Hei,
skal sette gips i et tak som jeg har senket noen cm. Hvilken cc-avstand anbefales? Tolket monteringsanvisningen som at 30 er det som gjelder, eller er det overdrevent tett?

Hvordan "pleier" man å gjøre med den avfasede langsiden på gipsplatene som havner mot en vegg, fjerner man den for å slippe å sparkle opp eller lar man den være og sparkler? I tidligere tak har jeg sparklet og det har gått bra...

• Liker
Ola Svensson
  • Laddar…
Hei! det er cc 300mm som gjelder, ellers kan det se "bølgete" ut. Hvorvidt du skal kappe bort siden eller ikke, avhenger av hvordan den passer i taket osv. det har ingen betydning for sluttresultatet. Enklest er jo om du har mulighet til å gjøre det, så slipper du å sparkle så mye :)

/F

Mikael_L
Jeg kapper bort fasen på alle skiver som grenser mot ny overflate (dvs tak eller veggvinkel), hvis det bare går.
Og årsaken er altså å slippe det slitsomme sparkelarbeidet i hjørnene.

Ja, og derfor er det jo også verdt å være ekstra nøye med skjæringen av skiven også.

Sist redigert:
  • Liker
Din sko
  • Laddar…
Kapp bort 300mm så passer det med glesen.

Paul-Staffanstorp
nimhed skrev:
Kapp bort 300mm så passer det med glesen.
Hva mener du nå... ? :rolleyes:

Det holder vel å ta bort 50mm og forskyve glesningen... :blushing:

Paul-Staffanstorp skrev:
Hva mener du nå... ? :rolleyes:

Det holder vel å fjerne 50mm og forskyve glesningen... :blushing:
Så klart, jeg gikk og tenkte på at det skulle gjenbrukes en gammel gles. Setter man ny så blir det jo som du sier.

og visst er det slik at gleser man 300cc så trenger man ikke sette kortlinger i kortenden mot vegg?

jo, det bør man nok. Enklere er dog å sette en metallvinkel! /F

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.