Skal ta ned gamle gipsplater og sette opp nye. Det er reist cc600.
Skal jeg velge 900 eller 1200 mm gips?
 
Magnus E K
1200 om du ikke har ekstra bjelker til å legge inn mellom annenhver eksisterende.
 
  • Liker
Fredrik K80
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
1200 om du ikke har ekstra reglar å sette inn mellom annethvert eksisterende.
Hvis jeg setter plywood bak. Skal de også være 1200?
 
E
Hadde samme dilemma selv for 2-3 måneder siden. Tillegges bør at jeg bor noen etasjer opp uten heis. Jeg kjøpte 900 og noen korte lekter som jeg skrået inn. 900 gikk også ganske smidig å håndtere alene når de skulle opp på lektene syntes jeg. Tror ikke det hadde gått like smidig med større.

Hadde det vært første etasje og en hjelpende hånd hadde nok 1200 vært et bra alternativ :)
 
  • Liker
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Om jeg setter plywood bak. Skal de også være 1200?
Hvorfor plywood? Det holder med spon- eller OSB-plate.
 
useless useless skrev:
Hvorfor plywood? Det er nok med spon- eller OSB-plate.
Plywood er bedre 😁
 
  • Liker
  • Elsker
MrJay og 2 andre
  • Laddar…
Sett stående skrulimet 1200 veggsponplate først. Det blir bankhvelvsstivt, men krever mer arbeid. Disse kan settes og også limes kant-i-kant. Deretter kan du velge 900 eller 1200 gipsplate og sette akkurat som du vil. Den trenger ikke settes med skjøter over stendere, men unngå å matche skjøtene på sponplaten. Gipsskruen trenger bare være 30-32 mm i dette tilfellet. Skru 3 rader på 900-plater og 4 rader på 1200-plater inkl kantene. Kryssfiner er dyrt. OSB beveger seg (897 resp, 1197) og kan ikke limes pga. voksen.
 
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sett stående skrulimmet 1200 veggsponplate først. Det blir bankhvelvstivt, men krever mer arbeid. Disse kan settes og også limes kant-i-kant. Deretter kan du velge 900 eller 1200 gipspalte og sette akkurat slik du vil. Den trenger ikke settes med skjøter over stendere, men unngå å matche skjøtene på sponplaten. Gipsskruene trenger bare være 30-32 mm i dette tilfellet. Skru 3 rader på 900-platen og 4 rader på 1200-platen inkl kantene.
Plywood er dyrt. OSB beveger seg (897 hhv, 1197) og kan ikke limes p.g.a. voks.
I denne videoen fra Fiskarhedenvillan så limer de ikke sponplaten men setter den med bevegelsesrom på et par mm samt at de hevder at det ikke duger å skru et kjøkken i spon f.eks. Så det virker jo som både dyrt og unødvendig arbeid i mine øyne. Da er vel plywood bedre i et kjøkken f.eks. og OSB ellers etter min mening.

 
RoTe RoTe skrev:
I denne videoen fra Fiskarhedenvillan så limer de ikke sponet, men setter det med bevegelsesrom på et par mm, og de hevder at det ikke duger å skru et kjøkken i spon, f.eks. Så det virker jo som både dyrt og unødvendig jobb i mine øyne. Da er vel kryssfiner bedre i et kjøkken, f.eks. og OSB ellers etter min mening.
Jeg har selv skrulimmet Byggelits sponplater i hele huset etter råd fra to forskjellige byggesnekkere jeg kjenner. De har selv bygget med samme metode. Monteringsanvisningen for de 1200 mm brede platene var at de også bør kantlimes i hverandre uten bevegelsesrom. Hele greia er å få skikkelig stive vegger.
Platene var altså ikke 1197 som i så fall skulle motivert bevegelsesrom som OSB. Det fantes også spontede sponplater som gulvspon til veggmontering, men de var unødvendig dyre. De helimes også.
For innfestinger i sponplaten bør man forbore. Det er ulempen med sponplater. Det er ikke bare å spikre eller skru rett i materialet. Da blir det et krater på innsiden om man er uheldig. I et kjøkken ville jeg valgt kryssfiner om man ikke kan sette kortlinger. Jeg gjorde det sistnevnte.

Slik, 20 år senere, er det helt uten problemer. Ingenting har rørt seg. Det er dog betydelig mer arbeid. Ikke noe en hustilvirker kan ta betalt for.
 
  • Liker
Huddingebo
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Om jeg setter plywood bak. Skal de også være 1200?
Om du ikke tenker å sette opp spikerslag imellom, er vel det klokt?

Hva slags rom er det, og hva er hensikten med plywooden bak gipsen?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jeg har selv skrulimmet Byggelits sponplater i hele huset på oppfordring fra to forskjellige byggesnekkere i bekjentskapet. De har selv bygget med samme metode. Monteringsanvisningen for de 1200 mm brede platene var at de også bør kantlimes i hverandre uten bevegelsesmulighet. Hele poenget er å få virkelig stive vegger.
Platene var altså ikke 1197 som i så fall ville motivere bevegelsesmulighet lik OSB. Det fantes også spontede sponplater som gulvspon for veggmontering, men de var unødvendig dyre. De heltlimtes også.
For innfestinger i sponplaten bør man forbore. Det er ulempen med sponplate. Det er ikke bare å spikre eller skru rett i materialet. Da blir det en krater på innsiden hvis man er uheldig. I et kjøkken ville jeg ha valgt kryssfiner om man ikke kan sette kortlinger. Jeg gjorde det sistnevnte.

Så 20 år senere er det helt uten problemer. Ingenting har beveget seg. Det er dog betydelig mer arbeid. Ikke noe som en hustilvirker kan ta betalt for.
Trenger også kryssfiner forborring?
 
Nei, det trengs ikke.
 
  • Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
E ETQ skrev:
Hadde samme dilemma selv for 2-3 måneder siden. Det bør tillegges at jeg bor noen trapper opp uten heis. Jeg kjøpte 900 og noen korte stendere som jeg skrået inn. 900 gikk også ganske smidig å håndtere alene når de skulle opp på stenderne syntes jeg. Tror ikke det hadde gått like smidig med større.

Hadde det vært første etasje og med en hjelper hadde nok 1200 vært et godt alternativ :)
Men si at jeg kjører 1200 på kryssfiner. Skal jeg kjøre 900 på gipsen da?
 
F Fredrik K80 skrev:
Men si at jeg kjører 1200 på plywood. Skal jeg kjøre 900 på gipsen da?
1200 og forskjøvne skjøter.

Hvorfor skulle du ha forskjellige platemål, tenker du?

Hva er for rom, du klarer deg med osb hvor bra som helst. Det skiller mer i pris enn i strekkfasthet mellom OSB og plywood.
 
  • Liker
ETQ
  • Laddar…
E
F Fredrik K80 skrev:
Men si at jeg kjører 1200 på plywood. Skal jeg kjøre 900 på gipset da?
Den eneste grunnen til at jeg kjørte 900 var at jeg skulle både bære opp i trappehus og deretter installere dem alene. Får du dit store plater av hvilken sort du nå velger å ha under, er jeg enig med ovenstående, hvorfor skulle du kjøre forskjellige platemål? Det blir bare mer trøbbel der du etter noen plater får generalskjøter i stedet...

Enten regne opp det som kreves også sett 900 eller kjør 1200 hele veien.
 
  • Liker
Fredrik K80 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.