Hei

Jeg blir ikke helt klok. Spørsmålet mitt oppstår etter at jeg bygger en trapp i kryssfiner som skal kles med fliser, der det sies å være lurt å legge et lag gips imellom, til tross for at kryssfiner er relativt stabilt, men ikke som gips, så vidt jeg forstår.

Uansett, gips er et dødt materiale, men når man monterer det i levende materiale - hva skjer egentlig med gipsplaten når det andre materialet beveger seg?

Hvis man skrur, eller limer gips mot en treoverflate, hvorfor blir det garantert bra med en gipsplate? Hvis treplaten presser sammen eller drar fra hverandre, vil vel det ha effekt på gipsplaten også? At den f.eks. sprekker?

Jeg har jo forstått at det fungerer slik etter alle år som hobbyhusbygger, men jeg forstår ikke hva som skjer under gipsplaten når trelaget beveger seg.

Gulvgips har jeg f.eks. lest at det skal limes, da forestiller jeg meg at gipsen i størst mulig grad burde bevege seg som trematerialet?

Takk for presisering! :)

Bra spørsmål, selv lurer jeg på hva effekten blir.

Kanskje det er slik at gipset hindrer treverkets bevegelser?
Og således lar flisefugenes fuger være intakte uten å sprekke.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Jeg snakket med en kjemiker på jobben og fikk ikke et direkte svar på spørsmålet, men jeg fikk et perspektiv.

Plywood er "dødere" enn tre, fordi det er flere lag av sjikt, der alle har fiber i forskjellige retninger. Så hvis det "ønsker" å trekkes ut i en retning, vil kryssende fiber holde tilbake. Så fungerer plywood hvis jeg har lest offisielle plywood-dokumenter riktig.

Gips har også fibre, som er enda mindre og enda flere og kanskje i enda flere retninger. Kanskje holder gipsen sammen materialet litt, kanskje kan det også absorbere litt av bevegelsene i sitt eget materiale.

Men jeg har fortsatt ikke kommet i mål med noen tanke ennå. :)

tobbew skrev:
...
Gips har også fibre, som er enda mindre og enda flere og kanskje i enda flere retninger. Kanskje holder gipsen sammen materialet litt, kanskje kan det også absorbere litt av bevegelsene i sitt eget materiale.
...
Hva slags fibre i gips mener du?
Gips er et vanlig navn på mineralet kalsiumsulfat CaSO4· 2 H2O, som blant annet er en viktig industriråvare. Dens mest fremtredende egenskap er at når man blander halvhydratet CaSO4· 1/2 H2O med vann i passende proporsjoner, stivner blandingen ved at krystallvann tas opp. Hardheten ifølge Mohs hardhetsskala er 2.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gips

Gyproc gulvgips f.eks., er glassfiberarmert.

//Ronnie

Som sagt, gipsplaten (korrekt skrudd i underlaget) hindrer treet fra å bevege seg. Det som gjenstår er da risikoen i gipsskjøtene. Og der beveger det seg også litt. Hvis man antar at platen er skrudd 20mm fra skjøten, da har du altså bevegelsen i 20 + 20mm tre som kan flytte gipsplaten. Sitter platen helt fritt fra overflatelaget så vil den bevege seg litt. f.eks. om man bare sparkler over plateskjøtene og maler. Sparkelen har ingen styrke overhodet og sprekker.

Hvis man setter en armeringsremse over skjøten helst av papir, så holder det (prøv å dra fra hverandre et A4-papir, remsen er tykkere. Det er altså en veldig liten strekning tre som kan bevege seg i nærheten av skjøtene, dermed blir materialspenningene moderate.

Setter du så fliser over, så klarer flisene og fugen å holde for spenningene. Jeg har fundert på hvordan det blir om man skulle få en flisefuge rett over en plateskjøt, mulig at flisefugen holder for den moderate spenningen, den har en viss elastisitet.

• Liker
tobbew
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som sagt gipsplaten (korrekt skrudd i underlaget) hindrer treverket fra å bevege seg. Det som gjenstår er da risikoen i gipsskjøtene. Og der beveger det seg også litt. Hvis man antar at platen er skrudd 20mm fra skjøten, da har du altså bevegelsen i 20 + 20mm tre som kan flytte gipsplaten. Sitter platen helt fritt fra overflaten så vil den bevege seg litt. f.eks. hvis man bare sparkler over plateskjøter og maler. Sparkelen har ingen styrke overhodet og sprekker.

Hvis man setter en armeringsremse over skjøten helst av papir, så holder det (prøv dra fra hverandre et A4 papir, remsen er tykkere. Det er altså en veldig liten strekning tre som kan bevege seg i nærheten av skjøtene, dermed blir materialspenningene moderate.

Setter du da fliser over, så klarer platene og limet å holde for spenningene. Jeg har fundert på hvordan det blir hvis man skulle få en flisefuge rett over en plateskjøt, mulig at flisefugen holder for den moderate spenningen, den har en viss elastisitet.
Takk for et utførlig og lærerikt svar!
Angående siste punktet, mener du hvis man flislegger uten å sette remse? Jeg har remser uansett, noe som føles trygt.

verktygsgurun skrev:
[lenke]
Interessant produkt!
2:36 inn sier han at man kan fremskynde flisleggingen før betongen har krympet ferdig "takket være den store fleksibiliteten" hos S 48.

Det samme med gipsliming (eller skruing) på tre. Gipsen kunne aldri hindre kraften i en bevegelse i treet, krymping i betong eller bevegelsen i et hus, den ville sprekke.

Greien med at det går bra er at det døde materialet med passe fleksibilitet flyter oppå det levende.

• Liker
tobbew og 1 annen
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som sagt, gipsplaten (korrekt skrudd i underlaget) hindrer treet fra å bevege seg.
MagHam skrev:
Samme sak ved gipsliming (eller skruing) på tre. Gipsen kunne aldri noensinne hindre kraften i en trebevegelse, krymping i betong eller bevegelsen i et hus, den ville sprekke.

Greia med at det går bra er at det døde materialet med passende fleksibilitet flyter oppå det levende.
Har vi en motsetning her, eller snakker vi ulike situasjoner?

Til å begynne med er både gips og tre døde materialer, rent biologisk. Men når man sier levende, mener man at tre beveger seg, spesielt radialt langs med årringene. Altså i skjøtene. Mens gips er urørlig, og kan overbruke glippene i treets skjøter. Eksempel på dette er takstukkaturer, som kan holde i hundrevis av år. Men hvis det regner inn, sprekker taket. Det er altså viktig at konstruksjonen holdes tørr. Vet ikke hvordan det går hvis man skurer på flisene. Hvis det er en innendørs trapp, burde det fungere!? MVH, PerOF

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.