H
R roli skrev:
Forskningen gir jo tall på hvor "bra" luftomsetningen er med ulike utførelser. Men den gir ingen verdi på hva som trengs for å ikke få problemer? Den ene løsningen er ca. 3 ganger bedre når det gjelder luftomsetningen, men det sier jo ikke alt, bedre er en ting men hva trengs? Kan det være slik at alle variantene fungerer bare at de fungerer ulikt godt?? Kanskje det bare trengs 10, 50 eller enda mer eller mindre luftomsetninger for at det skal fungere. Det er jo hva som trengs som er det interessante, deretter at alt. 1 er bedre enn de to andre alternativene er jo interessant å få vite, men det er ikke den viktigste faktoren i det hele, for den er ikke presentert......
Urimelig spørsmål, hvordan skal jeg kunne vite hvor mye fuktigheten din fasade slipper igjennom? Bygget ditt kan være et skikkelig fuskebygg, da kreves det selvsagt en større luftomsetning.

Ventilerer du ikke bort fukten får du en enstegstettet konstruksjon og det er vi nok enige om at du ikke vil ha.

K
Det handler jo mye om hvor mye fukt som kommer inn. Det diskuteres mye om det er nødvendig eller til og med skadelig å ventilere loftsrom.

Fukt som tilføres må komme ut, det er alle enige om. Jeg hevder at taket er tettere enn ytterveggene og at det er der som ventilasjon trengs.

Problemet på taket er at det kan komme fukt fra innemiljøet, så løsninger helt uten ventilasjon tror jeg heller ikke på.

For sakens skyld vil jeg bare påpeke at jeg er helt inne på huls spor.

Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tilfører ingenting. Jeg skal ikke bo i ditt hus, jeg skal bo i mitt. Det er som å si at det er unødvendig med bilbelte for jeg har aldri kollidert.

Det jeg vil ha svar på er om hul (og jeg) har gått glipp av noe. Kan den stående lekten tilføre noe problem som vi ikke har tenkt på?

H
Nyfniken Nyfniken skrev:
For sakens skyld vil jeg bare påpeke at jeg er helt inne på huls spor.

Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tilfører ingenting. Jeg skal ikke bo i ditt hus, jeg skal bo i mitt. Det er som å si at det er unødvendig med bilbelte for jeg har aldri kollidert.

Det jeg vil ha svar på er om hul (og jeg) har gått glipp av noe. Kan den stående lekte tilføre noen problemer som vi ikke har tenkt på?
Jeg har sikkert gått glipp av noen aspekter, og de hadde vært interessante å vite i så fall, men argumentene som har kommet opp hittil kjøper jeg rett og slett ikke.

S
K Kallebo skrev:
Jeg har faktisk lest akkurat den teksten tidligere og var en stund inne på å bruke 20-22mm stående lekter. Men fant 12 på trelastlageret som passet utmerket.

Jeg har en åpning for ytterveggene i overkant og tar inn luft til kattvindene fra gavlventiler. På gavlene har jeg akkurat nå en ca 10 mm spalte øverst, altså langs gavlutstikket 38°. Men er litt usikker på om det ikke kan komme inn regnvann der når det blåser... kan jo lett tette spalten med en list.

Fornuftig?
Ikke gå under 20mm tykkelse på lektene.

H
SBH skrev:
Ikke gå under 20mm tykkelse på lektene
VA, du har jo forespråket ingen vertikal lekt hele tiden plutselig sier du minst 22mm

hvorfor endret deg?

S
H hul skrev:
VA, du har jo forespråket ingen vertikal lekter hele tiden plutselig sier du minst 22mm

hvorfor har du endret deg?
Horisontale ved stående og vertikale ved liggende.

H
SBH skrev:
Horisontale ved stående og vertikale ved liggende.
jo men hen sa att han brukte 12mm vertikal og på de en 28 mm horisontal for å komme opp i 40mm

K
Neinei 28 horisontalt og vertikal panel

• Liker
1
  • Laddar…
K
Ellers kunne jeg jo ha kjørt 45 fra starten :)

Men neste gang skal jeg kjøre liggende panel og få lufting ubrutt ovenfra og ned...

H
K Kallebo skrev:
Ellers kunne jeg jo kjørt 45 fra starten :)

Men neste gang skal jeg kjøre liggende panel og få lufting uavbrutt ovenfra og ned...
jeg skrev feil i innlegget mitt

men du brukte vel 12mm vertikal lekt, 28mm horisontal lekt og så stående panel på de?
Altså ikke som SHB forespråker og sa eller forstod jeg deg feil?

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
H
K Kallebo skrev:
Ellers kunne jeg jo kjørt 45 fra starten :)

Men neste gang skal jeg kjøre liggende panel og få lufting ubrutt ovenfra og ned...
Jo, det hadde vært ytterst dumt av deg. Jeg så at jeg hadde skrevet feil og har redigert det nå.

S
H hul skrev:
jeg skrev feil i innlegget mitt

men du brukte vel 12mm vertikal lekter, 28mm horisontal lekter og så stående panel på de?
Altså ikke som SHB forespråker og sa eller forsto jeg deg feil?
Hva forespråker jeg?

H
SBH skrev:
Hva foreslår jeg?
Du har foreslått at det holder med horisontal lekter og å ikke bruke horisontal og vertikal lekter.

S
H hul skrev:
Du har foreslått at det holder med horisontal lekt og ikke bruke horisontal og vertikal lekt
Men du har jo skrevet om strølekt og bærlekt før. Nå har du endret til horisontal og vertikallekt.
Du virker ikke helt å være med i kampen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.