Jeg har limt opp 6 mm renoveringsgips på en lettbetongvegg med PL600. Dette har jeg gjort før uten noen som helst problemer. Jeg har limt papirremse over skjøtene med vevlim, sparklet og slipt. Nå noen uker senere ser jeg at det har sprukket mellom gipsplatene på to steder. Sprekken ligger mellom gipsplatene, i midten av papirremsen. Jeg skal sette opp en fototapet på denne veggen så det får absolutt ikke sprekke etter tapetsering. Jeg fikk et forslag av en venn om å legge et lag gipsplater til overlappende, men jeg har ingen anelse om det vil fungere. Hva kan jeg gjøre for å løse dette?

Sprukken malte gipsskiver med synlig sprekk mellom dem.

Sist redigert:
Er det der slipt? Det ser veldig ujevnt ut for å feste tapet på...

Er det i skjøten eller kanten på papirremsen at det har sprukket? Min gjetning er at papirremsen har løsnet i kanten etter at det har tørket. Om man skal lime papirremsor må man gjøre det med vannfast lim, men jeg bruker alltid våtromsgrunn selv og venter til den har tørket og stryker deretter på et strøk til. Da ser jeg også at jeg ikke får noen bobler i papirremsen.

Er man uvant med papirremsor er det bedre å bruke vevteip etter min mening...

Bare å dra bort remsen og begynne på nytt...

Hvis du legger et til lag der du forskyver skjøten, bør jo dette selvfølgelig løse problemet, men spørsmålet er hvorfor det sprekker.

Det kan jo like gjerne være at du ikke har fått til papirstripen helt 100, jeg hadde begynt med å rive bort og forsøke å gjøre om skjøten fungerer ikke det. Kjør et lag oppå.

anders07 anders07 skrev:
Er det der slipt?
Det ser veldig ujevnt ut for å feste tapet på...

Er det i skjøten eller kanten på papirremmen som det har sprukket?
Min gjetning blir at papirremmen har løsnet i kanten etter det tørket. Hvis man skal lime papirremser må man gjøre det med vannfast lim, men jeg bruker alltid våtromsgrunn selv og venter til den har tørket og stryker så på et lag til. Da ser jeg også at jeg ikke får bobler i papirremmen.

Er man uvant med papirremser er det bedre å bruke vevteip etter min mening...

Bare å dra bort remsen og begynne på nytt...
Ja det er slipt med korning 80. Tanken var at jeg skulle slipe med et finere papir etter det. Det virker som om det er midt i papirremmen, altså midt mellom gipsplatene det har sprukket. Jeg har brukt fluggers vevlim 378.

Spretter papirremsen i midten har du en ordentlig bevegelse der, spørsmålet er om det finnes noe som holder da.

Troligvis ligger platene ikke helt mot underlaget i skjøten slik at det er luft bak der. Et gammelt triks er å lage hull i skjøten med kanskje 10 cm mellomrom og skyte inn fugeskum som kryper inn og fyller opp og limer platene. Så fyller man igjen hullene med gipsbruk før man setter remse og sparkler.

Jeg har gjort dette på trekonstruksjoner med godt resultat ved flere anledninger. Hvordan det fungerer på betong kan jeg ikke svare på, men det bør være tilsvarende.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Er det stumt bak skjøten? Den kanskje flexer litt og da sprekker det.

Mistenker at du trukket litt kraftigere strenger med lim på platen og deretter presset den opp mot underlaget, da blir det tomrom bak der limet ikke har blitt presset ut.

E Elnovis skrev:
Jeg har limt opp 6 mm renoveringsgips på en lettbetongvegg med PL600. Dette har jeg gjort før uten noen som helst problemer. Jeg har limt papirremse over skjøtene med vevlim, sparklet og slipt. Nå noen uker senere ser jeg at det har sprukket mellom gipsplatene på to steder. Sprekken ligger mellom gipsplatene, i midten av papirremsen. Jeg skal sette opp en fototapet på denne veggen så det må absolutt ikke sprekke etter tapetsering. Jeg fikk et forslag av en venn om å legge et lag med gipsplater til overlappende men jeg har ingen anelse om det kommer til å fungere. Hva kan jeg gjøre for å løse dette?

[bilde]

Du skal bruke våtromslim når du limer papirremser, risiko for at det slipper ellers når man bruker vanlig vevlim, noe jeg har opplevd tidligere!

forresten de e veldig grov finish, avhengig av strykelys så vil alt det synes gjennom fototapetet ditt!

bank med fingrene og hør om det er luft bak remsen. Sparkle 1 gang, lime en ny remse med våtromslim, sparkle og male. Er det luft bak så skjær det opp.

L Lechuza skrev:
Du skal bruke våtromslim når du limer pappersremsor, risiko for slipp ellers når man bruker vanlig vævlim, noe jeg har opplevd tidligere!
Pappremsor skal festes med J skarvspackel så vidt jeg vet.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Er det stumt bak skjøten? Den kanskje bøyer seg litt og da sprekker det.
Jeg trykket med tommelen nær sprekken og da kan jeg se en liten bevegelse.

EddieHansson
Kristofferm Kristofferm skrev:
Papirremsor skal festes med J skjøtesparkel så vidt jeg vet.
Vanlig hvit PVC-lim (papirlim) duger vel. Det blir veldig sterkt.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Vanlig hvit PVC-lim (papirlim) duger vel. Det blir veldig sterkt.
Det er en glipe i skjøten mellom gipsplatene, skjøtsparklet fyller glipen og limer stripen i samme øyeblikk.

Man KAN sikkert bruke en haug av produkter, men skal man gjøre i henhold til bransjestandard så er det J-sparkel som gjelder. :D

Kristofferm Kristofferm skrev:
Papirremsor skal festes med J skjøtesparkel så vidt jeg vet.

Jobber som maler 10+ år jeg vet hva jeg snakker om ;)

er det nygipset så selvfølgelig j sparkel, men er det ingen fasing i gipsen uten slett så blir det best å lime.

• Liker
EddieHansson og 1 annen
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Jobber som maler 10+ år jeg vet hva jeg snakker om ;)

er det nygips så selvfølgelig j sparkel, men er det ingen fasning i gipsen utenom slett så blir det best å lime
Du mener når gipsplater der platens orginalkant mangler? Man pleier jo å fase av 45 grader på sånne kanter, skal man slettsparkle fasningen og så lime remsen mener du? Det er jo litt teknikk å sparkle remser på sånne skjøter ellers.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.