Jeg vil ha grovt pussede innvendige vegger og har nå tatt ned tapetene. Ble imidlertid usikker da jeg så at det var sponplater under tapeten. Gipsplater skal ikke være noe problem, men jeg ble veldig usikker på hvordan det fungerer på sponplater..
Mja.. men det gjelder en ganske liten hall.. Der det viste seg at 3 av fire vegger var nesten helt nye sponplater med kun ett lag tapet på.. Så det føles som at hvis det ikke går an å pusse sponplatene, setter jeg antagelig opp tapet i stedet. Eventuelt maler jeg den med maling med sånne korn i - som en slags kompromiss. Det føles litt vel sløsaktig å fjerne så fine sponplater og vil helst ikke gjøre hallen mindre enn den er med gips oppå dem. Dessuten er dører og dørkarmer original - altså veeeeldig gamle - og jeg tror jeg får litt problemer med å tilpasse dem igjen (jeg er bare en glad amatør) hvis jeg legger på en gipsplate oppå de vegger som finnes..
Tusen takk for deres svar! Ja, det føles som at jeg nok må velge å tapetsere likevel. Det er et gammelt hus så det beveger seg ganske mye allerede og jeg gjetter at en pusset vegg som ikke blir så bra er vanskeligere å rette opp i etterkant enn en tapetsert.. Så dessverre må det nok bli tapet.. Gipsputsen skal vel for så vidt tåle en viss bevegelse.. men jeg tør nok ikke å sjanse.. Hadde man bare visst at noen allerede hadde gjort det og fått et bra resultat hadde det vært en annen sak! 
Klikk her for å svare