Hei!
Har nå (håper jeg) avsluttet pussing av gamle kjellermurer, (teglhus fra 1900, sannsynligvis murt med kalkmørtel e.l.) Noen er yttervegger, noen innervegger - og nå begynner bekymringen å komme for at de ikke vil tørke... Det varierer nemlig en del med hensyn til tørketiden på disse veggene, noen yttervegger tørker som planlagt og pussen har antatt en tørr/herdet tilstand, andre er fortsatt kalde og litt kalde/fuktige, men harde, men hvis man gnir litt på de "fuktige stedene" føler man at det ikke er gjennomtørket. Til og med noen innervegger, som deler av brannmuren, har fortsatt dette "dilemmaet".
Aner ikke helt uventet at disse har større fuktinnhold i seg, men... Er det bare å vente og se, eller bør jeg fremskynde tørketiden ved å varme opp rommet? Hvilke risikoer finnes det hvis tørketiden forlenges? Våger man i det hele tatt å male disse veggene - med silikatmaling - hvis de (når de først har tørket) sannsynligvis fortsatt inneholder fukt!?
Har nå (håper jeg) avsluttet pussing av gamle kjellermurer, (teglhus fra 1900, sannsynligvis murt med kalkmørtel e.l.) Noen er yttervegger, noen innervegger - og nå begynner bekymringen å komme for at de ikke vil tørke... Det varierer nemlig en del med hensyn til tørketiden på disse veggene, noen yttervegger tørker som planlagt og pussen har antatt en tørr/herdet tilstand, andre er fortsatt kalde og litt kalde/fuktige, men harde, men hvis man gnir litt på de "fuktige stedene" føler man at det ikke er gjennomtørket. Til og med noen innervegger, som deler av brannmuren, har fortsatt dette "dilemmaet".
Aner ikke helt uventet at disse har større fuktinnhold i seg, men... Er det bare å vente og se, eller bør jeg fremskynde tørketiden ved å varme opp rommet? Hvilke risikoer finnes det hvis tørketiden forlenges? Våger man i det hele tatt å male disse veggene - med silikatmaling - hvis de (når de først har tørket) sannsynligvis fortsatt inneholder fukt!?
Ikke for å virke sutrete, men mange anbefaler ikke gips-puss på kjellervegger fordi den er for tett, tåler ikke konstant fuktvandring vanlig puss pleier å fungere bedre i fuktige kjellere.
om det finnes en ikke-fungerende drenering blir jo kjellerveggene konstant fuktbelastede så de ikke tørker ut.
er huset drenert og kjelleren vært tørr før du begynte pussingen?
om det finnes en ikke-fungerende drenering blir jo kjellerveggene konstant fuktbelastede så de ikke tørker ut.
er huset drenert og kjelleren vært tørr før du begynte pussingen?
Hmmm, ville vært ganske typisk i så fall... Ja huset er drenert, så på den ytterveggen er det ok, flekkvis mørkere men ellers ganske ok. Sånn sett kan man vel anta at den har vært relativt tørr. Leste her et sted at gipsmørtel var høyest egnet da det var murpuss bak - riktignok ikke dersom det var fare for fuktvandring - men den veggen som virker tregest å få tørr er en innervegg (hjertet veggen)! Anbefaler du at man bruker et varmeelement for å fremskynde tørkingen?
Jeg bruker en del gipsmørtel på innerveggene hjemme for å få en pusset utseende. Nå er det på etasjeplanet, og aldri direkte på ytterveggene, så det skiller seg en del fra din bruk av materialet!
Det jeg dog kan si er at det tar fryktelig (forholdsmessig) lang tid for det å tørke. Jeg legger på ca. 5 mm gipsmørtel på veggene (gipsplater bak) og det er normal innetemperatur i rommet (19-21 grader typisk) og før trodde jeg at det skulle tørke på noen timer med tanke på den tynne påføringen. Men nå vet jeg at det tar minst 3 dager før det er tørt og kan males... Man ser dagen etter hvordan det har tørket på visse steder og hvordan det er fuktig på visse steder. Der det er som tykkest, oftest i innerhjørnene, må man dog regne med ca. 3 døgn før det er klart...
