I en ny skillevegg forberedte jeg for å montere en dør. Veggen er stivet opp med 45x70 og så er det OSB og gips. Platene sitter kant i kant med stenderne i døråpningen.

Nå har vi bestemt at vi ikke monterer en dør og åpningen skal tettes.

Hvis jeg bare stiver opp i åpningen, monterer plater osv. og sparkler + limer papirremse i skjøten mellom gipsplatene, vil dette holde eller blir det sprekker?

Det er jo mulig å ta ut litt fra allerede monterte gipsplater slik at platen som dekker døråpningen ligger overlappende og festes også i veggens OSB. Er dette verdt bryet eller kanskje nødvendig for å unngå sprekker i veggen? Veggen skal males, ikke tapetseres.

Jeg har tidligere gjort samme tiltak men da høvlet jeg ned en liten forsenkning rundt plateskjøtene som jeg deretter limte papirremsor i før sparkling.

NiclasR skrev:
Jeg har tidligere gjort samme tiltak men da høvlet jeg ned en liten forsenkning rundt plateskjøtene som jeg deretter limte papirremsor i før oversparkling.
Ja nettopp, det regner jeg også med å gjøre der jeg ikke allerede har en faset kant. Ellers blir det jo gjerne en liten kul på veggen....

Fordi du har OSB under, er det jo enkelt å få det overlappende. Det er arbeid med å få flatene i samme høyde slik at det ikke synes i visse belysninger, overlappende plater letter dette enormt her.

/Kent

snickarboden skrev:
Eftersom du har OSB under så er det jo enkelt å få det overlappende.

/Kent
og da mener du overlappende ved å ta bort et par cm av eksisterende gips (rundt dørhullet) antar jeg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.