Hallo,

Har grublet en stund, men ender opp med en konstant fundering på hva som er rett!
På veggen sitter i dag kun sponplater, huset er fra -79.
Dørkarmene har en utstikk på 1 cm fra veggen.

Jeg vil sette på gips utenpå sponplaten, da overflaten og skjøtene på platene er mindre bra.

Mitt problem kommer når jeg resonerer rundt gips, samt hvordan jeg som følge av mitt gipsvalg gjør det med foring.
Tidligere har det ikke vært noen foring, dette er noe jeg selvfølgelig vil ha.

Hvis jeg setter renoveringsgips, så bygger den 6 mm, og da må jeg legge den mot karmen i dag, noe som i så fall skaper et gap på cirka 4 mm - noe som ikke vil se så pent ut når jeg legger på foring der etterpå, tenker jeg.

Alternativet er å gå på med 12,5 mm gips, men da bygger den i stedet 2,5 mm mer enn det karmen gjør.

Jeg hadde en tanke om å ta ned kanten, men på grunn av beslaget så går jo ikke det.

Hva gjør jeg?!

Målebånd som viser avstand mellom en dørkarm og vegg med sponplater, i et hus fra 1979. Måleren viser 1 cm utstikk fra veggen. Dørkarm med målebånd som viser avstanden til veggen med sponplater. Harpiks og strukturer i overflaten er synlige. Dørkarm med trestruktur, litt ujevn sparkel i kantene, potensielt behov for gips og listverk for bedre finish i et eldre hus fra 1979.

Klakkfôr eller smyglist kan man bruke for å saling ut

• Liker
SnickarNikke
  • Laddar…
Det bør gå bra med begge typer gips. En glippe på -4 - 2,5 mm vil ikke synes når karmen er på plass. Jeg har selv hatt mer enn 5 mm nivåforskjell på et vindu/dør som ikke syntes med karm. Men i verste fall finnes det også klosskarm av ulike slag. Det går jo også an å fylle en smal sprekk med fugemasse.

• Liker
SnickarNikke
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.