Om man lager en vegg og setter liggende 45x45 på innsiden for eldragningsrom og så setter gips på det. Hvordan blir det da med skjøtene mellom gipsplatene. Må man ha en plankebit bak eller holder det å bare sparkle skjøtene med remse.

Ja du må sette noe bak skjøtene ellers vil det svikte. Du kan bruke T-profiler hvis du ikke vil klemme isolasjonen. Skal du ha dobbelt gips eller osb og gips, trenger du ikke sette noe i skjøtene, bare du forskyver skjøtene.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Vil du aldri kunne sette opp noe på veggene?
Jeg ville sette en OSB eller kryssfiner først, deretter gips.

Mikael_L
Akkurat som Matti skrev.

Og et tillegg. Du kan som sagt sette profiler, du kan også kortlegge med korte 45x45, det går an å tenke seg annet triksing også, som å felle inn stående 70x21 eller striper av 15mm plywood.

Men kontenten er at kostnads- og/eller arbeidsmessig faller det tilbake på at det blir mest rasjonelt å sette OSB+ gips eller dobbeltgips direkte. (Og jeg ville valgt OSB+gips alle dager i uka).
Det eneste unntaket er hvis de der ekstra 11mm ikke kan tapes.

redigering:
Er det en innervegg? I så fall ville jeg ikke korslektere i det hele tatt.

Ok, takk for alle de gode svarene. Grunnen til at jeg ikke vil ha OSB er kostnaden. T-profilen i stål virker å være en bra løsning. Hva tror dere om å sette gipsen liggende også for å få færrest mulig loddrette skjøter.

Stolpskott skrev:
Ok, takk for alle gode svar. Grunnen til at jeg ikke vil ha OSB er kostnaden. T-profilen i stål virker som en bra løsning. Hva tror dere om å sette gipsen liggende også for å få færrest mulig loddrette skjøter.
Spiller ingen rolle. Ta det som gir minst svinn. Men jeg ville ikke valgt bare gips. Du kommer til å angre deg.

Mikael_L
Stolpskott skrev:
Hva tror dere om å sette gipsen liggende også for å få minst antall loddrette skjøter.
Det synes jeg høres bra ut.
Tenk bare på at du i så fall setter første vannrette regla på ca 55cm høyde og neste da på 115, for å ikke få gipspanelets fas nede ved gulvet som da vil komplisere det. Vanskelig å sparkle godt der.
Skal du ha maks eller eksakt 240 i takhøyde kan du heller dele en gipspanel på langs, sette skåret kant nederst og øverst. Og sparkle to skjøter langs veggen i stedet.

Og du, regn på hva T-profilerne koster sammenlignet med et ekstra lag gips eller OSB. Det er kanskje ikke så veldig stor forskjell.

Stolpskott skrev:
Hva tror dere om å sette gipsen liggende også for å få minst antall loddrette skjøter.
Du må fortsatt kortle i de loddrette skjøtene. Deretter må du bruke en gipspakke som har alle fire kanter forsenkede for å få et bra resultat. Den platen er dyrere enn standard gips.

Jeg ville aldri tenke å sette enkelgips, tenk på alle de store metallbitene som blir igjen av gips-mollys når du flytter rundt bilder og bildelister osv... i stedet for et lite spikerhull!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.