Hei! Jeg trenger å bygge et gjerde rundt min sommerhyttetomt og ville sette pris på litt tilbakemelding.

Kort bakgrunn: Jeg har en sommerhytte i et område som i økende grad er plaget av villsvin. Vi har besøk flere ganger i uken, tomten begynner å ligne en krigssone og ingen av husmorsknepene hjelper. Stadig flere beboere i området skaffer seg elektriske gjerder med enten hvite plastpinner eller runde trestolper, men jeg har nølt fordi jeg mest ser ulemper med bl.a. vedlikehold.

Forutsetninger: Tomten er omtrent 60 x 60 meter og ligger i en skogsbakke, terrenget er kupert og det er fjorten meters høydeforskjell mellom høyeste og laveste punktene. Det finnes åpne områder men også noen hundre trær. Grunnen er steinete og det er fjell i eller nær dagen flere steder. (Jeg forstår forskjellen mellom tomt og eiendom, i dette tilfellet er de det samme så vi kan hoppe over den diskusjonen.)

Situasjonen har blitt uholdbar og jeg har begynt å regne på forutsetningene for å bygge et skikkelig gjerde i trykkimpregnert tre, som krever minimalt vedlikehold men likevel holder svinene ute.

Jeg tenker meg stolper med to meters mellomrom, med tre utenpåliggende lekter. Overkanten på den øverste lekten havner omtrent 90 cm over bakken, underkanten på den nederste omtrent 15 cm over bakken. Stolpene får stikke opp 10 cm over lektene i tilfelle jeg i fremtiden trenger å komplettere med f.eks. en elektrisk tråd øverst. Jeg tror at jeg trenger å sette et skråstag bakover på omtrent hver tiende stolpe for litt stabilitet.

Jeg regner med at det trengs omtrent 140 stolper for å få det rundt grinder, bilplasser osv. Min stille forhåpning er at jeg kan bruke jordanker av ulike slag til i det minste halvparten av dem. For de andre må jeg grave og støpe fundamenter.

Hva tror dere, rent konstruksjonsmessig, om stolper i 70x70 og lekter i 45x70, med hjørne- og grindstolper i 95x95? Jeg forstår at grovere dimensjoner gir et "bestandigere" inntrykk og at det tiltaler mange, men jeg er ute etter å få det så "luftig" som mulig. Helst vil jeg ikke ha noe gjerde i det hele tatt... 🙃

En enkel skisse av et stakett med tre horisontale planker, en person og et villsvin for å illustrere høyde og kontekst.

Spontant føles det som at et motivert svin tar seg gjennom, mellom eller under en slik løsning. El-gjerde skal jo være det som fungerer best.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Alt flere beboere i området skaffer seg elektriske gjerder med enten hvite plastpinner eller runde trestolper, men jeg har nølt fordi jeg mest ser ulemper med blant annet vedlikehold.
Er naboene fornøyde med sine elektriske gjerder? I så fall hadde jeg også valgt den løsningen.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jeg funderer på elektrisk gjerde også, men det er noen utfordringer med det. Det er som sagt en skogstomt og det faller ofte ned kvister og større greiner når det blåser ordentlig. Risikoen er at gjerdet blir helt ute av funksjon til jeg er der neste gang og fjerner det som kortslutter.

Men jeg utelukker ikke at det blir elektrisk gjerde likevel, det går jo betydelig raskere å bygge og jeg har allerede kommende prosjekter som rekker for en femårsplan.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.