Når vi rev gulvet i kjellerstuen oppstod en enorm stank og vi føler oss ganske dårlige i luftveiene. Stanken har ikke forsvunnet på en uke.

Det var plast mot betongplaten og isopor over, antar at det var slik man gjorde det før.

Det er imidlertid gjort på gammelt lim som ble brukt tidligere for å legge annet gulv som ble limt mot betongen og har ligget og blitt fuktig.

Hva kan stanken skyldes og hvor bekymret bør vi være? Hvilket fagfolk kan vi kontakte for å løse dette?

S
det blir så når dere river så stor overflate. overflaten har hatt denne lukten innestengt lenge.

er det kjemisk eller naturlig duft? typ lim eller betong eller gammelt avløp eller mugg?

naturlukt, litt jordkjeller, innestengt, ganske sterkt og merkes med en gang vi kommer inn i huset.

Alt organisk og tidligere muggent materiale er fjernet fra huset.

Før kunne limet man brukte mot betong være svart og inneholde asbest. Bare så du vet. I så fall går det an å sende på analyse for sikkerhets skyld.

blob skrev:
Når vi har revet gulvet i kjellerstua oppsto det en enorm stank og vi føler oss ganske dårlige i luftveiene. Stanken har ikke forsvunnet på en uke.

Det var plast mot betongplaten og isopor over, antar at det var slik man gjorde det før.

Men det er gjort på gammelt lim som er brukt tidligere for å legge annet gulv som ble limt mot betongen og ligget og blitt fuktig.

Hva kan stanken komme av og hvor bekymret bør vi være? Hvilket fag kan vi kontakte for å løse dette?
Hei,

Kan det være avløpslukt? Det kan lukte veldig sterkt. Men det er jo en ganske lett gjenkjennelig lukt...

Mvh

Stefan

Avløpslukt er det ikke.

L1LCa.jpg

dKBdI.jpg

Det er limet som lukter. Det kalles for forsåpning. Googla på det.

Noen kan få kraftige allergiske reaksjoner.

Takk! Det var nok midt i blinken.

Måten som gulvet var lagt på, plast som ble lagt på limet som jo har forårsaket dette, er det noen skjult feil?

mq2Ry.jpg

TS, hvis jeg var i dine sko ville jeg ta en prøve og sende inn for analyse. Se for eksempel på Anozona:s side. De har mange ulike analyser man kan gjøre, samt også info om hva som forårsaker lukten.
http://www.anozona.com/index.htm

Nå er jeg ikke superekspert på emnet, men det er knapt å betrakte som en skjult feil.

Det er ikke all lim som forsåper seg. Dels kan det skje når limet stadig er fuktbelastet (som i ditt tilfelle), men det er også vanlig forekommende om man limer teppe på teppe. Da kan visse tepper reagere på limet, og så forsåper det.

Jeg hadde samme fenomen i min kjeller, men jeg sagde likevel ut hele kjellergulvet, så problemet så å si ble kjørt vekk. Men det skal gå an å sanere tror jeg. Slipning av gulvet er klurigt, vil jeg minnes at lukten kan spise seg dypt ned i betongen.

Er det mulig å se om limet har blitt forsåpet på en sikker måte?

Jeg ringte rundt til halve bygg-Norge, tydeligvis er det forvtålat først når det er mykt, altså som såpe og skal kunne skrapes bort med en sparkel. Vårt er beinhardt og jeg har nå slipt bort det i forebyggende øyemed. (Det var ikke gøy kan jeg si, støvete).

Merkbart også er at tipset om http://www.anozona.com/index.htm var bra. Pokker så de kunne sakene sine :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.