Hei.
Vi skal starte renovering av denne steinleggingen og steintrappen da denne konstruksjonen har gjort at fasaden bak steinleggingen og steinplatene har råtnet. Det er nå terrasse på begge sider av steinleggingen og den skal løsnes og eventuelt bygges om slik at den ikke festes i fasaden. Det ser ut til å være en type betongplate/betongsåle under steinleggingen!
Har dere noen tips og ideer på hvordan vi kan gjenopprette dette uten at fasaden som skal byttes blir skadet på nytt? (steinplater og steintrapp skal fjernes) Men er det mulig å gjøre noe fornuftig uten å pigge opp betongplaten under steinleggingen?
Søker forslag på ny trapp og hva vi kan gjøre med området der steintrappen er i dag.
Vi skal starte renovering av denne steinleggingen og steintrappen da denne konstruksjonen har gjort at fasaden bak steinleggingen og steinplatene har råtnet. Det er nå terrasse på begge sider av steinleggingen og den skal løsnes og eventuelt bygges om slik at den ikke festes i fasaden. Det ser ut til å være en type betongplate/betongsåle under steinleggingen!
Har dere noen tips og ideer på hvordan vi kan gjenopprette dette uten at fasaden som skal byttes blir skadet på nytt? (steinplater og steintrapp skal fjernes) Men er det mulig å gjøre noe fornuftig uten å pigge opp betongplaten under steinleggingen?
Søker forslag på ny trapp og hva vi kan gjøre med området der steintrappen er i dag.
Sist redigert:
Slik ser det nå ut bak trappen vår. Går det kanskje å sette det du foreslår her istedenfor slik at det samme problemet ikke oppstår igjen? Vi tenker at trappen absolutt ikke skal festes tilbake i fasaden igjen, men ligge fritt. (betongblokk)J Johanna Carlsson1 skrev:
Jeg skal innrømme at jeg ikke helt forstår problemet. Av det jeg ser på bildene, ser det ut som om betongblokken ligger mot betongsålen på huset, det er i seg selv ikke et problem. Så hvis problemet er at trepanelet som ligger i klem mellom plater, betong og steintrappen råtner, er det enkleste å rett og slett fjerne alt organisk materiale og erstatte med uorganisk. Så lenge det er rom for å komme til og få ned en sokkelskive mellom trappen og reisverket etter at fasaden er kuttet og fjernet, skal det være ok.
Ja, ok. Jeg tror grunnen til at du ikke forstår er fordi det føles uklart for oss om sålen ligger mot fasaden eller ikke i dag, siden deler av fasaden har råtnet bort. Det vi bekymrer oss mest for er å måtte fjerne betongsålen, for hva skjer da med alt vannet osv. som renner her, og det blir liksom da et mye større prosjekt. Vi håpte at det ville være jord og grus under steinplatene.Bart skrev:
Jeg skal innrømme at jeg ikke helt forstår problemet. Av det jeg ser på bildene ser det ut som om betongblokken ligger mot betongsålen på huset, det er i seg selv ikke et problem. Så om problemet er at trefasaden som ligger i klem mellom plater, betong og steintrappen råtner, er det enkleste å rett og slett fjerne alt organisk materiale og erstatte med uorganisk. Så lenge det er rom for å komme til og få ned en sokkelplate mellom trappen og regelverket etter at fasaden er kappet og fjernet, skal det være ok.
Kommer med flere bilder senere!
Klikk her for å svare