Har noen råe Leca-blokker vegger i kjelleren som trenger å kles med plater og deretter males/tapetseres.

To er yttervegger murt med Weber Leca-Polyurethanskum-Leca og pusset etter alle kunstens regler på utsiden. Ingen del av disse veggene ligger under bakkenivå. En er en innervegg i ren Leca materiale.

Jeg tenker vanlige gipsplater 12,5 mm med papirlag på fram- og bakside.

Snekkeren vil bruke "gipslim" som han kammer opp med grovtandet sparkel (omtrent som når man legger flisgulv). Jeg er tvilende til alt vannet som skal tilsettes i gipsen? med risikoen for at det går inn i gipsplatens papirlag og løser det opp og skaper grobunn for svartmugg.

Har funnet litt grovere og lengre Grabber gipsskrue 4,3x58mm, som jeg har prøvd å skru i Lecaen. Det sitter bra. Tilstrekkelig bra for å montere gipsplater med ca. 10 skruer per plate (men naturligvis IKKE tilstrekkelig bra for å montere f.eks. veggkonsoller, da trengs grovere og lengre Leca/lettbetongskruer).

Jeg kan altså skru opp gipsplatene direkte mot Lecaen. Lecaens overflate er ganske ruglete, så på den måten får jeg en nokså uregelmessig, men dog luftspalte som ventilerer. Et pluss.

Dessuten sparer jeg både materiale (gipslimet er ganske dyrt) og risikoen for fukt og mugg. To pluss til.

Et tredje alternativ er en "hattprofil" i metall men det er dyrere, stjeler plass og kompliserer det med elektrikeren som allerede har trukket bokser og stikkontakter.

Noen som har prøvd de ulike metodene? Pluss og minus?

Jeg holder på akkurat nå med å sette metallskinner på kjellerveggene mine. Sekundærsperrer heter det har jeg fått lære meg. Det er jo enkelt nå som du allerede har trukket strøm også. Eventuelt må du skaffe noen forhøyningsringer til apparat og koblingsboksene. Det finnes forskjellige høyder på sekundærsperrene. De jeg lenker til nedenfor er 25 mm.

eksempel: https://www.optimera.se/bygghandel/...r-gips/sekundärregel-s-25-85-3800mm-006097539

Da får du en skikkelig luftspalte bak og trenger ikke bekymre deg det minste for fukten... Litt mer arbeid men sover bedre om natten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.