Så på en kald kjellervegg med fukt i tror jeg nok at det kan ta betydelig lengre tid...
Jeg bruker MP75L fra Knauf. Prøvde med avfukter i et rom for å se om det påvirket, men det var forsvinnende lite. Vifteovn har jeg ikke prøvd, men innbiller meg at det kanskje kan sprekke da?
Det jeg dog kan si er at det tar fryktelig (forholdsmessig) lang tid for det å tørke. Jeg legger på ca. 5 mm gipsmørtel på veggene (gipsplater bak) og det er normal innetemperatur i rommet (19-21 grader typisk) og før trodde jeg at det skulle tørke på noen timer med tanke på den tynne påføringen. Men nå vet jeg at det tar minst 3 dager før det er tørt og kan males... Man ser dagen etter hvordan det har tørket på visse steder og hvordan det er fuktig på visse steder. Der det er som tykkest, oftest i innerhjørnene, må man dog regne med ca. 3 døgn før det er klart...
Så på en kald kjellervegg med fukt i tror jeg nok at det kan ta betydelig lengre tid...
Jeg bruker MP75L fra Knauf. Prøvde med avfukter i et rom for å se om det påvirket, men det var forsvinnende lite. Vifteovn har jeg ikke prøvd, men innbiller meg at det kanskje kan sprekke da?
Interessant, tykkelsen varierer ganske mye på mine vegger fra 5 mm - 3-4 cm men mine vegger har tørket på veldig ulik tid, uansett tykkelse. Brukte to forskjellige typer gips, Norgips (K-rauta) og en annen som jeg ikke husker navnet på kjøpt på Jem&Fix (prisene var like) - så det kan nok ha noe å gjøre med forskjell i tørketid. Men ikke i denne grad skulle man tro. Norgips er den som er mest problematisk - det har tatt snart en uke og er ennå ikke helt tørr, uansett ytter- eller innervegg - skal sparke K-rauta på leggen om de har anbefalt feil type... ) Har satt ned en avfukter, kan i hvert fall ikke forverre, øker temp og tørker ut. Avventer med varmeelement - bekymrer meg mest for om denne lange tørketiden påvirker holdbarheten og driten slipper etter en tid...
Gipsmørtel er et godt materiale for innvendige vegger men ikke risikofritt i en gammel kjeller. Tåler fuktvandring like lite som en gipsplate. Selv om huset er drenert så blir det ofte litt fuktvandring langs gulvet i gamle hus og man blir så lei seg av å se nye skader komme etter alt arbeidet man har lagt inn. Det er for sent for endringer i TS sitt tilfelle men kanskje andre leser og rekker å tenke over sitt materialvalg.meckis skrev:
Jeg blir så sint på alle selgere som selger feil materiale og slipper alt ansvar hvis det går skeis. Har selv revet av en masse sønderforvitrede veggbelegg i min kjeller som var gjort med materiale som ble ansett som "best" akkurat da - sement, gips sparkel, noe plastisk sparkel ... ja, hva nå selgeren hadde på hyllen. Kalkpuss som var mest egnet for en gammel kjeller lå glemt i en lagerhylle. Nå har det gått ca 7 år etter ny puss med kalkpuss og veggene ser og føles tørre til tross for den lille fuktvandringen som stadig pågår i min kjeller (markfuktigheten dras opp kapillært). Ingen annet byggemateriale kan håndtere moderat fuktvandring like godt som kalkpuss gjør så det burde være et førstevalg når man skal pusse sin gamle kjeller som opprinnelig var pusset med kalkpuss. Å velge noe annet blir bare feil
gaia
Klikk her for å svare