5.146 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Gipsskivefuge over kryssfinerplatefuge
Side 1 av 2
Hei!
Oppdaget at snekkeren har lagt gipsplateskjøten over kryssfinerskjøten på en av veggene i badet rett ved dusjen. Kryssfiner er 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Stendere 450cc. Det skal legges folietettesjikt og deretter flislegges. Kryssfiner er skrudd i stenderne og gipsen er skrudd med skruer som går 15mm inn i stenderne. Er det et problem med skjøt over skjøt? (Er et gammelt hus fra 70-tallet, så jeg antar at hus/vegger ikke beveger seg så mye som ved nybygg).
Oppdaget at snekkeren har lagt gipsplateskjøten over kryssfinerskjøten på en av veggene i badet rett ved dusjen. Kryssfiner er 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Stendere 450cc. Det skal legges folietettesjikt og deretter flislegges. Kryssfiner er skrudd i stenderne og gipsen er skrudd med skruer som går 15mm inn i stenderne. Er det et problem med skjøt over skjøt? (Er et gammelt hus fra 70-tallet, så jeg antar at hus/vegger ikke beveger seg så mye som ved nybygg).
Gjør om. Gjør riktig. Ingen generelle skjøter i dusjen, takk. Ingen andre steder heller. Det burde rimeligvis en ordentlig snekker vite,G Graphite skrev:Hei!
Oppdaget at snekkeren har lagt gipsplatens skjøt over kryssfinerskjøten på en av veggene i baderommet rett ved dusjen. Kryssfiner er 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Stendere 450cc. Skal legges folietetningslag og deretter flislegges. Kryssfiner er skrudd i stenderen og gipsen er skrudd med skrue som går 15mm inn i stenderen. Er det et problem med skjøt over skjøt? (Er et gammelt hus fra 70-tallet, så jeg antar at hus/vegger ikke beveger seg så mye som ved nybygg).
Håper kryssfiner er skrudd med riktig skrue…
Ja det er nok best. Dog havner gipsskjøten mellom varmt og kaldt rørutgang for dusjblanderen om man legger gipsen andre veien. Siden blandereren skal sitte midt på en regel. Kanskje ikke optimalt det heller?Krille-72 skrev:
Plywooden er skrudd med Sponplateskrue 4.2x41mm FZB skrue.
Ingen generalskjøter mellom kryssfiner og gips. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke.G Graphite skrev:
"Ettersom blanderne skal sitte midt på en regel"
Skjønner ikke helt hva blanderne har med kryssfiner/gips å gjøre?
Hvis dere har korttet for en blander som en ekstra forsiktighetsåtgjerde, så er det vel en liggende regel? Denne regelen trengs ikke, men er absolutt ikke feil.
Hvis du mener at du ikke vil ha en stående gipsskjøt mellom kaldt og varmt i dusjen, så kan du være rolig. Ingen generalskjøter som sagt. Det er det viktigste.
Akkurat en stående gipsskjøt mellom kaldt og varmt mente jeg. Ok, da får det bli så.Krille-72 skrev:
Ingen generalskjøt mellom kryssfiner og gips. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke.
“Ettersom blanderen skal sitte midt på en spikerstolpe”
Forstår ikke helt hva blanderen har med kryssfiner/gips å gjøre?
Hvis dere har kortlet for en blander som en ekstra forsiktighetsregel så er det vel en liggende spikerstolpe? Denne trengs ikke, men er absolutt ikke feil.
Om du mener at du ikke vil ha en stående gipsskjøt mellom kaldt og varmt i dusjen, så kan du være rolig.
Ingen generalskjøter som sagt. Det er det viktigste.
Kanskje latterlig, men likevel viktig å presisere hva som gjelder.G Gabbe1 skrev:
Fra Säker vatten:
"Plater skrus ifølge produsentens monteringsanvisninger. Ved skruinnfesting av kryssfiner mot stålstender skal skrue med frigang brukes. Feil type skrue eller skruefølge kan forårsake bulking av plate mot stender."
Den såkalte "Våtromsveggen" er godkjent av samtlige bransjeorganisasjoner som er involvert i våtrom. Det innebærer at en enkelt bransje ikke bestemmer hvordan veggen skal bygges.
Det viktige i teksten ovenfor er faktisk skruen som nevnes mot stålstender. Det er frigang som er viktig og burde gjelde også for trestender. Kanskje finnes en tekst om det på produsentenes hjemmesider?
Vi har lenge brukt treskrue, men med tilstrekkelig frigang til våtromskryssfiner. Mange bruker sponplateskrue, men vi mener at hodet er for lite til at vi kan være sikre på at platen virkelig trekkes inn mot stenderen.
Når det gjelder at både gips og kryssfiner skal skrus i stender, sier jeg hmm.
Om kryssfinerplaten sitter ordentlig, er det kun av hensyn til brann dette er viktig.
Noen som har annen fakta får gjerne lære meg noe nytt!
Ingenting uvanlig. Dog slurver noen med kortlinger mellom stenderne og lar gipsen trekke sammen kryssfiner. Det blir altfor svakt selv om det er stender med 45 cc.Viktor.J skrev:
Men med litt kryssfinerstriper eller hva man nå har for hånden så blir det topp!
Ja.G Graphite skrev:
Helt til du begynner å skru opp ting. Da gjelder det å ha en kortling akkurat der noe skal skrus opp.
Foruten at 15 mm k Plyfa stabiliserer veggen, så ses hele veggen som en eneste stor kortling der sikre innfestninger kan skje.
Sorry, dårlig stilt spørsmål av meg. Jeg mente om det er greit med en vegg der alt er i henhold til sikkert vann med 15mm plywood etc., men med den eneste forskjellen at det er doble lag gips i stedet for ett? For eksempel hvis man vil lydisolere badet eller for brannbeskyttelse.Krille-72 skrev:
Ingen problem. Blir en mer stabil vegg på kjøpet.G Graphite skrev: