H
SBH skrev:
Men du har jo skrevet om strølekt og bærelekt før. Nå har du endret til horisontal og vertikallekt.
Du virker ikke helt å følge med i matchen
jeg har skrevet både og, det spiller ingen rolle alle vet hva jeg har ment.
Bare fordi du innser at du tar feil så prøver du å gripe etter halmstrå nå.

svar på spørsmålet nå da.
Trengs vertikal samt horisontal lekt ved montering av stående panel?

S
H hul skrev:
jeg har skrevet både og, det spiller ingen rolle alle vet hva jeg har ment.
Bare fordi du innser at du tar feil så prøver du å gripe etter halmstrå nå.

Svar på spørsmålet nå da.
Behøves vertikal samt horisontal lekt ved montering av stående panel?
Horisontale lekter funket i hundrevis av år.

H
SBH skrev:
Horisontelle lekter har fungert i hundrevis av år.
Spurte ikke om de har fungert tidligere eller ei.
Jeg omformulerer spørsmålet i stedet da.

Hvis du renoverte fasaden hjemme og valgte stående panel, ville du da valgt kun horisontell lekt eller vertikal samt horisontell lekt etter alt du vet nå?

S
Veggen blir ikke så tett når du setter panel at det trengs. gjøres på annen måte.

H
SBH skrev:
Veggen blir ikke så tett når du setter panel at det behøves. gjøres på annen måte.
Så du hadde kun montert horisontal lekter er det det du sier?

S
H hul skrev:
Spurte ikke om de har fungert tidligere eller ei. Jeg omformulerer spørsmålet i stedet da.

Om du renoverte fasaden din hjemme og valgte stående panel, ville du da valgt bare horisontal lekt eller både vertikal og horisontal lekt basert på alt du vet nå?
Vet du hvor mange hus i Sverige akkurat nå som bygges uten noen krysslagte "lekt"? Du kan telle dem på en hånd.

H
SBH skrev:
Vet du hvor mange hus i Sverige akkurat nå som bygges uten noen krysslagte "lekter"? Du kan telle dem på en hånd.
Hva, nå snakker du mot deg selv igjen.

at man kan telle de husene som bygges uten krysslagte lekter på en hånd.
altså bygges i prinsippet alle med krysslagte lekter da

S
H hul skrev:
Va, nå prater du mot deg selv igjen.

at man kan telle de husene som bygges uten krysslagte lekter på en hånd.
altså bygges i prinsippet alle med krysslagte lekter da
Lille venn jeg sitter i en båt å fisker. Trodde at det var korrekt. Kan rette innlegget om du vil

Akk, vårt forrige hus ble bygget i 1969 i Göteborg av storforetaket SIAB.
Stående Z-panel direkte mot vindsperren, og der innenfor fantes det 95 mm mineralull samt gips.
Vi kjøpte huset i 1998. Etter et par år vokste det opp store sopp, som bjørketeger på gamle råtnende stubber, på sørveggen.
Husene lå tett (2 meter mellom) og det kom ikke mye sol som varmet der.
Snekkeren måtte ta ned alt helt inn til gipsen, hele veggen var gjennområtten!

Så vær forsiktig med luftspaltene deres, og sett ikke Z-panel stående!
Mer utett veggpanel finnes nok ikke :thumbdown:

• Liker
hul
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
For sakens skyld vil jeg bare påpeke at jeg er helt inne på huls spor.

Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tilfører ingenting. Jeg skal ikke bo i ditt hus, jeg skal bo i mitt. Det er som å si at det er unødvendig med bilbelte for jeg har aldri krasjet.

Det jeg vil ha svar på er om hul (og jeg) har gått glipp av noe. Kan den stående lekten tilføre noen problemer som vi ikke har tenkt på?
Både du og hul har på en måte mislyktes i flere vesentlige steg i deres bygg hvis det som har blitt trådens absurde skrivecirkus, altså om vertikal lekt er så viktig/nødvendig blir avgjørende. Flere av spørsmålene som noen har innført, for eksempel hva innebærer tallene fra studiene og på hvilke nivåer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel av dekkende overflate trenger frihet av spalter på grunn av bunn/lockbord for at ventilasjon vertikalt blir tilstrekkelig? Hvorfor ses den vertikale komponenten som så viktig skjer det ikke forskjellige transporter av vann fritt likevel i alle retninger?

Hvorfor skrive nedsettende "anekdoter" når det som jeg oppfatter det for eksempel SBH som har god/stor erfaring på bredden men kanskje litt vanskelig for å uttrykke seg i tekst? Trolig ville dette ha godt av litt virkelig og solid motstand fra en kategori skribenter som ikke blir imponert verken av rapporter eller anekdoter men som går fullt ut i dybden i spørsmålet når det går over styr i sandkassenivå.

