Hei, jeg har reist en innervegg/soveværelsesvegg, lengde 2400mm. Er det greit å bruke bare sponplate til dette? Eller bør jeg bruke gips? Fordeler og ulemper med gips/sponplate?

Gips gir en mye glattere vegg som ikke lever med fuktigheten dvs er død. Det er en risiko med sponplater at tapeten sprekker. På den andre siden kan du lettere feste bilder i sponplater.
Tidligere var sponplater ikke så sunne siden de ga fra seg damper av lim, sk emisjoner.
Nå er det en mer sunn lim som brukes så problemet er mindre.

Selv foretrekker jeg gjerne råspont og gips.

Hei! Hvorfor ikke sponplate deretter gips utenpå? Det gjør jeg, da kan man skru i veggen om man skal henge opp noe.

Har rene sponvegger etter anbefalinger fra den gangen snekkeren. Blir trolig gips over ved neste renovering. Et H-E å få pene og varige skjøter. Særlig hvis man skal male veggene....

Sitter og leter litt om akkurat sponplatevegger og fant denne tråden. Skal sette 18mm sponplater i taket i soverommet og lurer på om jeg må lime glassfiberduk (glatt) i hele taket før jeg maler for å unngå taksprekker eller om det holder med duk over skjøtene? Veggene med samme 18mm sponplate skal tapetseres... hva kreves der?

Er det umulig å få bra uten gips utenpå?

Jeg skulle veve hele taket

Jeg tok sjansen og limte sponplatene kant-i-kant (ikke spontet) Ingen sprekker så langt!

Bank i bordet.... ta i tre osv ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.