Kan vi skru festplater direkte i tretaket uten å lekte? Taket er uhøvlet virke. Huset er på 70 m2 og bygget i 1947. Huset har "satt seg" litt, men vi håper det ikke beveger seg for mye nå.
Alle rommene i kjelleren skal få nye himlinger. Rommene vil bli innredet som vaskerom og bod. I kjelleren planlegger vi å sette fasade gipsplater, 600x1200, for å slippe å sparkle 70 m2 tak. (Ønsker ikke synspunkter på om rutet tak er pent eller ikke. Det finnes andre tråder der det diskuteres.)
I stuen og soverommene planlegger vi å sette store gipsplater som sparkles nøye (av proffer) slik at det blir et glatt tak uten skjøter. Kanskje trengs det renoveringstapet på det.
Kan man skru platene direkte i det uhøvlede tretaket? Hvis ikke, hvordan skal det lekes og hvorfor?
Er ikke å anbefale hvis du ikke har veldig tett mellom takbjelkene. Det er en risiko for at taket bøyer seg over tid.
For øvrig gjør man rett i å veie inn taket slik at det er i vater hvis man vil ha glatte tak, risikoen er stor for at det ellers ser bølgete ut hvis man ikke bredsparkler hele taket.
Er det et gammelt Borohus? Synes jeg kjenner igjen den grønne døren. Har selv hatt et par slike. Skymtes til høyre i bildet her....
På dette bildet kan du også se hvordan jeg har valgt å gjøre det. Jeg hadde mange tappevann og varmerør å legge inn i bjelkelaget og kilometervis med el å skjule, så jeg tømte bjelkelaget for sagflis og trakk alt skjult. Vil man ikke gjøre en så stor operasjon men likevel få bort synlig eltrekking, kan en lekt (28x70) gi et installasjonsrom både for elrør og spotlights om man vil ha det.
Jeg synes at det største problemet med taket var at bjelkelaget henger/svang, fra langside til langside. Jeg har derfor montert gipsen langs med lektene og bruker 900mm gipsplater. Det er ikke mulig å se noe av dette når det er sparklet. I ditt tilfelle skal du jo bruke takplater i kjelleren og da spiller det nok ingen rolle hvordan du gjør, men lektene gjør det alltid enklere å ta opp ujevnheter og setninger, samt at det gir et installasjonsrom for el.
Takk for deres svar.
Nå har jeg målt og det er 60 cm mellom bjelkene i kjellertaket og så uhøvlet planke, så det burde ikke være problem å skru direkte i planketaket.
I soverommene er det ca 110 mellom bjelkene.
Det er vanskelig å se om taket buler eller ikke, men det gjør ikke så mye om det synes. Kjelleren er et lagerrom, men å sette langs med bjelkene er en god idé. Å rive innertaket for å skjule rør og ledninger er ikke et alternativ hvis vi skal orke alt annet.
Det er ikke et Borohus, på tegningen står det Aktiebolaget Svenska Trähus 1946.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.