Jeg holder på med å styrke vegger i et hus med tynne stående 45 stolper i innervegger. De vegger jeg har laget selv har jeg lydisolert med steinull og deretter satt fibergipsplater horisontalt (stolper cc 60 og fibergips finnes i bredde på maks 90 cm å kjøpe så det blir smidig å legge 90+90+60 = 240 cm). Tunge og noe klønete å jobbe med, men disse veggene blir mye mer stabile enn vegger med vanlig gips. Man bruker Fermacell limfuge på langsiden så platene beveger seg ikke det spor mot hverandre. Muligens bidrar horisontal legging til styrke da de låser veggen. På disse er tanken å sette vanlige stående gipsplater 120 cm.
På et par andre vegger har et firma lydisolert med glassull (høres for øvrig mer hul ut enn steinull) og deretter et lag gips. Veggene flekser betydelig ved belastning og jeg ønsker derfor å styrke disse veggene.
Mitt spørsmål er, blir vegg med 45 stolper stabil med dobbeltgips? Mitt andre alternativ er å legge fibergipsplater horisontalt utenpå gipsen men da er spørsmålet hvor bra det blir med sparkling og maling på horisontalt satte plater, limfugen bør gjøre at de ikke sprekker men klart at det hadde vært bedre med stolpe bak...