Jeg har noen spørsmål angående skjøter og gipsplater som jeg ikke har klart å finne svar på. Alle snakker bare om to gipsplater ved siden av hverandre med avfasede kanter.

Jeg har tettet en dør med lekter og gips. Hvordan fikser jeg best skjøten mellom betongveggen og gipsplaten? Det går jo ikke å fase av betongveggen. Jeg gjetter at det blir stygt hvis jeg legger remse og sparkler som vanlig?

Jeg har en vegg med et hjørne hvor jeg skal sette et kantbeskyttelse i metall. Erstatter kantbeskyttelsen eventuell remse, eller bør jeg ha remse også? Bør kantbeskyttelsen spikres fast eller holder det med pussen som jeg skal legge på veggen/hjørnet senere?

Hvis jeg skal legge gipspuss senere, fungerer det sammen med remse i stedet for sparkel? Eller bør jeg først sparkle igjen skjøtene med remse før jeg legger på gipspuss?

Om alt ligger i liv etter at du har satt på all gips, kan du gipsmure hele møget direkte.

Det høres bra ut, men skal gipsbeskyttelsene spikres fast eller er det nok med gipsputsen for å holde dem på plass?
Og, skal jeg ha remse også når jeg bruker gipsputs?

Føles som små spøkete spørsmål, men når det er første gang man gjør noe er det bedre å spørre en gang for mye.

Velkommen til dette eminente forum.

I hjørner skal du ikke bruke remse. I innerhjørner vrir de seg, og på ytterhjørner bruker man hjørnejern. Tidligere slo man dem fast med et spesialverktøy. Nå har man vel vanlig stiftepistol, eventuelt pluss litt settilim.

Angående din åpning så er det bare å sparkle på. Om det går kan man forsøke å fase av den eksisterende veggen litt, men det fungerer ikke alltid. Sett remse over den gamle og nye veggen, sparkel to ganger, helsparkle hele overflaten dvs. cirka en meter rundt den gamle åpningen. Er det normal takhøyde blir det best å sparkle hele veien opp til taket.
Etter disse behandlingene pleier jeg å grunne veggene, da ser man om man har glemt å sparkle et sted.

Sist redigert:
Takk for det svaret.
Ikke remse i innerhjørne? Går det bra å unngå eventuelle sprekker likevel med bare sparkel/puss?

Det er både gøy, vanskelig og tar tid å lære seg å renovere. Men jeg er takknemlig for alle svar jeg får.

I innerhjørnene holder det med lateksfugemasse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.