Hei.

Noen som har peiling på hvor mye vekt en gipsplate tåler?

Samboeren synes at to sykler som står fritt i leiligheten ikke er helt optimalt. Selv om jeg har vanskelig for å forstå problemet, vil jeg være imøtekommende siden syklene får oppbevares i leiligheten i dag.

Har funnet følgende veggfeste: https://www.bauhaus.se/cykelhallare-stabilit-galvaniserad-stal-100kg.html

Men spørsmålet er, hva tåler en gipsplate å henge opp? Det er to sykler som jeg tenkte å henge, syklene over hverandre, typ: https://www.google.com/search?q=bic...wKHQyGB2QQ9QEwC3oECAAQGg#imgrc=__pbj0yg-zwS6M:

En veier vel rundt 8-9kg, terrengsykkelen rundt 14kg, det burde ikke bli altfor mye vekt på hver festepunkt. Sykkelen henges opp mot pedalen samt bakhjulet, se linken ovenfor. Kanskje er det noen her som har erfaring?

Tenkte å sette opp festene med gipsanker. Tot. fire skruer.

Er det bare å kjøre på?

Blir ganske kraftig belastning på de skruene, jeg hadde nok sørget for å finne en bjelke å skru i, da er det ingen problem i det hele tatt.
En sykkel henger på veggen over en bil i en trang garasje.

Begynn med å sette en planke/regul på veggen fra gulv til tak. Kanskje 28x95 mm.
Den bør du kunne finne godt feste for, eller flere fester skruves inn i veggen.
Skru først opp beslagene på riktig plass med gjennomgående skruer og mutter i planken.
Naturligvis med skruer med forsenket hode, med skruehodet mot veggen.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Trodde også på det der med planke fra gulv til tak, men tror ikke det blir så pent. Eller snarere, penere om man ikke trenger å ha den løsningen (selv om jeg forstår at det blir mer stabilt).
Får se med regelsøkeren, har jeg flaks så går det å få til å feste på en slik.

B bryggarebob skrev:
Tenkte også på det der med plate fra gulv til tak, men tror ikke det blir så pent. Eller snarere, penere om man ikke trenger å ha den løsningen (selv om jeg forstår at det blir mer stabilt).
Får se med styreskanneren, har jeg flaks så går det an å få til å feste på en slik.
Om det passer bedre, så går det bra med en limtreplate eller hylleplate i passende farge,
https://www.bauhaus.se/hyllplan-acacia-18x400x800-mm.html

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Tenkte også på det der med planke fra gulv til tak, men tror ikke det blir så pent.
Pent? Og der skal du så henge opp to gjørmete, skitne tohjulinger?
Du kan jo male planken i samme farge som veggen.

Dekkene kommer vel til å skitne til veggen også?

richardtenggren
Jeg hadde lignende løsning i en tidligere leilighet, monterte akrylplater for å beskytte veggen. Jeg hadde dog ikke noe mothold for dekkene, friksjonen rakk som oftest, men det hadde nok fungert bedre om man matta ned disse.
En gul sykkel hengt på en vegg i en stue, over en beige sofa med et mørkt teppe. Det er også en hvit gulvlampe i hjørnet.
Hos mor og far hadde jeg min DH-sykkel på veggen og der kjørte jeg med bildehyller for å stille hjulene på, men noe kilo tyngre sykkel også.
En terrengsykkel montert på en vegg ved hjelp av tavelhyller, i et rom med stripete tapet.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Julas pedalhenger i regel pluss et skapshåndtak fra Biltema under forhjulet. Dog ikke i regel, men det blir jo ikke mye vekt på forhjulet, håndtaket er bare for at sykkelen ikke skal rotere.

Prøv å finne regel eller som tidligere nevnt sette en planke fra gulv til tak.

Rød terrengsykkel montert på vegg ved hjelp av pedalhengere og et skålhåndtak under forhjulet for å hindre rotasjon.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.