Hei!
Tid for årets uteprosjekt. Den gamle potetåkeren skal bli 144 kvm dyrkningshage i 2022.

ca 2000 mm høyt gjerde med armeringsnett som vegger. cc 2500 mellom stolpene/sperrene. Har bygget et par gjerder i min byggehistorikk, men ingen over 800 mm eller lengre enn 10 meter.
Siden gjerdeveggene (med armeringsnett og ingen planter mot ytterveggene) har minimalt med vindfang heller jeg mot dimensjon 95x95, men har også sett 125x125 uhøvlet hos min C24-butikk.
Armeringsnettet kommer til å bli "klemfestet" mellom sperrene, samt en enkel overligger som beskyttelse mot skarpe net-ender. Det blir 21 stk totalt.

Spørsmålet er om noen har bygget høyt, lengre eller kraftigere gjerde?
I mitt tilfelle: Blir det overkill/unødvendig med 125x125, eller vil 95x95 fungere utmerket?
Vil helst unngå lavtstående 45 graders støtte på midten av langsiden eller skråstag i overkant i hjørnene men kanskje en god idé som ekstra stabilitet?
Inputs?

Detaljer som jeg ser som kritiske er å vende U-stolpeskoene riktig (minimere svai) og at de støpte stolpene blir stabile (dybde og armering).

Inngjerdede hagen blir et rektangel på 8 x 15 m.

Bilder for interesserte
Markstykke med tørt gress markert med snor for fremtidig 144 kvm hage. Stikker i hjørnene markerer området nær en grusvei og skogkant. Minigraver rydder jord for å forberede bygging av hage i en tidligere potetåker, med tilhenger full av jord ved siden av. Rektangulært jordstykke klargjort for planting, omgitt av gressplen. Trær og en liten vei i bakgrunnen under en blå himmel.
Inspirasjon
Et høyt gjerde med armeringsnett festet mellom trestolper omgir en grønn hage. Blomster vokser langs bunnen av gjerdet.

Sist redigert:
Jeg tenker meg et lignende prosjekt denne sommeren, hvordan gikk det?

Joda, det går fremover

Under konstruksjon av gjerde med metalltråd og trestolper rundt gruslagt område.
Gjerdeprosjekt med trestolper og nettinggjerde foran en rød låve på landet.
Tremmeverkt rammeverk under bygging med metallgjerde, plassert på grusdekke, omgitt av grønt landskap og traktorspor i bakgrunnen.
Metallgjerde under konstruksjon i hage med grønne planter i bakgrunnen.
Haug av jord på hvit duk foran en stor rød låve med hvit mur i landlig omgivelser under en skyet himmel. Gravemaskin skuffe og spor i jord ved en byggeplass, viser fremgang i prosjektet. Solid trestolpe med rustet jernstang, sett mot grønt landskap i bakgrunnen.

Sist redigert:
  • Liker
Andersaco og 3 andre
  • Laddar…
Pokker hva stilig! Hva er målene på stolpene? Andre gode råd?

Sist redigert:
Pappesrør, weber allroundbetong, bjelkesko, murarsnor, vater, tålmodighet, betongblander, muskelkraft.

Stolpene 95x95
Gravd hull i bakken med markert snor for plassering av stolper, fylt med grus for å sette betongrør, omgitt av jord og gress. To hull i bakken med betongfylte papprør og metallbeslag, omgitt av jord og gress. Et murarsnøre er synlig over området. Vater over balksko på treplank ved utendørs byggeprosjekt, med murarsnor synlig. Papprør i bakken med balksko installert, markert med murarsnøre. Rødbygninger i bakgrunnen og en gressplen ved siden av grusområdet.

• Liker
BowsieBowz
  • Laddar…
En kompis har maset på meg at det ikke trenger støpes, men at det holder med stolpespyd, men når jeg ser din konstruksjon, føles den jo betydelig mer stabil. Armeringsnettene veier jo en del. Min er nok noen meter kortere på hver ledd, men dette ser veldig imponerende ut.

B
Må si at jeg ikke ble helt imponert av stabiliteten på de stolpespyd/jordankere jeg har sett.

Kanskje det avhenger av jordtypen? Jeg kommer i alle fall til å fortsette å grave og støpe...

Til så høyt er plintjärn stødigere men da basert på at det kommer opp klängväxter i nettet en gang. Uten klängväxter vil det der være stødig nok.

• Liker
mattiashammar og 1 annen
  • Laddar…
Ja, har prøvd stolpespyd i et annet gjerdeprosjekt men ble ikke imponert. Opplevde dem som vanskelige å få rette, og er det stein i bakken blir det enda verre.

B BSOD skrev:
Må si at jeg ikke ble helt imponert over stabiliteten på de stolpespyd/jordanker jeg har sett.

Kanskje det avhenger av jordtypen? Jeg vil i alle fall fortsette å grave og støpe...

