Ja jeg holder fortsatt på og prøver å sparkle med stukaturgipset det er mareritt.
Jeg prøver nå å finne litt verktøy som er lettere å jobbe med. Jeg har bestilt et sett med panoåkniver det blir som små murskjeer. Jeg trenger også små rasper, fant dem her http://www.bildhau.de/gipsraspel-9.html går det ikke å finne sånt i Svedala er det noen som vet? Vanlige filer fylles jo på en gang så de går ikke å bruke, ja noen drag så må man bruke filkarden.

• Liker
ceson
  • Laddar…
Jeg kjøpte en sånn her i dagStanley gips rasp men den var ikke bra jeg har en eldre variant som er lengre den hadde en annen type blad som gjorde at overflaten ble jevnere jeg kjøpte også en på biltema det var likt blad på den. Min gamle Stanley rasp i plast hadde mye bedre blad. Jeg har brukt mine snidesknivar :o her får man vel skamme seg litt.. nåja de kan jo skjerpes igjen. Jeg kjøpte en ny stålbørste så nå bruker jeg vanlige filer. Jeg leter etter noe plant og gjøre stukkaturen på håper å kunne lage en prøvebit snart.

• Liker
ceson
  • Laddar…
Her kommer en liten oppdatering av min "gipsutdanning" ;) Verktøy for gipsing, inkludert en gummibøtte med gips, sparkelkniver, skrape, slipeverktøy og en stålbørste, arrangert på gulvet.

1) Jeg merket at det er et must å fukte ordentlig før man fortsetter og gipse på noe som allerede har herdet.
2) slickepott for å blande med
3) snideskniv når gipsen har tørket så kan man bli nødt til å justere litt.
4) stålsikel fungerer bra for å jevne ut glatte overflater.
5) rasp
6) et sett palettkniver anskaffet fra aliexpress. fungerer utmerket og sparkle med.
7) en vanlig stålspakel som er skjerpet i fronten. fungerer bra og skjære med.
8) noen kniver som har tenner. fungerer bra og forme både myk og hard gips. Veldig dyre og dårlig sliping, veldig ujevne. (man kan jo slipe dem om)
9) Gipsverktøy fra C.K de var ganske så like i størrelse så det hadde holdt med en av dem kjøpt hos conrad.
10) Jeg hadde den gule og den røde og kjøpte de 2 i metall. Den røde gir den jevneste overflaten, de øvrige er veldig like Rød, gul + sølv er stanley og den andre er biltema.
11) stålbørste. bruker som filkarde kjøpt på biltema.
12) gummi bolle. bra å blande gips i, lett og få bort gipsen når det har herdet.

Sist redigert:
  • Liker
ceson
  • Laddar…
krilon skrev:
kalciumsulfat (=gips) 1-5% kalsiumhydroksid (=lesket kalk) og 20-50% mineralske fyllstoffer (=sand?).
Ja, jeg så at det sto skrevet konfidensielt... Det er veldig hardt i alle fall og det løsner i stedet for at det går an å slipe. Jeg tror jo at det er sand..

anders07 skrev:
Det finnes "ren" gips på 5 kg pose på Hornbach, kalles "gipssparkel": [lenke]
Dessverre så har vi ikke Hornbach her i Uppsala enda, de kommer nok. Jeg flyttet til Uppsala i 1998 og siden da har Jula, classe, bauhaus, swedol og k-rauta funnet veien hit. Ja, jeg tror Biltema kom i samme slengen rundt år 2000. Da jeg kom hit måtte jeg handle på coop, de hadde en VVS-avdeling og en verktøyavdeling, jo jeg handlet litt på ÖB også.. Det var ikke så stort utvalg da.. :)

Sist redigert:
"Ren" gips... den inneholder 50-75% kalsiumsulfat (=gips) og 25-50% "kalkstein" hvilket i hovedsak burde være kalsiumkarbonat.

Eld skrev:
"Ren" gips... den inneholder 50-75% kalsiumsulfat (=gips) og 25-50% "kalkstein" hvilket i hovedsak burde være kalsiumkarbonat.
Unnskyld og beklager... Med "ren" mente jeg uten sand som TS etterspurte...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.