Hei!

Noen som har erfaring med å sette opp plywood OG gips som innervegger? (i stedet for dobbeltgips)

Jeg liker ikke innervegger av bare gips og har fått tips om dette som et alternativ, men finnes det noen ulemper med det?

I det gamle huset hadde vi rupanel bak gipsen, og det var kjempebra. Imidlertid blir det for mye arbeid å begynne å spikre opp en masse rupanel.

Vi skal ha isolasjon i veggene også.

/N

det går utmerket. Fast det er billigere å sette opp OSB bak gipsen så det gjør vi, bortsett fra i badene der jeg vil ha litt ekstra å skru i så der blir det plyfa.

Helt rett tenkt - tenk å aldri mer behøve å bruke et gipsanker.... :)

Hva er OSB?

Hvordan er det med "bevegelsen" beveger kryssfiner seg mye?

/N

OSB = ser ut som grovfibrig sponplate. Funker prima og brukes flittig som bakliggende plate. Det er ikke like bra som plyfa...men tilstrekkelig mener jeg.

Bob_the_builder
Byggahus-nisse skrev:
Hvordan er det med "bevegeligheten" beveger ply mye?
Ja, det beveger seg en del og skal derfor monteres med bevegelsesfuge (3 mm). Det finnes byggefirmaer som har sluttet å bruke spon/osb/plywood i vegger fordi veggene begynner å bule etter en stund. Det er fordi man jukser med glipene...

... og ja, jeg har lest at det finnes eksempler på byggere her på forumet som har klart seg bra uten bevegelsesfuger. Det gjør imidlertid ikke at grunnregelen endres... ;)

OSB koster i runde slenger 140 kr /plate. Prisen har dessverre gått opp en del det siste året (årene?). Da jeg begynte å bygge huset rundt 2003 lå prisen på 119 (K-rauta).

Plyfa ligger på ca 170 kr i like runde slenger - samme tykkelse, samme størrelse.

Vi har hittil - på 160 kvadrat boareal - brukt anslagsvis 400 plater gips og OSB (120 cm brede plater) til tak og vegger.

Hvis man sparer 30-40 kr/plate når man sammenligner OSB mot plyfa multiplisert med 200 plater... så er valget ganske enkelt - synes jeg.

Ang. bevegelsesfuger: PGA uvitenhet har vi kjørt uten bevegelsesfuge i overetasjen - og enn så lenge ingen problemer (bank i bordet). Nå kjører vi selvsagt skikkelig med bevegelsesfuge mellom platene. Jeg sier som Bob_... selvsagt skal bevegelsesfuge finnes - det skader jo ikke.

Fasting65 skrev:
...Ang. bevegelsesfuger: PGA uvitenhet har vi kjørt uten bevegelsesfuge i overetasjen - og enn så lenge ingen problemer (bank i bordet). Nå kjører vi selvfølgelig skikkelig med bevegelsesfuge mellom platene. Jeg sier som Bob_... selvfølgelig skal bevegelsesfuge finnes - det skader jo ikke.
Vi har satt sponplater uten bevegelsesfuge, men har samtidig limt alle platene mot trestengene. Dette er ifølge instruksjon fra husleverandøren og snekkeren i slekta. Limingen "låser" platen på plass.

Man kan altså ha sponplate bak gipsplaten på badet selv om man har fliser.........?
hmm.....der fikk jeg noe nytt å tenke på. ???

plywood er lamellimmet og kan ikke bevege seg. OSB derimot kan bevege seg og krever derfor bevegelsesfuge. den har et undermål på 3 mm nettopp derfor.
Den er bare 897 hhv 1197 mm bred.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.