850 lest ·
9 svar
850 lest
9 svar
Gips på tretex med 120 cm mellom stenderne?
Hei,
Vi bor i et tidstypisk 70-tallshus. Akkurat nå er jeg i ferd med å begynne å sette gips utenpå tretex-plater, men blir litt fundersam. Her er det 120 cm mellom stenderne (er dette vanlig?) hvilket vekker noen funderinger. Nemlig: Jeg antar at skjøtene på gipsplatene bør forskyves i forhold til skjøtene på tretex-platene. Dette innebærer jo at jeg egentlig bare får ett ordentlig festepunkt for gipsplatene (stenderen) og de begge ytterkantene kun vil ha tretex bakliggende. Vil dette holde? Hvis nei - hva gjøre?
Alt godt,
Marcus
Vi bor i et tidstypisk 70-tallshus. Akkurat nå er jeg i ferd med å begynne å sette gips utenpå tretex-plater, men blir litt fundersam. Her er det 120 cm mellom stenderne (er dette vanlig?) hvilket vekker noen funderinger. Nemlig: Jeg antar at skjøtene på gipsplatene bør forskyves i forhold til skjøtene på tretex-platene. Dette innebærer jo at jeg egentlig bare får ett ordentlig festepunkt for gipsplatene (stenderen) og de begge ytterkantene kun vil ha tretex bakliggende. Vil dette holde? Hvis nei - hva gjøre?
Alt godt,
Marcus
Tvilsomt, det føles som om det er stor risiko for sprekkdannelse, selv om det kanskje går om du limer gipsen ordentlig midt på tretexen.
Jeg ser to alternativer:
1: riv tretexen og sett nye lekter på c/c 60, deretter gips
2: monter horisontal lekt utenpå tretexen og monter deretter gipsplatene liggende slik at du kan skru langsidene i den nye lekten
Den første blir mest arbeid, men sannsynligvis best resultat. Den andre kan bli like bra, men vil stjele litt gulvareal, og du vil trenge å øve på å sparkle uforsenkede skjøter.
Jeg ser to alternativer:
1: riv tretexen og sett nye lekter på c/c 60, deretter gips
2: monter horisontal lekt utenpå tretexen og monter deretter gipsplatene liggende slik at du kan skru langsidene i den nye lekten
Den første blir mest arbeid, men sannsynligvis best resultat. Den andre kan bli like bra, men vil stjele litt gulvareal, og du vil trenge å øve på å sparkle uforsenkede skjøter.
Hei!zarkov skrev:
Tvilsomt, det føles som om det er stor risiko for sprekker, selv om det kanskje går om du limer gipsen godt midt på tretexen.
Jeg ser to alternativer:
1: riv tretexen og sett nye spikerslag på c/c 60, deretter gips
2: monter horisontal lekter utenpå tretexen og monter deretter gipsplatene liggende slik at du kan skru langsidene i den nye lekten
Alternativ én blir mest arbeid men gir sannsynligvis best resultat. Alternativ to kan bli like bra, men vil stjele litt gulvplass, og du vil trenge å øve på å sparkle uforsenkede skjøter.
Takk for svar.
1. Er absolutt et alternativ. Hadde dog håpet på et enkelt prosjekt 😂
2. Hvilken tykkelse på lektene tenker du hadde vært tilstrekkelig? Et av rommene som skal gipses om er et barnerom som allerede er lite som det er nå, så jeg vil jo selvfølgelig spare gulvplassen best mulig.
Bra spørsmål, 28x70 mm burde vel være nok?M MarcusNils skrev:
Et tredje alternativ er å dekke med OSB, uten lekter, men det forutsetter at veggene er noenlunde plane.
Ved en litt nærmere inspeksjon av veggene ser det ut til å være godt med kortlinger i veggene! Tenker jeg utnytter disse. Jeg har ingen annen metode for å finne stendere enn å banke - og de ser ut til å være med cc 60 i følge mine ører. Du tilfeldigvis ikke har kunnskap om det fantes noen standard for dette på 70-tallet? 😂zarkov skrev:
Jo, sannsynligvis er det c/c 60cm. 120 cm med bare en tynn tretex føles ganske dristig.M MarcusNils skrev:
Tretexen er sannsynligvis spikret på lektene, så du kan bruke en kraftigere magnet for å finne hodene, evt. banke deg fram og så prøve å skru. Ikke glem å merke ut lektene på en måte som du ser selv når du har satt opp gipsplatene, f.eks. på malerteip i taket og gulvet.
Fundering, det er ingen HultsfredsHus? De produserte vegger med fiberplank og da kunne regel delene sitte med avstand ned til 30 cm og med tretexplater.
Jeg har satt gips direkte på lignende vegg der det var tretex som ytmateriale, bare å lete opp hvor det er skrubart med regelsøker.
Om det er HultsfredsHus har du litt historie her og det finnes også tråder i forumet rundt det.
https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/
Jeg har satt gips direkte på lignende vegg der det var tretex som ytmateriale, bare å lete opp hvor det er skrubart med regelsøker.
Om det er HultsfredsHus har du litt historie her og det finnes også tråder i forumet rundt det.
https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/
Klikk her for å svare