Hei
Søkte litt rundt på forumet uten hell. Har et spørsmål angående takpapp.
Har i dag et garasjetak som skråner 4 grader og er 8,5x5 m.
Taket er 18 år gammelt.
Skal bygge ut ca. 4m2 så det skal ny papp der. Men spørsmålet er: er det ikke like greit å bytte alt?
Hvor lenge holder den gamle?
Eller kan man smøre på / male / tjære noe passende på overflaten?
Se vedlagt bilde.
Pappen ligger på rupanel.
Deler av garasjen skal nå isoleres, så det hadde vært bra om det blir tett og ikke begynner å lekke på noen år.
Mvh Stefan
Søkte litt rundt på forumet uten hell. Har et spørsmål angående takpapp.
Har i dag et garasjetak som skråner 4 grader og er 8,5x5 m.
Taket er 18 år gammelt.
Skal bygge ut ca. 4m2 så det skal ny papp der. Men spørsmålet er: er det ikke like greit å bytte alt?
Hvor lenge holder den gamle?
Eller kan man smøre på / male / tjære noe passende på overflaten?
Se vedlagt bilde.
Pappen ligger på rupanel.
Deler av garasjen skal nå isoleres, så det hadde vært bra om det blir tett og ikke begynner å lekke på noen år.
Mvh Stefan
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Sånn pleier man vel å si om levetid:
Tegltak holder minst 100 år
Betongtak omtrent like lenge
Platetak (forsinket) 20-30 år
Moderne pappetak 25-30 år
Så er det sagt mer enn 10 år så kanskje det er like greit å legge om?
Så må man vel tenke på litt spesielle ting når helningen er såpass lav også - dvs tette mellom overlappene?
/K
Tegltak holder minst 100 år
Betongtak omtrent like lenge
Platetak (forsinket) 20-30 år
Moderne pappetak 25-30 år
Så er det sagt mer enn 10 år så kanskje det er like greit å legge om?
Så må man vel tenke på litt spesielle ting når helningen er såpass lav også - dvs tette mellom overlappene?
/K
Medlem
· västragötaland
· 1 557 innlegg
Hvor får du får du dine finne på tall fra egentlig?
Tegltak holder minst 100 år: Veldig sjelden det holder 100 år oftest rundt 60 år ca så minst 100 år er å finne på.
Betongtak omtrent like lenge: Aldri over 60 år har jeg sett oftest byttes det ved 40-50 år og er da skikkelig dårlige finnes ingen betong fliser som er 100 år.
Plåttak (forsinket) 20-30 år: Man har jo 30 års garanti på metallet i dag så plåt holder lett 40-60 år avhengig av type og vedlikehold kan det lett holde 100 år.
Moderne paptak 25-30 år: Dette er den eneste som stemmer faktisk.
Til ts nå på bildet ser papptaket fint ut og burde holde ti år til men du trenger jo ta dit noen for å legge pappen på det nye taket så da kan de jo inspisere det gamle.
Tegltak holder minst 100 år: Veldig sjelden det holder 100 år oftest rundt 60 år ca så minst 100 år er å finne på.
Betongtak omtrent like lenge: Aldri over 60 år har jeg sett oftest byttes det ved 40-50 år og er da skikkelig dårlige finnes ingen betong fliser som er 100 år.
Plåttak (forsinket) 20-30 år: Man har jo 30 års garanti på metallet i dag så plåt holder lett 40-60 år avhengig av type og vedlikehold kan det lett holde 100 år.
Moderne paptak 25-30 år: Dette er den eneste som stemmer faktisk.
Til ts nå på bildet ser papptaket fint ut og burde holde ti år til men du trenger jo ta dit noen for å legge pappen på det nye taket så da kan de jo inspisere det gamle.
I hvilken retning skal garasjen bygges ut?
Nærmest kameraet?
Langs venstre kanten?
Lengst fra kameraet?
Er det møne på taket?
Man begynner alltid å legge pappen nederst uavhengig om det er liggende eller stående baner. Hvis man gjør motsatt så vil taket begynne å lekke ganske fort.
Så hvis utbyggingen blir nærmest kameraet så må hele taket legges om helt til mønet, oppe på mønet så bør man legge pappen slik at det er like mye på begge sider.
Nærmest kameraet?
Langs venstre kanten?
Lengst fra kameraet?
Er det møne på taket?
Man begynner alltid å legge pappen nederst uavhengig om det er liggende eller stående baner. Hvis man gjør motsatt så vil taket begynne å lekke ganske fort.
