Viktor.J Viktor.J skrev:
Kjørte CC30 med 45X95 :)
Aj då! ;)

Spøk til side!

Problemet med ”Våtrumsväggen” og bransjeregler når det gjelder våtrom er at de er utarbeidet for nyproduksjon.

Fordelen er at baderommene holder hvis man bygger korrekt. (Nå er enkelte tettesjikt så nye at fremtiden får vise det).

Det er 2 ting man ser på når det gjelder vegger.
1. Bøyningsstivhet
2. Fremtidige innfestninger. (Skru opp blandebatteri, speil, etc)

Når det gjelder bøyningsstivhet så holder det med 45x45 stendere 45 cc. Men for SIKKERHETS skyld anbefaler jeg 30 cc med 45 stendere.

Deretter 15 mm k plyfa etterfulgt av 1 lag gips.

Vårumsväggen er testet og godkjent. Den sier 45x70 stender 45 cc.
Ved annen konstruksjon anbefales at. Sakkunnig gir en uttalelse. (= Noen å skylde på:rofl:)

Egentlig skal man altså ta inn en konstruktør til hvert prosjekt der veggen avviker feil vei for å være på den sikre siden.

Hvordan vet jeg dette?

Da vi har jobbet med dette i ca 20 år valgt vi tidlig å kontakte en konstruktør når Våtrumsväggen ble utviklet. ( 2014 tror jeg).

Konstruktøren er en eldre herre som nå har gått av med pensjon. Han sa sånn her. ”Krille” du har jo bygget egne stillaser. Den verste jeg har sett var da dere hadde lagt en 22x70 planke som dere la bomlaget på. Så lå det en stabel taksteiner på bomlaget. Husker du at jeg sa at dere skulle bytte til en 22x95? Så lo han”.

Så kom vi inn på spørsmålet om baderom. Han skrev en uttalelse at 45x45 45 cc holder. Så ringte han og sa. ”Kjør 30cc dersom det kommer en ung besiktningsmann”.

Jeg vil påpeke at vi ALDRI slurver med baderom. Peppar, peppar. Alle baderommene har klart seg hittil. Jeg vil absolutt ikke få noen til å slurve.
Men 45x45 cc 30 holder. Men har man muligheten skal man selvsagt kjøre minst 45x70 cc 45.

Jo høyere og tettere dimensjoner. Desto mer stabil vegg.

Det skal tillegges at Våtrumsväggen ikke er en bransjeregel. Kun en testet konstruksjon som er godkjent av samtlige bransjeorganisasjoner som driver med baderom,

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.