Hei alle
Jeg vil sette gipsvegg mot vår kjellervegg.
Väggen er av isoblokk, slammet på begge sider, & med dreneringsplater på utsiden.
Så ingen fuktighet bør kunne trenge igjennom, synes jeg.
Synes dere jeg burde ha en luftspalte mellom mur & gips likevel? Hvis mulig vil jeg unngå det for å spare plass.
Jeg lurer på om man kan sette en underlags-papp mellom muren & gips uten luft.
Synspunkter ?
 
Jeg hadde plåtreglat med 45 mm uten isolasjon.
 
Takk Anders.
Jeg satte innerpanel mot muren i et annet rom. Der relet jeg med 30mm tre som jeg hadde heftet underlagspapps-remsor bak.
Men i dette rommet vil jeg virkelig spare plass, & vil helst ikke pusse
 
Luftspalte, alternativt sementplater etc. Vi valgte å sette multipor i stedet. Da fikk vi også en isolert og varm vegg. Utrolig fornøyde.
 
Ingen som vet om underlagspapp + gips ville funke direkte mot muren?
 
människa människa skrev:
Ingen som vet om underlagspapp + gips skulle funke direkte mot muren ?
Hvordan skal du feste platene i veggen da den skal skrus ganske tett?
 
A AndersS skrev:
Hvordan skal du feste platene i veggen når den skal skrues ganske tett?
Når jeg gjorde badet festet jeg Jackons våtromsplater direkte på muren med deres "slagdymlinger" som forborras og slåes inn. Det er nesten som en stor ekspansjonsnagle med stor flat hode.
Jeg tenkte at de kanskje funker på gips også om man er veldig forsiktig.
 
....men isoblokkene er vel tette i dette henseende?

I så fall limer man vel opp gipsplatene? Finnes mørtel for det eller så bruker man pussmørtel som er klissete....

Kanskje en samtale til produsenten av isoblokkene for å verifisere at det ikke er en dum idé å droppe luftspalten?
 
Jo jeg mener det. Grunningsbruk på begge sider dessuten, & dreneringsplater på utsiden
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.