Hei,
Jeg har et rom med treetex på veggene rett på tegl. Jeg hadde tenkt å sette 6 mm gips utenpå dette for å slippe å bredsparkle. Treetexen er spikret på veggen og jeg hadde tenkt å feste gipsen med lim og noen galvaniserte spiker rett igjennom til tegl.
Er det noen som har erfaring med denne metoden? Hvilket lim er egnet å bruke? Er forboring og spikerplugg en bedre festemetode?
Takknemlig for tips og råd!

Jeg ville fraråde deg denne løsningen. Treetex er veldig porøst, og jeg er redd for at skjøtene dine vil sprekke. En bedre løsning hvis man vil slippe å sparkle, er å lime opp 6mm gips på teglveggen. Jeg antar at det er et eldre hus vi snakker om, og da er det ganske sikkert at du har en pusset og sparklet vegg bak treetexen, noe som er en utmerket vegg å lime på. Hvis du er heldig, er veggen så hel at du bare trenger å sparkle igjen spikerhullene og deretter kan male. Altså slippe gipsen.

Hvis du velger denne løsningen, ikke gjør vår feil. Vi fjernet listene samtidig som treetexen. Vanligvis setter man treetexen mot listen (og ikke under den). Nå har vi ennå ikke satt tilbake listene som antagelig må limes tilbake.

det kan være stående treplanker bak treetexen også.. Men jeg tviler på at du kan lime noe på treetexen.. er det en yttervegg skal du kanskje tilleggsisolere den..

Ellers kanskje du skal vurdere å fjerne tretexen.. på en innervegg gjør den ikke så mye nytte, finnes bedre materialer i dag.. på en yttervegg så isolerer den jo litt..

Hei igjen,
Tenkte bare å fortelle at det gikk aldeles utmerket å lime på Treetex! Den største fordelen med å la den være var at det var veldig enkelt å legge elektriske rør. Bare å skjære spor med en kniv i stedet for å støve ned hele huset hvis jeg skulle lagt inn rørene i teglveggen. Dessuten er ytterveggene varme og gode også fordi Treetex isolerer ganske bra.
MVH
Musashi

Vi har også bare gode erfaringer med å lime gips på tretex. Limt med gipslim. Ingen sprekker og lett å få inn rør til kabler som nevnt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.