Solrosen Solrosen skrev:
Papprør, weber allroundbetong, bjelkesko, murarsnor, vater, tålmodighet, betongblander, muskelkraft.

Stolpene 95x95
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Hei,

Flott gjerde og mange gode tips! Har noen spørsmål:
Hvor dypt støpte du fundamentene til stolpene? Hva brukte du for dimensjon på armeringsnettet?

H Huspålandet2 skrev:
Hei,

Flott gjerde og masse bra info! Har noen funderinger:
Hvor dypt støpte du fundamentene til stolpene? Hva brukte du for dimensjon på armeringsnettet?
Hei,
Gravde ut ca 50 cm dypt. På et par steder ble det bare 20-30 cm pga steinblokker.. gravde bredere enn røret og støpte en bred kake i bunnen ca 15 cm tykk som base. Stakk ned røret i midten og fylte opp.
Rørene: 190mm

Nettet: 6-150 eller om det skrives i annen rekkefølge. 6 mm gods, 150x150 mm hull

Begynt å bygge dyrkningskassene. Litt ulik høyde og størrelser av diverse restvirke på gården. Fylte opp med naboens fjorårs-kumøkk, men først ble de kledd i bygningsplast og et lag i bunnen med 50 cm vedkubber for småkrypenes skyld. Svart svillolje for utseendets skyld
Odlingslådeprosjekt med treklosser og plastfôr, en person legger trestykker i bunnen, synlige småstein på bakken rundt. En odlingslåda av treplanker, svartmålad, på grusunderlag. En person i bakgrunnen holder verktøy og byggematerialer. Odlingslåda av spillvirke fylld med vedklabbar, klädd med byggplast och svart slipersolja, står på en grusad yta bredvid ett staket. To trekasser med jord fylt opp til kantene, laget av mørkt treverk og plassert på en grusdekke ved et gjerde. Odlingsboksprosjekt med gjødsel, treklosser og sikringsgitter, fylt med jord og dekket med svart olje for estetikk og småkrypshygge. Odlingskasser av tre i ulike høyder med svart olje, bygget av trematerialer på en gruslagt gårdsplass, tilkoblet tilhenger i bakgrunnen. Opphøyde plantekasser av tre fylt med jord står på en gruslagt gårdsplass, sammen med en trillebår. Odlingslådor av trä i olika storlekar med grusfyllning, omgärdade av staket. Släpkärra syns i bakgrunden.

• Liker
maer031 og 1 annen
  • Laddar…
Akkurat nå bygges det flere plantekasser i vårt dyrkingsprosjekt. Vi hadde ikke helt tenkt på hvor mye arbeid det var å bygge disse - og det viste seg å være den tyngste posten i hele byggingen haha.

Så til våren har vi forhåpentligvis flere tomme kasser å plassere ut. Ferdigbygde i en av økonomibygningene.

Dyrkingsmessig rakk vi med jordbær, "sugar snaps" og mais samt årsforbruk av diverse krydder som vi har fryst inn.

• Liker
faf og 1 annen
  • Laddar…
Det er på tide med en oppdatering. Dyrkningshagen går fremover. Flere kasser har blitt bygget i løpet av vinteren, og vi fikk også et drivhus for en uke siden. Rammen fikk 6 støpte pilarer, noe som tok litt tid, men ellers gikk monteringen smertefritt.

Nabo-ku-bajs kommer i uken til gjødselplaten, for litt miksing med minigraveren før fylling i kassene.

I år blir det jordbær, agurk, reddiker, bringebær, tomater, erter, physalis, chili, dill, salat… og utenfor på et annet sted bjørnebær, rabarbra, stikkelsbær, solbær. Vi prøver litt av hvert, så får vi se hva som fungerer og ikke fungerer.

Rammen til et nybygd drivhus med svarte metallstøtter på grusbelagt underlag i en hage, omgitt av grønne trær og klare himmel.
Rammen av et nytt drivhus under bygging i en hage, omgitt av flere plantekasser, på en solrik dag.
Svart drivhus med glassider under montering i en hage, omgitt av trær og en blå himmel. En stige står inne i drivhuset.
Drivhus i en hage med plantasjebed fylt med grønne planter, omgitt av en gjerde og trær, under en klar blå himmel.
Grønne planter i en høybed foran et nybygd drivhus i solskinn.
Veksthus i en hage med innhegning, omgitt av grønne gressplener og trær, med en stor bygning i bakgrunnen under blå himmel.

• Liker
Genomklok og 5 andre
  • Laddar…
Riktig stilig! Dette er akkurat noe slikt vi planlegger til sommeren.

Hva slags ribber bruker du for å feste nettene? Hvis stolpene er 95x95, gjetter jeg at de er klart mindre enn 45x45?

Takk på forhånd.

/Ola

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.