H
SBH skrev:
enda en greie som viser at du ikke har helt kontroll.
størlekt brukes for både luftsirkulasjon og for at fuktighet skal kunne renne og ikke samle seg på taket.
ja akkurat, det er jo det jeg sier.
hvis det nå trengs på taket, hvorfor skulle det ikke trengs på veggen?
hva er forskjellen?

H
SBH skrev:
enda en greie som viser at du ikke har helt kontroll.
størlekt brukes for både luftcirkulasjon og væske skal kunne renne og ikke samle seg på taket.
Får jeg spørre deg om noe?

Hvis du skulle montere panel på huset ditt, ville du montert strø- og bærelekt eller kun bærelekt?

H
Her er en del artikler som nevner hvor viktig det er med en bred luftspalte.

to sitater fra artiklene:

"En vel ventilert, drenert, kapillærbrytende og trykkutjevnende luftspalte skal ha minst ett lag av vertikalt stående lekt, som skaper en minst 20 mm bred luftspalte der vann fritt kan renne nedover og deretter ledes ut av konstruksjonen. Vann som renner ut av luftspalten skal ledes ut og bort fra grunnen ved hjelp av en fotplate eller tilsvarende. Det er også av største viktighet at luftspalten er vel ventilert. Den høye ventilasjonen trengs for å tørke ut den fukt som har trengt inn i luftspalten og eventuelt lekker lenger inn i veggen. En vel ventilert luftspalte oppnås ved at den minst 20 mm brede luftspalten, som er skapt med vertikalt stående lekt, også er åpen i overkant."

"Kun horisontalt liggende lekt, eller alternativt den luftspalte som horisontal liggende lekt i kombinasjon med lås- eller låslektpanel skaper, vurderes ikke å skape tilstrekkelig gode forutsetninger for en fullgod ventilasjon og for at vann fritt skal kunne renne nedover og ledes ut av konstruksjonen. Studier utført viser at en liggende stillklek med store hull vel perforert kan skape en vel ventilert luftspalte."

De likestiller også i en av artiklene å ikke ha en bredluft spalte med enstegs tettet fasade hvilket jeg sa og flere uttrykte var helt feilaktig.

https://www.villaagarna.se/Global/Påverka/Inläckage i träregelväggar 2015-09-01.pdf

http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/SP-Info_2008_69.pdf

http://www.svedentra.se/wp-content/uploads/2015/01/Dalapanel_Monteringsanvisning_Ytterpanel.pdf

http://www.bygma.se/media/68549/Byggbeskrivning_Utvandiga_paneler.pdf

H
Her er konklusjonene S. Olof Mundt-Petersen Tekn. dr Siv. ing. kom frem til i sin forskning angående fuktsikre regelvegger:

"Det er mulig å bygge fuktsikre trebindingsverksvegger under forutsetning av at en rekke tiltak som beskrevet ovenfor settes i verk, for å sikre at vann ikke trenger inn i konstruksjonen samt at vannet som trenger inn får mulighet til å tørke ut.

Dette gjøres hovedsakelig ved å sikre at huset:

• - Har en godt ventilert, drenert og kapillærbrytende samt trykkutjevnende luftspalte med vertikalt stående lekter som er åpne i bunnen og toppen. Inntregnende vann skal også kunne ledes ut av luftspalten bort fra huset, og fukt skal ikke kunne ventileres inn i andre bygningsdeler.

• - Har diffusjonsåpne isolasjonsmaterialer, først og fremst i de ytre delene av veggene. I de ytre delene av konstruksjonen bør også fuktbestandige diffusjonsåpne isolasjonsmaterialer brukes.

• - Ikke har fuktfølsomme platematerialer langt ute i konstruksjonen, spesielt ikke vindstabiliserende gips- eller magnesiumoksidplater.

• - Bygges under telt eller annet værsikring. Ved oppføring av prefabrikkerte hus skal dette skje under oppholdsvær uten risiko for regn frem til underlagstaket eller tilsvarende er lagt. "

Nå synes jeg faktisk det er på tide for dere som sier at vertikallekter ikke trengs, lufting skjer i hjørnebord, lufting via panelet legger frem noe som støtter dette.

S
H hul skrev:
Får jag spørre deg om en ting?