Så hvis utbyggingen blir nærmest kameraet så må hele taket legges om helt til mønet, oppe på mønet så bør man legge pappen slik at det er like mye på begge sider.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 innlegg
Når man legger sveiset papp spiller det ingen rolle om skjøtene ligger feil vei.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
En søk på dette forumet ga ovenstående tall, og disse har jeg sett før - så finnes det selvfølgelig store variasjoner...johan ivarsson skrev:Hvor får du dine finne på tall fra egentlig?
Tegltak holder minst 100 år: Veldig sjelden det holder 100 år, oftest rundt 60 år ca, så minst 100 år er å ta i.
Betongtak omtrent like lenge: Aldri over 60 år har jeg sett, oftest byttes det ved 40-50 år og er da virkelig dårlige. Det finnes ingen betongstein som er 100 år.
Plåttak (forsinket) 20-30 år: Man har jo 30 års garanti på plåten i dag, så plåt holder lett 40-60 år avhengig av type og vedlikehold, kan det lett holde 100 år.
Moderne papptak 25-30 år: Dette er den eneste som stemmer faktisk.
Til ts, nå på bildet ser papp taket fint ut og burde holde en 10 år til, men du trenger jo å få noen dit for å legge pappen på det nye taket, så da kan de jo inspisere det gamle.
/K
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Noen synspunkter på holdbarheten hos forskjellige takmaterialer: Uavhengig av materiale spiller takhelling og omkringliggende naturmiljø stor rolle. Dagens takpapp har ofte ikke papp som kjerne, men f.eks. polyester eller lignende plastmateriale som ikke er like følsomt for bevegelser i underlaget. Den bør derfor vare lenger enn gamle dagers lump- eller mineralpapp. Holdbarheten til et tak med takstein (leire eller betong) påvirkes også av at man bruker riktige dimensjoner på lektere (1 tomme strølekt, ikke som før, halvtomme) og riktig kvalitet på spiker (syrefast). Med riktig underlag og riktig utførelse (og minst 27 grader helling) bør et tak med uglasert tegltakstein holde ca. 70 år. Hvis man bruker glasert tegltakstein, kan man nok legge til 10 år minst. Når man legger om et tak med tegltakstein, kan man gjenbruke de fleste steinene. Når det gjelder betongtakstein, anser jeg at en realistisk levetid er ca. 40 år (pluss minus 10 år). Ved en omlegging må steinene kasseres. Moderne papptak (2-lags dekking) bør holde i minst 30 år og har fordelen at de kan brukes selv ved svært lave takhellinger. Etter min mening et undervurdert alternativ. Levetiden på platetak (plate- eller båndtekking) avhenger av beliggenhet i landet, platekvalitet og vedlikehold. Et meget godt alternativ er Rheinzink. Prismessig mellom galvanisert plater og kobberplater. Holder sikkert i 100 år uten vedlikehold. Det finnes imidlertid mange tak med svartplate som har stått siden midten av 1800-tallet takket være godt vedlikehold (maling)!
Takk for svarene.
Jeg skal ha papp på taket.
da jeg tror at det er å anbefale med 4 graders helling.
Men spørsmålet er om jeg skal legge om alt eller legge noe oppå den gamle for å forlenge levetiden?
og om man legger ny papp, kan man legge den på eksisterende eller må den bort?
Med vennlig hilsen Stefan
Men spørsmålet er om jeg skal legge om alt eller legge noe oppå den gamle for å forlenge levetiden?
og om man legger ny papp, kan man legge den på eksisterende eller må den bort?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du skal legge ny papp på den nye delen og beholde den gamle på den andre delen, eller legge nytt på hele taket, er mer et filosofisk enn et byggeteknisk spørsmål. Siden tilbyggingen er en mindre del, blir det billigere å skjøte inn og deretter bytte alt etter 12 år eller hva det kan dreie seg om. Planlegger du å selge huset før den tid, er det kanskje ikke så bra å ha et tak med ulik status på forskjellige deler. Hvordan man gjør for å skjøte inn, avhenger av hvilke produkter som er brukt tidligere. Så kanskje blir det ikke så pent heller. Det avhenger av hvem som gjør det og hvordan.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Fjern den gamle vil jeg si...det blir nok verken bra eller pent ellers, finnes ingen direkte fordeler med å beholde den og dessuten ser du jo ikke om det er eventuelle skader under...Stesod skrev:Takk for svarene.
og hvis man legger ny papp, kan man legge den på eksisterende eller må den bort?
/K
Klikk her for å svare