Problemet er interessant og for min del tror jeg ikke man enkelt kan avfeie hverandre som i tråden. Den burde i og for seg ryddes skikkelig eller kanskje slettes hvis den ikke kommer på rett kjøl, mye trist lesning som fyller siste innlegg hele tiden og helt unødvendig.

• Liker
Joak
  • Laddar…
H
SBH skrev:
Lille venn jeg sitter i en båt å fisker. Trodde at det var korrekt. Kan rette innlegget om du vil
Må må spørre deg om en annen ting da

Du må ha montert steinfasadeskiver eller lignende fasadeskiver.
Disse monteres ofte at man "henger" på dem på en liggende lekt (stålprofil)

hvorfor er denne profilen alltid perforert og skikkelig perforert?
mellom steinplatene er de jo ofte drøyt 5mm mellomrom så bra mye mer frie luftvegger enn for trepanel.

Hvorfor gjør man på denne måten?

H
GK100 GK100 skrev:
Både du og hul har på noen måte grovt feilet i flere vesentlige steg i deres bygg om det som har blitt trådens absurde skriveverksted, dvs. om vertikal lekting er så viktig/nødvendig viser seg avgjørende. Flere av spørsmålene som noen har introdusert f.eks. hva betyr tallene fra studiene og på hvilke nivåer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel av flate dekkede overflate må frigjøres av åpninger på grunn av bunn/loftplanker for at ventilasjon vertikalt skal være tilstrekkelig? Hvorfor ses nettopp den vertikale komponenten som så viktig, skjer ikke ulike transporter av vann også fritt i alle retninger?

Hvorfor skrive lett nedsettende "anekdoter" når det som jeg oppfatter det f.eks. SBH som har god/stor erfaring på bredden men kanskje litt vanskelig for å uttrykke seg i tekst? Trolig ville dette ha godt av litt virkelig og skikkelig motbør av en kategori skribenter som ikke lar seg imponere verken av rapporter eller anekdoter uten som går fullt ut i dybden i spørsmålet når det går sandkasselignende overstyr.

Problemet er interessant og for min del tror jeg ikke man enkelt kan avfeie hverandre som i tråden. Den burde i og for seg galles grundig eller kanskje slettes om det ikke kommer på rett kjøl, mye trist lesning som fyller de siste innleggene hele tiden og helt unødvendig.
Forstod ikke mye i det innlegget men skal prøve å svare på det lille som var forståelig, det øvrige må du omformulere så skal vi prøve å svare.

har vi sagt at fukt ikke transporteres i alle retninger?
den vertikale lekten brukes jo for å skape mulighet for fuktigheten å bevege seg i alle retninger og ikke bli innelåst.

hvordan mener du at man har feilet om man trenger en bred luftspalte?
Tostegstettede hus finnes av en grunn og der er en bred luftspalte en utrolig viktig del av tostegstettede fasader. Uten den så forsvinner jo hele funksjonen.

SBH skrev:
Vet du hur många hus i Sverige just nu som byggs uten noen krysslagte "lekter"? Du kan telle dem på en hånd.
Alle A-hus. Flere enn ti

• Liker
1
  • Laddar…
H
R RoBo skrev:
Alla A-hus. Flere enn ti
Bygges A-hus med eller uten krysslagt lekt?

S
GK100 GK100 skrev:
Både du og hul har på en eller annen måte grovt mislyktes i flere vesentlige steg i deres bygg om det som har blitt trådens absurde skriveverksted, dvs om vertikal lekter er så viktig/nødvendig viser seg avgjørende. Flere av spørsmålene som noen har introdusert, f.eks. hva innebærer tallene fra studiene og på hvilke nivåer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel av dekkende overflate må frigjøres av spalter pga. bunn/lokkbord for at ventilasjonen vertikalt skal bli tilstrekkelig? Hvorfor anses nettopp den vertikale komponenten som så viktig, skjer ikke ulike transporter av vann også fritt i alle retninger?

Hvorfor skrive lett nedsettende "anekdoter" når det som jeg oppfatter det, f.eks. SBH som har god/stor erfaring men kanskje litt vanskelig for å uttrykke seg i tekst? Trolig ville dette ha godt av litt skikkelig og kraftig motstand fra en kategori skribenter som ikke lar seg imponere verken av rapporter eller anekdoter, men som går fullt ut i dybden av spørsmålet når det går sandkasselignende av sporet.

Problemet er interessant, og for min egen del tror jeg ikke man enkelt kan avfeie hverandre slik som i tråden. Den burde egentlig ryddes kraftig eller kanskje slettes hvis den ikke kommer på rett kjøl, veldig trist lesning som fyller de siste innleggene hele tiden og helt unødvendig.
Jeg håper admin rydder opp i hul og mine innlegg. De virker ikke å være på hugget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.