, men når jeg ser din konstruksjon, føles den jo betydelig mer stabil. Armeringsnettene veier jo en del. Min er nok noen meter kortere på hver ledd, men dette ser veldig imponerende ut.
Ja, har prøvd stolpespyd i et annet gjerdeprosjekt men ble ikke imponert. Opplevde dem som vanskelige å få rette, og er det stein i bakken blir det enda verre.
BBSOD skrev:
Må si at jeg ikke ble helt imponert over stabiliteten på de stolpespyd/jordanker jeg har sett.
Kanskje det avhenger av jordtypen? Jeg vil i alle fall fortsette å grave og støpe...
Flott gjerde og masse bra info! Har noen funderinger:
Hvor dypt støpte du fundamentene til stolpene? Hva brukte du for dimensjon på armeringsnettet?
Hei,
Gravde ut ca 50 cm dypt. På et par steder ble det bare 20-30 cm pga steinblokker.. gravde bredere enn røret og støpte en bred kake i bunnen ca 15 cm tykk som base. Stakk ned røret i midten og fylte opp.
Rørene: 190mm
Nettet: 6-150 eller om det skrives i annen rekkefølge. 6 mm gods, 150x150 mm hull
Begynt å bygge dyrkningskassene. Litt ulik høyde og størrelser av diverse restvirke på gården. Fylte opp med naboens fjorårs-kumøkk, men først ble de kledd i bygningsplast og et lag i bunnen med 50 cm vedkubber for småkrypenes skyld. Svart svillolje for utseendets skyld
Akkurat nå bygges det flere plantekasser i vårt dyrkingsprosjekt. Vi hadde ikke helt tenkt på hvor mye arbeid det var å bygge disse - og det viste seg å være den tyngste posten i hele byggingen haha.
Så til våren har vi forhåpentligvis flere tomme kasser å plassere ut. Ferdigbygde i en av økonomibygningene.
Dyrkingsmessig rakk vi med jordbær, "sugar snaps" og mais samt årsforbruk av diverse krydder som vi har fryst inn.
Det er på tide med en oppdatering. Dyrkningshagen går fremover. Flere kasser har blitt bygget i løpet av vinteren, og vi fikk også et drivhus for en uke siden. Rammen fikk 6 støpte pilarer, noe som tok litt tid, men ellers gikk monteringen smertefritt.
Nabo-ku-bajs kommer i uken til gjødselplaten, for litt miksing med minigraveren før fylling i kassene.
I år blir det jordbær, agurk, reddiker, bringebær, tomater, erter, physalis, chili, dill, salat… og utenfor på et annet sted bjørnebær, rabarbra, stikkelsbær, solbær. Vi prøver litt av hvert, så får vi se hva som fungerer og ikke fungerer.