Hvis man har et funkishus i 2 etasjer som etter min mening har blitt ødelagt gjennom tilleggsisolering og mexiteglfasade på 70-tallet, kan man på noen måte gjenopprette dette? Er det realistisk å plukke ned teglsteinen, eller kan man i stedet flytte ut vinduene, som har havnet inne i fasaden, og deretter legge puss på mexiteglet? Dette gjelder mine foreldres hus.
Gøy at du spør for dette er EKSAKT hva våre naboer holder på med akkurat nå.
De banker bort mexiteglet. En vegg får man ned på en dag. Deres hus er overraskende fint bak den stygge mexiteglfasaden. Bak mexiteglet hadde man satt 5-10 cm tykk isolasjon. Alt sitter fast i pussfasaden med vinkelbeslag som er skrudd fast.
Kjøp et par slegger og gå løs på teglsteinen - det er mitt råd.
Har du uflaks er den bakliggende pussen såpass slitt at en total oppussing kreves, men mest sannsynlig er det kun nødvendig med mindre reparasjoner og maling. Alternativt etterisolerer dere med 5 cm pusseskinne og pusser helt nytt utenpå. Se vår web - dagboken sommeren/høsten 2003.
De banker bort mexiteglet. En vegg får man ned på en dag. Deres hus er overraskende fint bak den stygge mexiteglfasaden. Bak mexiteglet hadde man satt 5-10 cm tykk isolasjon. Alt sitter fast i pussfasaden med vinkelbeslag som er skrudd fast.
Kjøp et par slegger og gå løs på teglsteinen - det er mitt råd.
Har du uflaks er den bakliggende pussen såpass slitt at en total oppussing kreves, men mest sannsynlig er det kun nødvendig med mindre reparasjoner og maling. Alternativt etterisolerer dere med 5 cm pusseskinne og pusser helt nytt utenpå. Se vår web - dagboken sommeren/høsten 2003.
Lekke vinduer kan man utbedre. Ikke løp og kjøp nye vinduer bare fordi de gamle lekker. En silikonlist av bra merke (prat med en glassmester) gjør susen. Å kjøpe nye vinduer pleier nesten å være umulig å regne hjem i form av reduserte strømkostnader. Dessuten er nye vinduer klumpete enn gamle.
Vil man være (over)ambisiøs bytter man innerruten mot en isolerglassdito.
Man skal dog tenke seg om et par-tre ganger før man bygger om gamle vinduer - de har mye tynnere rammer som ikke tillater drastiske modifikasjoner (slik som ekstra glassrute eller tykkere glass i begge rammene...).
Mitt stalltips er:
-Pusse opp huset med 5 cm isoleringsskive. Det er de første centimeterne som gjør mest forskjell! Koster ca 1000 kr/kvm om alle kvitteringer skal oppnås. Materialet koster 300 kr/kvm så det er de resterende 700 som man kan påvirke
-Sprøyte inn ekofiber på loftet - for det er sikkert bare 10-15 cm sagflis der oppe. 35 cm koster 172 kr/kvm
(http://www.abis.se/pris.html)
-Renovere vinduene og sette BRA silikonlister. Vi kjøpte 100 meter listst av en glassmester for 400 kr (inkludert en tube silikon).
Vil man være (over)ambisiøs bytter man innerruten mot en isolerglassdito.
Man skal dog tenke seg om et par-tre ganger før man bygger om gamle vinduer - de har mye tynnere rammer som ikke tillater drastiske modifikasjoner (slik som ekstra glassrute eller tykkere glass i begge rammene...).
Mitt stalltips er:
-Pusse opp huset med 5 cm isoleringsskive. Det er de første centimeterne som gjør mest forskjell! Koster ca 1000 kr/kvm om alle kvitteringer skal oppnås. Materialet koster 300 kr/kvm så det er de resterende 700 som man kan påvirke
-Sprøyte inn ekofiber på loftet - for det er sikkert bare 10-15 cm sagflis der oppe. 35 cm koster 172 kr/kvm
(http://www.abis.se/pris.html)
-Renovere vinduene og sette BRA silikonlister. Vi kjøpte 100 meter listst av en glassmester for 400 kr (inkludert en tube silikon).
Takk for svarene, men problemet er ikke at det er trekkfullt, men at fasaden er stygg og at jeg vil gjenopprette den til sin opprinnelige pussede stand ved å fjerne isolasjonen og mexiteglet. Vinduene er originale og skal ikke byttes ut.
Det høres bra ut! Trodd det var vanskeligere enn som så å få det ned.Fasting65 skrev:Gøy at du spør for dette er EKSAKT hva våre naboer driver med akkurat nå.
De banker bort mexiteglet. En vegg får de ned på en dag. Deres hus er overraskende fint bak den stygge mexiteglfasaden. Bak mexiteglet hadde de satt 5-10 cm tykk isolasjon. Alt sitter fast i pussfasaden med vinkelbeslag som er fastskrudd.
Kjøp et par slegg og gå løs på teglsteinen - det er mitt råd.
Er du uheldig er den bakre pussen såpass slitt at en total oppussing kreves, men mest sannsynlig er at det kun kreves mindre reparasjoner og maling. Alternativt etterisolerer dere med 5 cm pussplate og pusser helt nytt utenpå. Se vår web - dagboken sommeren/høsten 2003.
Klikk her for å svare