8.019 lest ·
5 svar
8k lest
5 svar
Gipsplater, hvordan gjør man med horisontale skjøter?
Ikke feil å sette OSB eller en annen type plate bak gipsen fordi det da blir enkelt å montere hyller mm uten å lete etter stender eller bruke "Molly".
Plattbånd ser ut til å være løsningen. Å sette treklosser blir et skikkelig arbeid og OSB overalt føles også som mye dobbeltarbeid. Så at det finnes spesielle t-skinner fra Gyproc, altså som man skal bruke for lange skjøter, men jeg håper det fungerer like bra med plattbånd siden de sannsynligvis er betydelig billigere.
Man må vel ha spesiell skrue likevel. Blir ikke gipsplaten ødelagt av skruen, altså det tar vel en stund før skruen borer seg gjennom platen?
Man må vel ha spesiell skrue likevel. Blir ikke gipsplaten ødelagt av skruen, altså det tar vel en stund før skruen borer seg gjennom platen?
Knepet jeg fikk lære meg var vanlig skrue i bakoverposisjon til spissen tar seg gjennom platen, så forover igjen. Det er jo skruehodet som skal holde pappen på gipsplaten på plass, og så holder pappen resten av gipsen så å si, så det har jeg ikke sett noe problem med.
Klikk her for å svare