Hvis du skulle montere panel på ditt hus, ville du ha montert lekter og sløyfer eller bare lekter?
på fasade monterer jeg ingen lekter

H
SBH skrev:
på fasade monterer jeg inga bærelekter
hvordan stiller du deg til mine innlegg ovenfor hvor diverse forskere har uttalt seg at de trengs for å skape en fuktsikker konstruksjon, vet du bedre eller?

S
H hul skrev:
hvordan stiller du deg til mine innlegg ovenfor der diverse forskere uttalt seg at de trengs for å skape en fuktsikker konstruksjon, vet du bedre eller?
jeg baserer min viten på de fuktige fasader jeg har vært på. som har blitt gjort etter alle regler og råd fra forskning.

H
SBH skrev:
jeg baserer min kunnskap på de fuktskadede fasadene jeg har arbeidet med. som er gjort etter alle regler og råd fra forskning.
Jo men du må jo kunne endre deg når det kommer ny forskning.
Bygger du fortsatt enstegstettede pussfasader bare fordi du har gjort det før og de var ifølge alle råd og anbefalinger, nei selvfølgelig endrer du deg.

S. Olof Mundt-Petersen Tekn. dr. Siv. ing. sier jo i sin artikkel at man i senere tid har kommet frem til at fukt trenger lenger inn i trefasader enn man trodde før, noe som krever andre tiltak.
og han nevner da bred luftspalte som et viktig tiltak og at horisontale lekter pluss helling via panelet ikke er tilstrekkelig.
Kan du ikke bare skumlese gjennom den artikkelen så kan vi fortsette diskusjonen etterpå?

S
H hul skrev:
Jo men du må jo kunne endre deg når kommer fram til ny forskning.
Bygger du fortsatt enstegsforseglede pussfasader bare for du gjort så før og de var ifølge alle råd og dåd, nei selvklart endrer du deg.

S. Olof Mundt-Petersen Tekn. dr Siv. ing sier jo i sin artikkel at man på senere tid kommet fram til at fukt trenger lenger inn i trefasader enn man trodde før, noe som krever andre tiltak.
og han nevner da bred luftspalte som et viktig tiltak, og at horisontale lekter pluss helling via panelen ikke er tilstrekkelig.
Kan du ikke bare lese raskt gjennom den artikkelen så kan vi fortsette diskusjonen etterpå?
om jeg gjør på en måte som har vært tørt i flere år. skal jeg da endre måten for forskning sier gjør sånn.

H
SBH skrev:
om jeg gjør på en måte som vært tørr i flere år. skal jeg da endre måten for forskning sier gjør så her.
Har du løsnet panelet på alle husene du har bygget og sjekket inni veggene? Eller hvordan vet du at de er tørre?

Akkurat de husene du har bygget kanskje har klart seg av ulike grunner, står tilstrekkelig beskyttet, ikke vært storm osv.
Men det er jo nok at ett hus i fremtiden som ikke gjør det, og da er det jo bra at man har sikret seg når man vet at det er en risikokonstruksjon.

men det er jo byggebransjen i et nøtteskall, det har jo alltid funket slik, hvorfor endre seg.

får man spørre hva du arbeider med, er du snekker?

S
H hul skrev:
Har du løsnet panelet på alle husene du har bygd og sett inn i veggene? Eller hvordan vet du at de er tørre?

Akkurat de husene du har bygd har kanskje klart seg av ulike grunner, står tilstrekkelig beskyttet, har ikke vært storm osv.
Men det holder jo at ett hus i fremtiden som ikke gjør det og da er det jo bra at man har sikret opp når man vet at det er en risikokonstruksjon.

men det er jo byggebransjen i et nøtteskall, det har jo alltid fungert så hvorfor endre seg.

kan jeg spørre hva du jobber med, er du snekker?
jeg jobber for et større selskap i byggebransjen

H
SBH skrev:
jeg arbeider for et større selskap i byggebransjen
Tittel?, Utdanning?

S
H hul skrev:
Tittel?, Utdanning?
hva jobber du som? hvor lenge?

H
SBH skrev:
hva jobber du som? hvor lenge?
Plassjef, sivilingeniøreksamen fra Chalmers Tekniska Högskola for 12-15 år siden.

Nå kan du gjerne svare

S
H hul skrev:
Plassjef, sivilingeniør eksamen fra Chalmers Tekniske Høgskole for 12-15 år siden.

Nå må du gjerne svare
ok. da forstår jeg. ingen idé å forsøke å forklare for deg da

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.