Hei!
Jeg holder på å renovere leiligheten, har kommet til et punkt hvor jeg har revet ned en dørkarm. Da jeg nesten var ferdig med rivingen, oppdaget jeg blåbetong.
Er det noen som vet om det er noe å bekymre seg for? Jeg holder på å pusse inn betongen raskt som bare det, vil ikke bli eksponert for det mer enn nødvendig.
Men som sagt, er det noen som vet risikoene med å jobbe med det?
Vennlig hilsen Karl-Johan
Jeg holder på å renovere leiligheten, har kommet til et punkt hvor jeg har revet ned en dørkarm. Da jeg nesten var ferdig med rivingen, oppdaget jeg blåbetong.
Er det noen som vet om det er noe å bekymre seg for? Jeg holder på å pusse inn betongen raskt som bare det, vil ikke bli eksponert for det mer enn nødvendig.
Men som sagt, er det noen som vet risikoene med å jobbe med det?
Vennlig hilsen Karl-Johan
det farlige med blåbetong er at det avgir radon, som er en gass, som er farlig ved langtidseksponering. Det som gjør den farlig er at den "fester seg på støvpartikler og det blir noe som kalles radondøtre (jeg er dårlig opplyst om hva akkurat en radondatter er for noe, men men,) disse er i alle fall ikke sunne å få ned i lungene, spesielt ikke hvis man er røyker. De er kreftfremkallende. Hadde jeg vært deg ville jeg målt radonnivået i leiligheten, for radonet avgis uansett om du pusser blåbetongen eller ikke.
Blåbetongen inneholder ulike mengder radon avhengig av hvilken type blåbetong det er. Tommelfingerregelen (ifølge fagmannen som radonsanerade huset mitt) er at jo mørkere blå jo mer radon. Er det virkelig jævlig så er betongen nesten mørklilla. Selv har jeg en lettvegg som er meget svakt lys blå. Det er tydeligvis ingenting å bekymre seg over, det genereres betydelig mer radongass under kåken (som nå er utbedret).
///j
///j
Klikk her for å svare