Hvor kjøper man gipspulver?
Jeg kjøpte Weber 25kg sekk på k-rauta for rundt 150:- men det viste seg at den inneholdt også grov sand ca 2mm. Jeg fant noe lignende på Bauhaus. Men hvor finner man gips uten sand?
Jeg har funnet 5 kg sekker for 350:-. Jeg skal lage stukkatur så det kommer til å gå med en hel del, så man kan ikke betale 350:- / 5kg da blir man jo ranet..
Det må være ren gips, ikke plastforsterket.. Jeg holder på å bygge en peis med peisinnsats så det blir litt varme som det må tåle.
Er det noen som vet?
Jeg kjøpte Weber 25kg sekk på k-rauta for rundt 150:- men det viste seg at den inneholdt også grov sand ca 2mm. Jeg fant noe lignende på Bauhaus. Men hvor finner man gips uten sand?
Jeg har funnet 5 kg sekker for 350:-. Jeg skal lage stukkatur så det kommer til å gå med en hel del, så man kan ikke betale 350:- / 5kg da blir man jo ranet..
Det må være ren gips, ikke plastforsterket.. Jeg holder på å bygge en peis med peisinnsats så det blir litt varme som det må tåle.
Er det noen som vet?
Hmm! Hva jeg har lært meg er at Weber har et naturgips som er bare gips men kan variere i kornstørrelse, kan det være slik at det er riktig du har kjøpt men det er litt store gipskorn med i det? sjekk med k-rauta, vet at de har hatt rent gips før i hvert fall.
Hobbybutikker som f.eks. Slöjddetaljer har jeg handlet av, ble glatt og fint.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Apotek har også gips men trolig ikke på sekk. 😄
Takk den er bra... Men jeg bor i Uppsala og frakten blir unødvendig stor.. Har du prøvd å lage stukkatur med den? Hvor fort størkner den? Jeg har prøvd å finne instruksjonene på nettet men gitt opp.ceson skrev:
Jo gipsepussen fungerte bra og pusse med, men nå trenger jeg glatt gips. Og helst uten gassbind...
Det er slik jeg skal gjøre det..
https://www.youtube.com/watch?v=ZyBLMZbdS8c
Sist redigert:
Tanken var at jeg skulle prøvd å lage utsmykninger til et klokkeskap men det rant ut i sanden så det ble lyslykter med barnebarna i stedet. Tror at disse var håndterbare etter ca. 30 min. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går med dine stukkatørerKrillew skrev:

Ja hittil så har jeg pusset med Webers gips og for å unngå den noppede overflaten dro jeg over den med stålbrett før den hadde tørket helt, dermed fikk jeg bort noppene, men overflaten ble ripete. Jeg synes det ble bra, jeg vil nok ikke ha det helt jevnt. Så har jeg tenkt å ha støpen jevn. Det som synes som støp nå er laget med lettbetongblokker som jeg har penslet med gips, men den grove varianten, må gjøre det med fin gips for å få den overflaten jeg ønsker. Lettbetong er jo ganske så porøs, det har jeg fått bort med gipsen. Nå er planen å lage en støp i gips som skal sitte øverst mot taket. Jeg skal også fortsette med den venstre søylen opp mot støpen og også lage en søyle på høyre side som går helt opp. Det skal også på en steinplate slik at peishyllen blir litt tykkere, så blir det en benk nede som skal ha en plate også. Men nå kommer det morsomme når jeg skal lære meg å dra lister i gips.
Her kan man ane litt hvordan jeg har formet lettbetongen
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/242957-forma-lattbetong.html
Sist redigert:
Jeg fikk tak i stukaturgips 25kg 350kr, jeg blandet det som kulturmelk og penslet på men åpningstiden var nok ikke mer enn 10min. Så til å sparkle med funker det dårlig. Jeg blandet kanskje 1dl av gangen og man fikk ikke på alt før det brant. Jeg skal gå over med sandpapir litt eventuelt må jeg bygge opp litt til.
Med filmjölk?! Hvorfor dette valget?Krillew skrev:Jeg fikk tak i stukaturgips 25kg 350kr, jeg blandet det som filmjölk og penslet på, men åpningstiden var nok ikke mer enn 10min. Så til å sparkle med funker det dårlig. Jeg blandet kanskje 1dl av gangen og man rakk ikke få på alt før det brant. Jeg skal gå over med sandpapir litt, evt. får jeg bygge opp litt til.
Fint arbeid!