Tre rom skal bli ett. Takene i de tre rommene har i dag planspacklet tretex, masonitt og innertakplater av tretex, altså forskjellige høyder, så alt må ned. Over det eksisterende taket er det tre, spontet. Vil erstatte tretex og masonitt med gips, renoverings eller vanlig. Hvilket er best?
Kan gipsen settes direkte i tretaket eller kan det bli noen problemer, for eksempel at det blir for tett eller noen andre problemer?
/Bosse

Bruk ekte takgips. Det kan du skru i tretaket ja. Lei en plateheis så sparer du mange bekymringer.
Om det blir for tett eller utett kommer helt an på hva som er ovenfor. En etasje til? Skal ikke være noe problem. Kaldt loft? Sett byggplast først.

Over rommet er loftet. Isolert med kutterspån. Antar at det betyr at jeg trenger plast i taket og deretter gips.
Vil jo ikke skape noe kondens eller muggkonstruksjon.
/Bosse

Plast bare dersom det er våtrom (bad/vaskerom). Jeg antar at resten av huset ikke har plast i tak og vegger?

H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plast bare om det er våtrom (bad/vaskerom). Jeg forutsetter at resten av huset ikke har plast i tak og vegger?
han skal IKKE plast

H
H hul skrev:
han ska IKKE plastre
Dagens moderne tettesjikt av plastmatte eller tettesjiktfolie har oftest tilstrekkelig høyt dampgjennomgangsmotstand slik at dampsperren, plastfolien som skal beskytte bygningsstammen og isolasjon, uten ulempe kan/bør være igjen.

Når har man tettesjikt i tak?

• Liker
1
  • Laddar…
H
Maxwells demon TotalControl skrev:
Når har man tettesjikt i tak?
good point

H
henke_benke skrev:
good point
i en villa har man jo iof alltid tettesjikt i tak (i prinsippet)

altså plast

Sist redigert:
Er det kutterflis så skal du ikke bruke plast, nei. Kutterflis puster ut fuktigheten.

H
H hul skrev:
i en villa har man jo iof alltid tettskikt i tak (i prinsippet)

altså plast
orka med deg

Som du ser @Bosse#3617 - plastens være eller ikke være er ikke helt ukontroversiell... (Jeg tilhører selv skeptikerne men det kan vi ta en annen gang...)
Situasjonen akkurat nå er vel at man skal ha plast hvis man har for eksempel glass- eller steinullisolasjon på kaldloftet, men ikke hvis man har for eksempel sagflis eller innblåst cellulose.

H
ricebridge ricebridge skrev:
Som du ser @Bosse#3617 - plastens være eller ikke være er ikke helt ukontroversiell... (Jeg tilhører selv skeptikerne men det kan vi ta en annen gang...)
Situasjonen akkurat nå er vel at man skal ha plast om man har for eksempel glass- eller steinullsisolasjon på kaldloftet, men ikke om man har for eksempel spon eller løsull av papir.
finns annen plast å montere når det er løsull av papir. så plasten finnes der allltid

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.