Hei,
Har et par spørsmål;

Renoverer soverom i andre etasje i en del av huset som er tilbygget på slutten av 70-tallet.

Bjelkelaget er 8,5 x 5 meter. Bjelkene er 220x70, cc45. Stue uten innervegger i underetasjen.

Lydt, så ifølge et forslag fra forumet vurderer jeg å felle inn to lag gipsplater mellom bjelkene.
Det legger til ca 20kg/kvm i vekt. Så vidt jeg forstår, pleier bjelkelag å dimensjoneres for 200kg/kvm, 20kg/kvm føles helt ok; er dere enige?

Tenker at jeg fester enkle vinkeljern mellom bjelkene og legger gipsplatene på, tetter med latexfog rundt. Rimelig?

Spennvidden 5 meter er på grensen ifølge treveiledningens tabeller. Helst hadde jeg ønsket gulvvarme mellom bjelkene for å spare takhøyde. Dog virker skrusparklet gulvspon nødvendig for at 5 meters spennvidde skal være ok, så å skjære ut bjelkene 2cm i hver ende for å tillate at slangen tar seg mellom rommene virker unødvendig risikabelt, eller hva tror dere? Bedre da å legge gulvvarme oppå skrusparklet gulvspon og ofre 2cm i takhøyde?

Mvh
Fredrik

T
Vekten burde ikke være noe problem, to centimeter lavere takhøyde vil ikke spille noen rolle med mindre det er ekstremt lavt under taket (slik at du slår hodet ditt)

Ofre 2 cm for styrken. Men en annen vei er å sette inn en I-bjelke?

For lydisolering finnes denne tråden: Ljudisolera för sex
Men for dette tilfellet kan man kanskje la en vindbeskyttelse og gulv av planker eller sponplater hvile på gummiduk oppå bjelkelag. (oppå dette gulvvarme?)
Hvis man har minst to plater, kan man legge inn "green glue noiseproofing sealant" mellom eller kanskje silikon hvis man ikke finner det. Hvis disse materialene siger sammen, får man legge gummiduk der også.

Kan tenke meg at gips lett sprekker? men det kan man kanskje skjule med plank eller plate. Ikke søl vann... Ellers finnes det sementplate.

spikplanka spikplanka skrev:
Ofre 2 cm for styrken. Men en annen vei er å sette på en I-bjelke?

For lydisolering finnes denne tråden: Lydisolere for sex
Men for dette tilfellet kan man kanskje la en vindsperre og gulv av plank eller sponplater hvile på gummiduk oppå bjelkelag. (oppå dette gulvvarme?)
Hvis man har minst to plater, kan man legge inn "green glue noiseproofing sealant" mellom eller kanskje silikon hvis man ikke finner det. Hvis disse materialene komprimeres, kan man legge gummiduk der også.

Kan tenke meg at gips gjerne sprekker? men det kan man kanskje skjule med plank eller plate. Spill dog ikke vann.. Ellers finnes det sementplate.
Du har rett om styrken såklart. Ville bare ha det bekreftet at sponplaten er veldig viktig under gjeldende forutsetninger. Har lest for mange tråder om spennvidde der den fantastiske "justusandersson" har skrevet; så nå er jeg inne på konstruksjonsfiner istedenfor gulvspon for å optimalisere bjelkelaget.

Med tanke på at gips har lett for å sprekke, må det være mye bedre å skru fast lekter mellom bjelkene i stedet for vinkejern å legge gipsen på, ved nærmere ettertanke.

Har støtt på green glue tidligere, vet ikke om det er like bra når gipsplatene ligger på hverandre i stedet for sitter på veggen.
"eller kanskje silikon om man ikke finner det" - Har fundert mye på dette, det burde finnes en generisk variant som er nesten like bra. Akrylfugemasse? Silikon? Fleksibelt montasjelim?

Fester du stendere i gulvbjelkene kan du skru fast sponplater der og deretter gulvvarmen. Du kan også legge dobbelt spon eller en stabel gips bare du tilpasser høyden på rommet.

Største grunnen til å felle inn en del/alt er gulvnivået i forhold til trappen.

F FellanD skrev:
Du har rett om styrken så klart. Ville bare ha det bekreftet at sponplaten er veldig viktig under gjeldende forutsetninger.
Tenker mest på at bjelken får sin fulle styrke. Om en sponplate går i stykker er det slitsomt, men ikke farlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.