Hei!
Sitter og tegner på en utbygging med stamme av Isoleca.
Blir 1 1/2 plan for det meste.
Et rom vil bli helt åpent fra markplan til møne (uten mellomdekke).

Til spørsmålet.
Kan limtrebjelken i mønet med en søylelast på ca 20kN bæres av gavlspissen?
Blir ca. 5,5m fra platen til underkant av bjelken. vil fordele lasten med bjelkeblokker
på flere nivåer.

Klarer jeg å bygge denne veggen med lastfordelende bjelkeblokker og vertikale armeringer med tanke på vindlaster osv.?
Eller må jeg sette en stålbjelke på innsiden for å bære takbjelken?

Kanskje et rent konstruksjonsspørsmål, tenkte bare å sjekke deres synspunkter.
 
  • Arkitekttegning av en utvidelse med skråtak, store vinduer og dør på siden. Én og en halv etasje med åpent fra markplan til nock.
  • Tegning av utbygging med isoleca-stamme, målene 6000 mm bred, 3700 mm høy til mønet, 2550 mm høy sidevegg, takvinkel på 45 grader.
Blir virkelig ikke lasten større enn så?
Hvordan har du regnet ut den?

Angående veggens bæreevne:
Stabiliteten avhenger av både lasten, den ustøttede høyden og veggens tykkelse.
Går altså ikke an å si noe bestemt uten mer data.
Armering i veggen, både horisontalt og vertikalt, øker bæreevnen.
En siste utvei er å lage en lokal fortykning, en contrefort, for å bære taket.

Et annet problem du bør tenke litt på er hvordan du skal avlaste veggen over vinduene dine. Tenker spesielt på de øvre!
 
Så her ser min tanke ut.
Bjelkens pelarlast har jeg fått fra MOELVEN.
19.8 kN ved 4,6m lang bjelke.
Bredden på huset, 6m med 45 graders takvinkel og tungt tak.
Ca 6,3m fra gulv til møne og 5,6 til underkant på bjelken.

Lasten fordeles med bjelkeblokk som bildet viser.
Hadde tenkt å bruke ferdige bjelker over de øvre vinduene.
Har ikke helt kontroll på armeringen med tanke på veggens høyde.
Veggen mures med 30cm isoblokk, bildet viser mitt forslag.

Er jeg helt på viddene?
Har jeg gått glipp av noen data?

Takknemlig for en fortsettelse på denne tråden.
 
  • Tegning av en husfasade med fargekodede byggeelementer: isoblokker, avslutningsblokker, balkblokker og passblokker, inkludert prefabrikkerte bjelker over vinduer.
Lasten virker OK!

Slankhetstallet blir ca 18,7, noe som gjør at veggens bæreevne reduseres sterkt.
Maxit angir en tillatt last til 17kN per skall, dvs. 34 kN hvis man utnytter begge skallene, ved en vegghøyde på 3 m. (Slankhetstall 10)
Det jeg har funnet i mine gamle tabeller er at den tillatte lasten reduseres med ca 20-30% når slankhetstallet går fra 10 til 19.
Det ville da bety at veggen nok klarer seg.

Jeg ville likevel anbefalt at du sender din skisse til Maxit og hører deres syn på det hele.

Det virker som om du har tenkt gjennom vindusløsningene.
Muligens har du tegnet inn litt vel mange bjelker.
De gir jo kuldebroer, så ta ikke flere enn du absolutt trenger.
 
K
Det er ikke maxit han skal kontakte, men en konstruktør.
 
Har forsøkt å nå noen av konstruktørene på deres liste uten å lykkes.

Hva tror dere om armeringen?
Ifølge Maxit blir den horisontale armeringen for dårlig med tanke på høyden på vinduene.
Kan det være nok med vertikal armering ved alle vinduer for å klare vindlasten?

Kanskje ender det likevel med at det blir en stålbjelke....

Takk for svarene...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.